Duschhögtalare som funkar med min laddare.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av RURAL, 15 jun 2023.

1. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

OK, lite väl specifikt här men jag har ett par produkter som jag laddar regelbundet. Två par hörlurar, en telefon och en portabel högtalare som till vardags hänger i duschen och spelar dödsmetall för mig när jag duschar.
    Alla dessa produkter förutom högtalaren kan ta emot ström från min laddare, sladden har USBc-kontakt i båda ändarna och själva adaptern är nån form av snabbladdare från Kjell. Så laddaren behöver en separat laddare, och den har börjat paja. Då tänkte jag att det kanske vore roligare att byta ut högtalaren mot en som kan ta emot ström från min enda laddare än att köpa en ny laddare som bara ska användas för högtalaren.

Laddaren som jag har använt till högtalaren har USBc-kontakt i ena änden och en större kontakt i andra änden, som går in i en typ sån laddarklump som man fick med alla sina produkter för 5 år sen.

Högtalaren jag har i dag är en Tribit Stormbox Micro.
    HUR kan jag säkerställa att min nästa högtalare kan använda samma laddare som alla andra mina produkter?

2. RURAL

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Notera att Ikeas nya minihögtalare funkar ihop med min laddare men jag ogillar dessa högtalare av flera anledningar, dels så dör ljudet ut helt när de blir stänkta av vatten och dels så har de ingen volymknapp.

3. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du borde kunna använda din laddare även till högtalaren då det är USB-C.
    Antar att du har testat? vad händer, laddar den inte alls eller bara väldigt långsamt?

4. RURAL

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Det händer ingenting, den har en diod som lyser när den får ström men ingen diod tänds med den nuvarande laddaren och jag har flera gånger låtit laddaren sitta i utan resultat. Den har aldrig haft problem med den gamla laddaren.

Hade också en Ulephone eller vad de heter som svärfar fick. Även den med USBc men vägrade ladda via min standardladdare.
    Och det är inte laddaren det är fel på då jag får förväntat resultat i 100% av alla fall när jag laddar s22;an eller mina hörlurar.

5. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 385

MINA ENHETER

Det är väl bara att jämföra spec... Kollar vad laddaren skickar ut och vad enheten vill ha in (Spänning/Volt och Ström/Ampere).

6. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    testa byta laddare eller kabel fast den laddar andra prylar
    och testa rensa porten med nål eller nått

7. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Det kan ju även vara så att batteriet i högtalaren är slut och inte längre tar emot laddning.

8. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    lite OT
    testa o byt musik :P

9. hasseman

hasseman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Om du har en dator med vanlig USB på så hade jag provat att ladda högtalaren via datorn. Om inte detta funkar så prova med en annan kabel. Kabeln är den billigaste delen att byta ut. Om du inte har en extra så köp en ny kabel och öppna den försiktigt så att du kan lämna tillbaka den om det inte funkar.
    Om inte detta funkar så kolla om du kan sätta på högtalaren när den är ansluten till en strömkälla.
    Om detta funkar så är det fel på batteriet i högtalaren.
    Sen så laddas högtalaren INTE med en USB-C utan med en Micro USB.
    Om du lyckas att ladda högtalaren med datorn så kan det ta lite längre tid att ladda högtalaren då datorn normalt sett laddar i 0.5 Ampere eller 1 Ampere. Ju högre Ampere du kan ladda med desto snabbare laddar du högtalaren så vidare batteriet är okej.
    Om du lyckas att ladda högtalaren med datorn (dom flesta datorer måste vara påslagna) så är det fel på laddaren.
    Om du tycker att det är svårt med att felsöka själv så ta med dig högtalaren, laddaren och kabeln till en Kjell & Company butik så brukar dom vara mycket hjälpsamma med felsökning. Och då kan dom även guida dig till en bra lösning så att du kan fortsätta att lyssna på musik i duschen.

Om du har eluttag i badrummet så kanske man skulle kunna ha en annan högtalare på väggen som drivs helt från strömuttaget så slipper du ladda högtalaren hela tiden.
    Men det du bör tänka på är att den helst skall vara gjord för badrum. Jag tror att det finns högtalare för Amazon Alexa gjorda för badrum där du kan casta spotify till högtalaren.
    Jag har nästan ingen kolla på Alexa alls då jag kör med Google.
    Nackdelen är att den måste ha tillgång till internet och ström, vilket du inte behöver med batteridrivna högtalare.

10. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Tänkte bara nämna att du har fel, den laddas via USB-C, däremot Tribit stormbox laddas via micro USB.
    Det verkar ju dumt att Tribit skickar med en USB-C kabel om den inte laddas via den. :)
    Tribit StormBox Micro Portable Speaker

11. RURAL

Mottagna gillanden:
    1 290

MINA ENHETER

Det är riktigt. Den laddas med USBc helt klart. :D Har ju ändå laddat den från och till i två år. MicroUSB har jag inte ägt eller behövt på länge.