Dumt eller smart att köpa mobil i USA?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Agorazo, 20 maj 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Agorazo

Agorazo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Hej

Ska åka till USA och börjar bli dags för en ny mobil snart. Är det ett alternativ att köpa en mobil i USA eller är det bara dumt? Har förstått att det kan vara problem med att använda mobilen i Sverige pga att de använder annat frekvensband (?) i USA.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Du bör läsa på ordentligt om detaljerna på den telefon du köper. Det är inte bara frekvens som kan skilja utan hela tekniktypen.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Egentligen handlar det ju bara om att läsa på ett papper och vara säker att man köpa en telefon som har rätt teknik. Så ett tips är väl att ta papperet och jämföra med lådan innan du betalar.

Men för gemene man skulle jag inte tipsa att köpa en telefon i staterna. Kan förstå att folk blir väldigt oroliga när de väl ska betala att de köpt rätt telefon etc. Sedan kan det ju bli jobbigt med garanti om tillverkaren inte erbjuder världsomfattande garanti.

4. Agorazo

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Eftersom jag inte riktigt vet vad det är jag ska leta efter så kanske jag klassas in som "gemene man":)

Vad är det jag ska leta efter? Eller är det en komplicerad fråga?

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Kolla efter samma modell som finns här, tex Nexus-telefonerna och telefoner som riktar sig åt rätt operatör (som T-mobile och AT&T). Sky telefoner till t.ex Verizon som pesten.

6. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är ju inte bara att det är rätt frekvenser, den ska inte vara operatörslåst heller.

Nästan alla mobiler har speciella USA-versioner med andra frekvenser, det är nog inte värt besväret. 2G och 3G fungerar antagligen men 4G brukar vara på andra frekvenser.

7. Agorazo

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Att ta välkända modeller är givet för mig. Spontant tänker jag på Nexus eller ex LG G2 eller Xperia Z/Z1

Vad är "rätt" operatör? Vad gör T-mobile och AT&T till bra operatörer?

Kör Sverige och USA samma 2G och 3G nät?

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

USA säljer i princip bara brandade eller låsta telefoner, därför har Nexus serien setts som ett nederlag via Googles nätbutik. Så de flesta är egna varianter direkt från tillverkarna. T-mobile och AT&T har en del band gemensamt med en del av våra operatörer.
    Kolla på banden och håll dig i princip bara till Nexus telefonerna. Buzz (tror jag det var,postaren över mig) listade banden.

FYI du får långt ifrån samma grymma pris hos tex T-mobile om du vi köpa en olåst Nexus i butik. Tror det var kring 150 dollar mer de ville ha sist jag kollade.

Sent from my C6903 using Tapatalk

10. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Men även Nexus kommer som speciella USA-versioner där 4G inte kommer fungera så bra i Sverige.

11. tooobe

tooobe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    566
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Så länge man håller koll på att luren man köper stödjer rätt frekvenser så ska det väl inte vara något problem. Men trist att gå miste om 4G i sverige för att man inte kollar upp det tillräckligt bara...

12. Agorazo

Mottagna gillanden:
    19
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    Ok, tack för alla svar. Har en mycket bättre bild av vad som gäller nu! Känns rätt snårigt. Som någon skrev; trist att missa 4G bara för att man inte kollat upp tillräckligt.

Får se hur jag gör med köp. Det är ju det med garanti och så att ta hänsyn till också

13. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 195

MINA ENHETER

Har varit i den sitsen själv, t.o.m med gratis telefonerna på Google I/O där man var tvungen att välja modellen själv så stod jag i alla fall med ganska mycket ångest över "tänk om jag väljer fel". Samma när jag gick i butiker och kollade på telefoner. Så har själv avstått.
    Ganska lätt att sitta här och skriva hur man ska göra men när man ska punga ut med stålarna i butiken kan man få lite andra tankar.

Agorazo gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.