Dumfån till barn

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Nudeln, Apr 5, 2025.

1. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Finns säkert tusen trådar om telefon till barn, men vad jag söker är en typisk ish Nokia 3310 fast också med möjligheten att kunna se var den är. Vi vill att vår dotter ska kunna SMSa och ringa oss samt möjligen spela lite snake, men helst inte ha tillgång till Youtube eller webbläsare. Typ denna...
    Nokia 225 4G 2024 128MB - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige
    ...men den verkar sakna möjlighet att spåra folk.

Ser gärna också att den kommer med gammal hederlig "gröngrå" bildskärm, allt för att omöjliggöra internetanvändning :scared:

Några förslag?

Ett alternativ kan vara att installera en old school simulerad Nokia-ROM på en gammal Android... finns sådana?

Last edited: Apr 5, 2025
  2. ruf0ns

ruf0ns Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Det går ju att begränsa användandet av appar i vilken telefon som helst. Varför inte en enkel och billig Android telefon för att sedan låsa appar som inte får användas?

Nudeln likes this.
  3. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Batteritiden lär ju inte vara mer än något dygn på en enkel Android-telefon. En gammal Nokia kunde ha batteri som varade i dagar?

Alla nya telefoner är också så förbannat stora. En 6,7" för min 8-åriga dotter är ju gigantisk.

4. Leo83

Leo83 Android Medlem

MINA ENHETER

5. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    HMD Fusion X1 ska vara för barn. Borde släppas snart:
    HMD Fusion X1

Kristy likes this.
  6. ruf0ns

ruf0ns Senior Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S24 U
    Med battersparläge och utan att använda tjänster för data finns det telefoner som klarar flera dagar. Finns det inte möjlighet för din dotter att ladda den?

Storleken kan ju vara ett bekymmer istället för all del och även priset på luren.

Låter som någon klocka vore bättre i ert fall för enkel kommunikation. Det finns ju klockor för barn, typ Xplora tror jag dom heter.

Kristy likes this.
  7. Nudeln

Nudeln Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Verkar landa i att vi tar frugans gammal Huawei P20 Lite, kör https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kidzoye.parentalcontrol för att begränsa åtkomst till typ bara kamera, Google Maps, telefon och sms. Kommer låta DNS66 (DNS66 | F-Droid - Free and Open Source Android App Repository), för fy satan vad bloat och reklam det är i allt, och Automate (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.llamalab.automate) köra i bakgrunden, i den sistnämnda kan man kan lägga upp en "Flow" som autosvarar på inkommande SMS med ett "kodord" från typ mitt och frugans nummer med platsangivelse enligt Google Maps<lat>,<lng>...

Tänkte testa Katshings billigaste abonnemang (hallon har kontantkort som är likvärdigt för 49 kr/månad, men då måste man komma ihåg och förnya varje månad...?). Perfekt med bara 1 GB, då kan hon inte surfa/Youtube:a utan att det finns wifi (vilket hon inte ska kunna ändå med tanke på begränsningen av appar, men det är väl bara en tidsfråga innan hon lyckas kringgår det).
    upload_2025-4-6_12-32-10.png

Last edited: Apr 6, 2025
  8. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet med den är att de vill att man betalar en månadsavgift för många av tjänsterna telefon erbjuder, så den lär inte falla alla i smaken.

Storleken är också ett problem när de kör 6.56", men å andra sidan finns ju inte så mycket att välja på som är mindre heller idag.

Hur som helst så kommer man nog rätt långt med Google Family Link och Digital Wellbeing-kontrollen. Man kan begränsa åtkomsten till Google Play och välja hur lång tid man får spendera på en viss app per dag osv: Family Link from Google - Family Safety & Parental Control Tools

Hantera ditt barns skärmtid - Google For Families Hjälp
    Set app time limits on your child’s device - Google For Families Help
    Set a schedule on your child’s device - Google For Families Help

Last edited: Apr 6, 2025
    Nudeln, Kristy and Johnh3 like this.