EasyTether - mobilen som modem

Discussion in 'Applikationer' started by teddyjohan, Aug 3, 2010.

1. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

På många ställen här på Swedroid rekommenderas EasyTether alternativt PDANet för att använda mobilen som modem och surfa på datorn, något som inte stöds av alla Androidmobiler. Verkar dock som att många har problem, däribland jag, så jag tänkte att vi kan skapa en tråd för appen och så kan vi poola våra kunskaper...

Jag kör betalversionen för att ha HTTPS tillgång men upplever det som väldigt instabilt. Uppkopplingen kommer och går, väldigt ofta inom loppet av ett par minuter. Under tiden jag skriver detta specifika inlägg har uppkopplingen tappats en gång. Ibland kommer det inte tillbaka. När jag kör Bredbandskollen får jag upp maxhastighet dock så anslutningen fungerar bra. Den tappar bara internet-access, datorn. Ligger med full täckning och det funkar utmärkt att surfa via HTC Legends inbyggda, men på min X10 Mini med EasyTether går det inte bättre än såhär.

Några tips? Tycker jag provat det mesta nu, men om det funkar för Dig, kanske du kan dela med dig av vilka inställningar du gjort?

Enligt utvecklarens troubleshooter ska man inaktivera nätverskadaptern. När jag gjorde det tidigare idag så funkade det utan avbrott, men när jag gör det nu så är det som vanligt, kopplas bort, men kopplas inte alltid upp.

För att posta detta inlägg ska jag nu dra ut och stoppa i USB sladden, då får jag internet i ytterligare ett par minuter...

2. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar ju vara lite av ett lotteri det där, för jag har hört flera säga samma sak. Här var det bara att installera och köra, funkar perfekt.

3. teddyjohan

MINA ENHETER

Kör du Win7, Vista eller XP? Någon annan anslutning samtidigt? Upplever du aldrig att uppkopplingen försvinner? :)

Instämmer, det verkar vara ett lotteri. Nu visste jag ju redan innan jag köpte om att programmet verkade funka si sådär men PDANet lyckades jag aldrig hitta och installera. Sökning på "PDANet", "PDA" eller "PDA Net" i Market ger inget.

4. lennartsson

lennartsson Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har själv en X10 mini och surfar med EasyTether. Hade samma problem med att uppkopplingen försvann när jag surfade men efter att jag stänger av Advance Task Killer funkar det fur bra som helst. Du kan även lägga till EasyTether i ignore listan i Advance Task Killer.
    Hoppas det hjälper!

5. Phrost

Phrost Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

pro tips: avinstallera adv. task killer ;)

6. teddyjohan

MINA ENHETER

Kör en task killer men den är dels avstängd, dels inte inställd på "auto kill" och dels har jag lagt till ET i undantagslistan - allt för att vara säker :-D

7. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kör xp här. Ibland har jag väl haft nån enstaka disconnect, men det kan lika gärna vara dålig täckning ;)

8. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Har samma/liknande problem. Ibland fungerar det bra längre perioder. Nu ikväll höll jag på att bli galen på den när jag inte lyckades ladda 9/10 sidor på första försöket. Bytte till wireless tether och det fungerar klockrent, m.a.o. problem med easytether antingen i datorn lr mobilen. Irriterande då wifi drar ur både mobilen och datorn snabbare...

9. teddyjohan

MINA ENHETER

Wireless tether kräver root, va?

10. mgman

mgman Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Skulle installera easy tether lite igår (x10 utan root). Har Vista på svenska.
    När vi skulle köra filen från easy tether sade programmet att jag inte hade serivice pack 1eller högre. Letade fram det och installerade. Fanns bara, vad jag hittade, på engelska.

När jag skulle installera filen, efter att ha tagit hem ca 500MB sa datorn att jag inte kunde kombinera olika språk. Någon som vet vart jag kan hitta service pack 1 eller högre på svenska för vista? Får gärna länka i så fall.

Körde ner pdaNet och det funkade utmärkt igår så länge jag provade att surfa från min x10:a.

11. Accurash

Accurash Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppar på tråden o ställer några frågor.

SKaffade betalversionen av Easy tether för ett tag sen. Men det funkar sådär. Till en början funkade det. Men sen har det krånglat. Den disconnectar med en gång kabeln stoppas i. Den hittar kontakt först, sen droppar den hela tiden.

Någon som vet varför den gör på detta viset. Kunde inte hitta nåt på deras hemsida om vad som gör att den droppar med det samma.

Har HTC Wildfire samt Win XP

Tacksam för svar.

12. ajamaja

ajamaja Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

finns det nån särskild anledning till att köra en app för att dela bredbandet, istället för att göra det med mobilens egna funktion? Jag är total newbie på detta så jag är bara nyfiken, men jag kan (efter lite strul och ett supportärende hos HTC) dela min bredbandsuppkoppling med min laptop på mycket enkelt sätt. Men det kanske finns andra fördelar med appen som jag inte hajar?

Mvh

Ajamaja

Edit:
    Sorry, glömde tillägga att jag har en Wildfire och funktionen dela bredband kanske inte finns på alla olika modeller, ingen aning, men Wildfire har det i alla fall.

Last edited: Dec 29, 2010
  13. Accurash

Accurash Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har inte fått mitt HTC synk o funka. Har oxå googlat o ringt Support, men jag har inte lyckats iaf.

Till mej sa HTC att man skulle slå på flygplansläge o hit o dit. Ett jävla krångel tycker jag. Skall ju bara behöva stoppa i sladden o surfa på, utan massa trix o fix. Flippar på skiten.

Men berätta gärna hur du gjorde.

14. ajamaja

ajamaja Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, jag fick samma svar, plus att de ska släppa en fix snart. Men jag tycker inte det är så meckigt att först slå på flygplansmode och sen slå av det för sen funkar det ju klockrent. Enligt deras support ska man köra HTC Sync också, men det gör inte jag, men det funkar ändå. Men visst är det synd att man ska behöva fippla för att få det att funka istället för att bara plugga in sladden.