Fråga: E/os, graphene os?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Yrgwulf, 13 dec 2023.

1. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Hej!

Har någon erfarenhet av e/os, graphene eller liknande?
    Fördelar / nackdelar med sådant os?

Lite sugen på att testa något nytt då iOS och de vanliga android-os:en har brukats en del. Kanske bara är sugen på något nytt.. eller så har jag påverkats av flödena av att skydda sin data i den mån det går.

Har försökt byta på en gammal pixel 4a, utan succé.

Fairphone med e/os kommer direkt från dem, men av vad jag läst är ingen imponerad av just fairphone. Har någon köpt just en sådan?
    Finns en fin grundtanke med att ta ett steg och tänka på miljön, och även sin egna data.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 856
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fairphone har tyvärr en rätt slö SoC, så om du är något av en power user kan det vara lite segt.

Annars är ju Pixel bäst för ändamålet/har störst community. Alla nyare Pixlar stöds officiellt av Graphene. Vill du komma billigt undan är ju Pixel 7a tex ett utmärkt alternativ, och du hittar originalkomponenter för Pixel-telefonerna på Ifixit om du vill byta något (lite krångligare öppna luren, men annars inte så svårt att byta grejer).

upload_2023-12-13_22-7-5.png

Men vad funkar inte på Pixel 4:an när du försöker dra in ROM:en för Graphene OS? Vilket steg fastnar du på? Det är typ bara att aktivera utvecklarläget, låsa upp din bootloader och sedan flasha avbilderna: Web installer | Install | GrapheneOS

Last edited: 13 dec 2023
    Yrgwulf gillar detta.
  3. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Tack för svar !
    Ah okej, gillar ändå idéen med fairphone. Tror man hade initialt känt sig stolt över valet.. men sen då kanske bara stört sig på en slö lur.

det är verkligen första gånger för mig, som jag ens vågar, att göra något med original os:et. Eftersom min pixel mest bara ligger sen jag köpte iphone så tänker jag laborera lite.

Jag fastnade för e/os då det kändes mer användarvänligt.. men kanske mest bilden utåt som de pedagogiskt utformat så att fler ska fastna.
    Jag använde deras egna Easy-installer för det lät smidigt. Den fastnade bara efter att den laddar ner filerna via installern ,”try again” kom upp hela tiden.

Kanske får lära mig att göra det manuellt.

@bernard@bernard Hur tycker du om Graphene?
    Det enda som ska funka är ju egentligen bankid och bankapp, och det gör det?
    Läste att man får upp massa varningar när man använder bankid? Är det samma på e/os?

Last edited: 14 dec 2023
  4. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Gör en kaffe och testa igen :) Följ ngn guide t ex
    View: https://www.youtube.com/watch?v=LxzXPaHvVkw
    Men om du verkligen vill ge det en chans så gör som @bernard@bernard skrev och köp en 7a. Vill man ha ett hardened os som flyter på bra med snabba uppdateringar, bankid etc så funkar GOS väldigt bra.

Yrgwulf gillar detta.
  5. Jayjay2

Jayjay2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Jag har kört GrapheneOS i snart 1 år nu på min Pixel 7. Fungerat smärtfritt. Alla appar fungerar fint om du installerar deras sandboxed google play.
    Däremot fungerar inte Google Pay om man vill betala med mobilen.
    Sedan finns vissa andra begränsningar. Tex backupfunktionen som är helt urusel. Lite störande buggar existerar (tex om du kör flera profiler så fungerar inte fingeravtrycksläsaren) för att byta emellan profilerna.

Men i det stora hela, otroligt stabilt och bra OS.

Yrgwulf och bernard gillar detta.
  6. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

@bernard@bernard @cog@cog Ska försöka införskaffa en pixel 7a efter julledigheten, ekonomin räcker kanske inte för att pappa ska ha något att pilla med. Barnens klappar kommer först :innocent:

@Jayjay2@Jayjay2 Efter ett år har du nog vant dig, men är det något du saknar av ett ”vanligt” OS?

Vill bli bättre på att skydda min data.
    Vad tar ni för åtgärder utöver Graphene?

Finns det en bra Mail-service att rikta in sig på? Numera är i princip allt låst till en gmail.

7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 856
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Yrgwulf gillar detta.
  8. astrob0y

astrob0y Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280

MINA ENHETER

ROM:
    Stockholm
    Graphene på en pixel är klockrent om du vill ha den typen av "privacy".

bernard och Yrgwulf gillar detta.
  9. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Har kollat runt på Graphene och lyssnat på någon pod om det hela.
    Verkar väldigt lovande!
    Ska lätt försöka så fort jag kan få tag i en bättre lur för ändamålet.

Men hur kan man vara säker på att skaparna av diverse ”säkerhets”-alternativa lurar/os/tjänster inte säljer sin data vidare?
    Kanske inte spelar någon roll var man väljer haha! Tinfoilhat!

nåja, är grymt sugen på Graphene efter lite kikande.

Förstår inte direkt hur allt funkar med github/f-droid osv?
    (Alldeles för outforskad i världarna utanför standard-os)

10. Jayjay2

Jayjay2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Nja, jag vande mig rätt snabbt då jag innan dess kom från en Samsung som jag debloata med det mesta.
    Grapheneos är egentligen standard Android och du kan ersätta alla appar med de du själv vill. Inlärningsperioden skulle jag säga är max 2 timmar.

Deras forum har en hel del trådar med nya användare som ställer samma frågor ang setup.

Bitwarden är ett måste som lösenordshanterare då 1passw osv fungerar sämre med autoifyllnad.

Miniräknare kör jag med opencalc

Obtanium använder du för uppdatera open-source appar smidigt.
    Kör mest opensource appar.

Annars kör jag med Google play services installerad och hämtar appar spel osv från google.
    Du behöver även den för att Push ska fungera för många appar.
    Min data är redan såld till Google och tycker det blir för obekvämt att leva ett liv utan Google och tänka på allt som har med integritet att göra då det Skulle krävas otroligt mycket uppoffringar.

Jag använder GrapheneOS främst för den är klotterfri, ingen bloat, otrolig batteritid, kan ha fler profiler för olika ändamål. Bättre säkerhet. Bättre isolering mellan appar i samma profil och därmed kan apparna inte profilera dig.

Sedan handlar mycket om din setup. Jag har tex en profil där jag installerar alla slask appar jag bara behöver komma åt enstaka gånger men inte vill de ska ligga latent.

För mail är det annars Proton som gäller (fungerar dock dålig utan google play services för push).
    Tutanota fungerar mycket bra utan google play.

Jag kör dock Aquamail då jag har jobb mail osv som behöver kommas åt frekvent. Annars är min main användare ganska sparsam med appar installerade. Hur ofta använder man alla man har?
    Du kan notera ner det från din nuvarande telefon och allt som används max 1x i veckan kan du installera i en annan profil bara

Du behöver inte google play. Du kan ladda ner apparna via Aurora store istället som är ett skal för google play och därmed hålla din integritet.

Går skriva hur mycket som helst egentligen men tror det bästa är att du bara installerar och kör. Du kan alltid återgå till vanliga Pixel OS när du vill om det inte är något för dig.

edit:
    Du kan bara skapa en extra user sedan i Graphene så du lämnar main user. I din extra user kan du experimentera med en massa olika appar osv. Du kan radera bort denna user på nolltid utan att någon data hamnar någon annanstans. Så trial and error skulle jag säga.
    Är du osäker på en app? Skapa ny user och installera där och testa på.

Yrgwulf och svenix gillar detta.
  11. bernard

Mottagna gillanden:
    46 856
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vill du vara helt säker behöver du gå igenom källkoden själv innan du kompilerar den, men det är egentligen lite överkurs: Source code | GrapheneOS

Eftersom källkoden är öppen granskas den hela tiden av communityn och alla som deltar i utvecklingen av den. Om något märkligt skulle smyga sig in i källkoden kommer det sannolikt att uppmärksammas, men som sagt, helt säker kan du bara vara om du på egen hand granskat koden innan du kompilerar den på din egen maskin.

Sedan kan man också på egen hand bevaka trafiken till/från telefonen för att se vilka tjänster och appar som kommunicerar med nätverket och även granska informationen de skickar. GrapheneOS låter dig begränsa nätverksåtkomsten för appar på appbasis, men för mer avancerad nätverksanalys behöver du installera verktyg som tex Netguard.

Gurkburk, Yrgwulf och astrob0y gillar detta.
  12. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

@Jayjay2@Jayjay2 Tack för en intressant post!
    Märker bara mer och mer hur utanför den världen jag är!

Hört talas om Bitwarden och andra lösenordstjänster.. hur fungerar de, och varför behövs de?

Men om man ger tillgång till Google Play Services (om än bara för push) så har man väl inte en de-Googled lur?

Fast man behöver Google play för att få stabila versioner av bankid/bankapp etc?
    Hur funkar streamingtjänster när de inte kommer från g-play?

13. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

@bernard@bernard
    Haha! En del överkurs kanske! ;)

När man väl börjat ifrågasätta vad företag/tillverkare/utvecklare gör med sin data så är det lätt att börja misstänka att alla tjänar på ena data.

.. men man vill ju inte vara ett skogstroll som är helt avskärmad heller.
    Något mellanläge där man väljer hur man delar sin data, skyddar sig från dåliga influenser samtidigt som man behöver bekvämligheter i livet.

Svårt att få till det.

14. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    245
    Telefon:
    Team Pixel

MINA ENHETER

Telefon:
    Team Pixel
    Kan vara värt att nämna att även Graphene haft lite åsikter emot sig, eller snarare vissa personer i communityt. Sök på Louis Rossmann why I deleted grapheneos.

15. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Uppdatering: Lyckades få tag i en pixel 7a för ett bra pris och den lär komma i mellandagarna.

Så nu är det bara att experimentera sig fram, och hoppas att detta blir min nya daily.

Tänker att jag behöver bankapp och BankID från play store.
    Ska man installera protonmail och Bitwarden etc från tex fdroid, droidify eller ska man ändå köra via sandboxed gplay till en början så allt funkar som det ska?

Känner mig riktigt taggad för detta ”projekt”.
    Är inte så jätteteknisk av mig, men förhoppningsvis finns det gott om hjälp på diverse forum.

bernard gillar detta.
  16. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Det "sandboxed" Google appar och MicroG skickar skräp metadata till Google. Nackdelen är ju ingen Google Pay/Wallet och kanske vissa streaming appar. Men jag jar haft microG dom senaste 2 åren och dom ända apparna som skapade problem var Revolut och vissa appar som kräver installation från Google Play som Kivra, Telia Play. RCS går inte att aktivera i microG, fick aktivera appen i en Goggle Apps telefon och överföra den till root telefon så att den stannar aktiverad.

För att vara tydlig, GrapheneOS låser bootloader för säkerhet, inte för lagliga appar men man har RCS tillgänglig tackvare Sandbox G-apps. MicroG är för dom som villa ha root, då väljer man LOS, Calyx, eOS osv. Magisk är ett måste för root men att gömma sig blir svårare.

17. Droid_296

Droid_296 Guest

Funderar på GrapheneOS på min Pixel 6a och har några funderingar.

Vissa saker är vitala för mig.
    * Kameran, någon som vet om kameran är mycket kassare i GrapheneOS?

* Mobilt BankID måste fungera för mig. Funkar det, eller stöter man på lite problem ibland?

* Kör google kalendar. Är det möjligt att köra det eller måste man leta efter någon annan kalender?

För att inte göra någon längre lista med massa text tänker jag bara lista resten: Swedbank, Marginalen, SEB, Swish, Curve, Wise.com, crypto.com, Postnord, snapchat, spotify, PrivateVPN, Freja EID, Comviq, Disney+, Netflix, Foodora, Telegram, Signal, någon sms app & gmail.

Har GrapheneOS stöd för E-sim? Kör idag ett fysiskt och ett E-sim.

Ovanstående funkar det bra eller finns små hickups? Är det något generellt man ska tänka på vid installation av GrapheneOS?

Många frågor, ber om ursäkt över det.

God Jul i förskott!

18. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Har för mig att Gcam bara funkar out of the box.

Funkar för mig med root och microG, utvecklarna har inte gått full Simple Jack ännu med rootpolicy

Igen, dom har sandlåde Google, alla apparat funkar men Google kan inte övervaka dig.
    Ja, men dom valde en proprietär lösning.
    Beror, visa appar kräver installation från Google Play, men GOS stänger bootloadern så flesta appar funkar. OBS GOS har inte Magisk då utvecklaren är absolist. Men Google Play funkar inte.

Last edited: 23 dec 2023
    Droid_296 gillar detta.
  19. Jayjay2

Jayjay2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Kameran är kass ja men du kan alltid installera gcam istället och få bättre bilder tagna.

Esim fungerar utan problem.

Google appar fungerar men du måste installera sandboxed google services då telefonen är degoogled.

Alla övriga appar fungerar som du nämnt. Jag använder själv majoriteten utav dessa ofta.
    Däremot fungerar inte google pay. Så du kan inte adda Curve tex för att blippa med telefonen utan måste använda fysiskt kort istället.

Det går även att aktivera google RCS utan problem (du behöver messages då).
    GOS använder sandboxed google play services och inte microg. Du behöver installera vissa av dessa appar via google play store för att push ska fungera.

chraist gillar detta.
  20. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Uppdatering:
    Graphene OS är igång och funkar perfekt!
    Kändes skönt att komma tillbaka från iOS också. :)

Den enda "problemet" jag har är att nätverk och täckning försvinner vid 12-tiden mitt på dagen. Märkligt, men räcker att köra flygplansläge on/off.

Märker att många av mina appar på iphonen inte ens behövs, utan var onödig utfyllnad.

Nåja, nöjd helt enkelt.
    Tack för visat intresse för tråden.

cog och psp123 gillar detta.