E-ink platta för skiss?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av -=oopeteroo=-, 18 dec 2022.

1. -=oopeteroo=-

-=oopeteroo=- Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    132

MINA ENHETER

Hej hej
    Tänkte skaffa en surfplatta för manga läsandet och skiss/digital ritandet.
    Såg några trådar om e-ink läsplattor.
    Undrar hur e-ink plattor skulle fungera för mina ändamål ?

Visst blir att rita på gråskala, men det kanske jag kan leva med då det är lättare för ögona med e-ink ? Och hur bra är batteritiden på dessa plattor jämfört med tab s8 ?
    Aldrig använt e-ink plattor, så tacksam om någon kan kommentera :P gärna rekommenderar en bra platta :P

2. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det enda jag kan yttra mig om är batteritiden som ju är närmast oslagbar på e-Ink jämfört med surfplatta.
    Jag har läst på e-ink i många år Och vad gäller att rita och skriva på tidigare generationer inte superbra, men det har säkert gått framåt.

-=oopeteroo=- gillar detta.
  3. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 233

MINA ENHETER

Kanske vill du titta på Amazon Kindle Scribe som är på gång men går inte att köpa i Sverige just nu, kanske till våren. Jag har inte provat själv.

4. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 297

MINA ENHETER

Jag har för närvarande en kindle scribe som går att köpa från amazon.de utan problem.

har även haft en remarkabel 2 .

att skriva och rita på dessa är närmaste papperkänsla jag hittat. Har även en ipad med ett skärmskydd som heter paperlike vilket ger mer friktion men det kommer fortfarande inte i närheten av känslan av e-ink.

Fördelen med iPad och dess lika är ju att du kan vinkla pennan för att skapa effekt som om du skulle vinkla en vanlig penna, det går inte på scribe tex och jag kommer inte ihåg om det gick på remarkable 2 du får kolla lite reviews där.

Jag läser böcker på min kindle samt tar anteckningar vilket jag skulle säga att den är asbra på att göra.. men skulle nog kolla in remarkable eftersom jag tror den har fler funktioner för just att rita samt importera externt material.. kindle lever ju lite på att det du vill läsa finns på amazon

5. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Om ditt huvudsyfte är att skissa och rita, så är reMarkable 2 fortfarande det bästa alternativet. Kindle Scribe må ha en skön skrivkänsla men är så krippled vad gäller funktionalitet rörande skrivande/ritande att rekommendation nu är att vänta och se om Amazon kommer att släppa en mjukvaruuppdatering såsom utlovat. Sök review på MyDeepGuide på Youtube.

Är huvudsaken att läsa manga och liknande så kan dock Kindle Scribe vara ett bra alternativ eftersom den är snabb och just nu har den skarpaste skärmen.

Om antecknandet är huvudsaken skulle jag rekommendera Ratta SuperNote. Mycket fin mjukvara och ständiga uppdateringar som faktiskt leder till nya funktioner. Gillar deras penna med keramikstift (Supernote har en mjuk skärm och hård penspets till skillnad från andra). Nackdelen är väl priset.

Onyx Boox kanske är ett alternativ om du vill ha en funktionsrik Androidvariant. Jag har dock aldrig riktigt gillat deras gränssnitt.

paycheck, -=oopeteroo=- och bernard gillar detta.
  6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 447

MINA ENHETER