Sådär, blev lite lack på Swedbanks "godag yxskaft"-mejlsvar. Så jag ringde dem istället, och efter 20 minuters diskussion så fick jag lite klara besked...
Såhär ligger det till:
Google Checkout, PayPal m.fl. har på senare tid börjat "testa" korten direkt vid registrering. Dvs man exempelvis reseverar en kontrollsumma på några enstaka kronor. När en sådan kontroll utförs så låses E-kortet till den kortterminal som har genomfört kontrollen. Det blir då omöjligt att genomföra köp på andra terminaler med det E-kortet (notera att samma företag kan ha flera olika terminaler).
Att man handlar med olika valutor eller från olika säljare på exempelvis Googel Checkout eller PayPal spelar ingen roll och orsakar inte problem, så länge allt dras från samma terminal och det finns tillräckligt med pengar på det genererade E-kortet.
Således, att Google Checkout numera reserverar 8 kronor på kortet med en terminal, och sedan försöker genomföra själva köpen med andra terminaler, resulterar i att det skiter sig eftersom E-kortet är låst till den terminalen som användes för reservationen av 8 kronor och själva köpet försöker genomföras på en annan terminal.
Jag frågade om Swedbank hade planer på att acceptera att man drar pengar från säg två, eller kanske tre terminaler på E-korten. Killen i kundtjänst sa att det var ett blankt nej från deras sida och att det inte fanns några planer på att genomföra något sådant just nu.
Så, det enda sättet att komma runt problemet just nu är att ansluta kortet till "Verified by Visa", och sedan använda sitt "riktiga" kortnummer. Det är givetvis en enorm säkerhetsrisk jämfört med E-kort. Men just nu är det tyvärr vad som gäller.
Dock kan man ha både E-kort och Verified by Visa, så man behlöver inte hosta upp det riktiga numret såvda man inte måste. Men det är som sagt en säkerhetsrisk att öht ha det riktiga kortet öppet för onlineköp.
Last edited: Feb 13, 2011
D-Droid and DjJk like this.