Ebay fåga om tull

Diskussion i 'Allmänt' startad av zyxey, 3 sept 2010.

1. zyxey

zyxey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Har ni som beställt saker ifrån Ebay råkat ut för tullavgifter? Jag beställde en DVD film för ett par år sedan och den kostade typ 50kr men fastnade i tullen så jag fick betala tullavgift på ca 250kr och någon annan avgift, så den billiga filmen blev svindyr tillslut.

Undrar om ni som brukar beställa mobiltillbehör från ebay har råkat ut för samma sak.

Skulle gärna betala 25%moms innan, men det finns ingen möjlighet att göra det tror jag..Problemet är att om man köpte tex ett displayskydd för 20kr och torskar i tullen så får man betala 2.50 i moms och ca 250kr i hanteringsavgift.

Kan man förbetala moms och på så sätt slippa "torsak" och råka ut för hanterings avgiften?

2. Fizzy

Fizzy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Har för mig att de inte får ta ut tullavgifter på paket under en viss kostnad, jag har aldrig råkat ut för de på paket värda under 100 kr (inte ens 300 kr men de kan ju vara röta också ^^) . Sedan brukar jag försöka beställa de mesta inom eu så slipper man den skiten...

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Tullen tar 25% på värdet om de nu märker att du köpt något. Om de t.ex. markerar den som en "gift" slipper man sådant. Det beror helt på hur företaget du köper ifrån märker paketet. Ibland då man beställer märker de paketet med det reella priset. Då blir det dyrt. Ibland märker de det med ett betydligt lägre pris. Då blir det billigare.

Om du beställer något som är billigt, och således inte tar något direkt plats och hamnar i ett litet brev, kommer de inte bry sig.

De gånger jag köpt privat har jag aldrig råkat ut för någon avgift. Det har vart allt ifrån billiga saker för några dollar till klockor för flera tusen. Allt beror som sagt på hur företaget som skickar det märker det.

4. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Jag brukar också beställa lite saker från eBay, brukar skickas från Kina eller USA och jag har bara råkat ut för tullavgift en gång när jag beställde en tjock-tröja från USA för några år sedan. Dock har det varit relativt små saker som får plats i vaderade kuvert osv.

Jag sitter och väntar på att jag ska få hem nya kullager till skateboarden och en Lost collection box, båda från USA så jag får väl se om jag råkar ut för någon tull osv. men hoppas ju såklart jag slipper :)

5. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Köper man något utanför EU kommer man få betala moms á 25% och tull (som varierar beroende av varans art) på mellan 0-17%. Gåvor betalar man inget för, men då har man inget skydd om det försvinner i transporten... Som tidigare sagt betalar man för allt oavsätt värde, men tullen brukar inte bry sig om billigare varor. OBS, brukar.

Inom EU betalar man varken tull eller en extra svensk moms. Så att köpa från England eller Tyskland är riskfritt om man inte vill ha extra kostnader.

Om ni vill veta de olika tull-satserna:
    http://www.tullverket.se/sokordao/t...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Inte riktigt så enkelt:

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från en privatperson utanför EU gäller att:

* det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och
    * försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

7. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ingen har sagt att värdet av "gåvan" måste överensstämma med verkligheten :money: Men då blir det ju ett problem om varan "kommer bort"....

8. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 857
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    eBayköp med leverans från Kina innebär mycket sällan tull (konstigt nog).
    Från USA så får du räkna med tull.

Nu för tiden så handlar jag mest från UK via www.ebay.co.uk. Bättre priser och man slipper garanterat tull.

Last edited: 5 sept 2010
  9. Tisu

Tisu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag har beställt en gång från DHgate, och självklart åkte jag på tull och moms ;)

10. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 857
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Vilket transportbolag? Jag har bara erfarenhet av leveranser från DHL och där har det aldrig varit fråga om tull från Kina. ;)

Last edited: 5 sept 2010
  11. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jag har beställt en hel del från Kina/HongKong
    Att det står "Gift" eller Value 45HK Dollar (ca 45 svenska) är ingen garanti för att varan kommer igenom tullen.
    Tullverket skickar hem en blankett där dom vill ha någon form av kvitto på varan som ligger i paketet.
    Jag brukar ta en skärmdump & maila in till dom.
    Är det så att det är trovärdiga uppgifter man skickar in, så skickar dom vidare paketet samma dag. (Jag har själv inte varit med om något annat)
    En gång skickade jag efter en hårddiskvagga för 400:-, Den fastnade & jag åkte på Tull & postavgifter (Ca 100 spänn)

Tro mig, Dom kollar paketen ofta.. Jag får tull titt som tätt & även mina vänner, detta trots som sagt att det står "Gift" eller Value: "Jättelågt".
    Dom är inte dumma på Arlanda..

12. nico

nico Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har beställt en hel del saker på eBay, mest från Hongkong, någon grej från UK också.
    Aldrig åkt på frakt eller liknande, dock har jag bara beställt fysiskt ganska små saker och som inte kostat särskilt mycket. Laptopbatterier har är nog det största och dyraste jag beställt, har gjort det två gånger utan problem. Men aldrig beställt något för över 500:-