Dynamiska Views

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Zorgie, 15 nov 2010.

1. Zorgie

Zorgie Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tja. Jag har nyligen börjat arbeta med android, och skrev här om dagen om mitt första spel "BreaK". Ett problem jag nu stött på är att jag inte kan göra UIt dynamiskt. För tillfället har jag en xml-fil för varje "mode" (man kan välja att ha 4, 5 eller 6 kolumner i spelet), vilket känns oerhört onödigt, då det enda som skiljer dem åt är hur många "RowViews" som finns i en specifik LinearLayout.

Det jag börjat jobba på nu är en dynamisk UI-hantering, som genom en XML definierar allt som är likadant mellan de olika modesen, men endast definierar en LinearLayout i vilken jag dynamiskt lägger till raderna i java-kod.

Problemet jag stött på är dock att jag lyckas inte lägga in mer än en av mina "RowViews" i denna LinearLayout, hur jag än experimenterar kommer bara en fram, längst till vänster. Jag lyckas få det att fungera om jag lägger in t.ex. TextViews och dylikt, men när jag använder min egna View (vilken är en subklass till helt enkelt View) får det helt enkelt bara plats en. Någon som har en aning om hur man kommer runt detta, t.ex. tvingar en dynamiskt tillagd view att ha en specifik storlek? Bifogar lite relevat kod som exekveras när jag lägger till dessa views:

Kod:
    LinearLayout wrappingLayout = (LinearLayout) findViewById(R.id.wrappingLayout);
    mRowList = new RowView[NUMBER_OF_ROWS]
    for (int i = 0; i < SingleTris.NUMBER_OF_ROWS; i++) {
    			mRowList[i] = new RowView(getBaseContext());
    			wrappingLayout.addView(mRowList[i]);
    		}

Hoppas någon har en aning om hur man löser detta :)

Tack på förhand
    /Lucas

2. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

En spontan tanke är att du kanske kan strunta i xml-filerna och generera ditt utseende med kod direkt istället?

med bra refactoring så tror jag inte du blir tokig av koden heller :)

3. dobbe

dobbe Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER