Diskussion: Edifier Stax Spirit S5 over ear Planar Magnetic

Diskussion i 'Hörlurar' startad av erik.rahm, 14 aug 2024.

1. erik.rahm

erik.rahm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Haft span på dessa ett tag och efter att reviews kommit in var jag tvungen att beställa ett par (amazon har de för leverans 23e Aug). Edifier har tillverkat ett par over ear planar magnetic med ett pris som gör de tillgängliga för oss vanliga dödliga (nästa iaf) de går fortfarande lös på 5300kr men många andra med liknande teknik kost det mångdubbla.

Hemsidan för dessa lurar: STAX SPIRIT S5

Kort spec:

STAX SPIRIT S5

Wireless Planar Magnetic Headphones
    • The 2μm thin film and 2nd gen EqualMass™ wiring deliver performance comparable to electrostatic headphones.
    • Each set of headphones undergoes auto-calibration during production for uniform performance.
    • Qualcomm® QCC5181 SoCs, Snapdragon Sound™ Suite, multiple HD codecs, and Hi-Res certification ensure an immersive audio experience.
    • Up to 80 hours of battery life for uninterrupted music.
    • Dual-mic noise reduction with Qualcomm aptX™ voice technology for clear calls.
    • Support multipoint connection, allowing instant switching between music, videos and calls on 2 different devices simultaneously.
    • Personalize control settings, select preset EQs, customize your listening style and controls via the EDIFIER ConneX app.
    • Skin-friendly, genuine lambskin earpads for long-lasting comfort and an additional set cooling-mesh earpad for travelling use.
    Includes USB-C and AUX cables for wired connections across devices.

Stödet för codecs går inte av för hackor:

Audio Codecs

Snapdragon Sound, Qualcomm® aptX™ Lossless, Qualcomm® aptX™ Adaptive, Qualcomm® aptX™ HD, Qualcomm® aptX, LHDC, LDAC, AAC, SBC

Bluetooth 5.4

OBS dessa har inte ANC men här handlar det om ljudkvalite deluxe

View: https://youtu.be/DeWYaltsjhY?si=22dyjOCSs3iNriP_

View: https://youtu.be/jLOyeVQK8sE?si=whJ5xNebvaqanrUa

bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De ser väldigt trevliga ut! De saknar ANC, men lurarna är ju slutna och stänger därmed ute en del ljud. De är nog mer avsedda för hemmabruk snarare än på resan, så avsaknaden har förmodligen inte så stor betydelse för de som är ute efter så mycket ljud per krona som möjligt.

3. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Lite så jag tänker, tom att det kan vara att föredra när jag sitter hemma alt på kontoret eftersom jag märkt att jag blir helt i min egna bubbla med mina anc, inte en chans att jag hör någon försöka få kontakt med mig.. min fru har fått flertalet utbrott när hon försökt få min uppmärksamhet

bernard gillar detta.
  4. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Nice, Amazon skickade mina idag och kommer på söndag

bernard gillar detta.
  5. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Ok, nu har jag lyssnat i några timmar - kört USB-C lossless via apple music och helvete vilket ljud på ren svenska. Det är det tightaste mest rena mina öron någonsin har upplevt.

Jag har bara apple-produkter hemma så kan tyvärr inte testa olika codecs men eftersom jag kommer använda de när jag jobbar kommer jag köra usb-c utan problem.

Kan inte riktigt beskriva dessa hörlurar med sin rätt helt ärligt. Har ni möjlighet att uppleva dem gör det.

När det kommer till allt annat känns de som bra kvalité, äkta skinn på kuddarna - har inte testat mesh-kuddarna som ingår ännu men än så länge känns de riktigt bekväma. De sitter för löst för att röra sig för mycket med dem kan jag tänka mig men oklart varför man skulle ta dessa på en sväng till gymmet :)

Mitt sökande efter hörlurar är över har alltid fått kompromissa när det kommer till ljudet på lurar - alltid är det något som inte levererar på mids, highs eller lows - men här är allt bara där det ska vara. Det enda som saknas är ANC I guess men skit samma om jag får uppleva det här på dagarna.

Man hör STOR skillnad på bluetooth och USB-C via Mac helt klart. Apple - get your shit together när det kommer till codecs ffs

Last edited: 18 aug 2024
    Jowee och bernard gillar detta.
  6. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du en Apple TV @erik.rahm@erik.rahm? Hur är ljudet om du lyssnar trådlöst/över BT där? Givetvis får man inte spatial audio, men det är inte superviktigt för egen del.

Hur fungerar multipoint med dem, har det varit stabilt, så den skiftar mellan låt säga din telefon, dator eller Apple TV smidigt?

Hur mycket ljud upplever du att de stänger ute samtidigt som man lyssnar på musik? Hör man tex när man knappar på tangentbordet fortfarande?

7. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Kul tester! Återkommer!

Multipoint mellan min mobil och dator har varit stabil, ringer det på teams pausas musiken och jag kan ta samtalet. Ska testa med apple tv och tangentbord! Kör apples mini så det låter inget men sonen har ett gaming som jag kan testa med

bernard gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill köra trådlöst till datorn sedan, så kan du skaffa denna dongel (WT-B6) när Creative släpper den, vilket bör ske under de närmaste två månaderna, för då skall du kunna köra aptX Lossless mot hörlurarna, vilket borde låta hyggligt: Creative Worldwide Support > Knowledgebase Lösungen

erik.rahm gillar detta.
  9. erik.rahm

Mottagna gillanden:
    1 305

MINA ENHETER

Testat lite, multipoint fungerar riktigt bra. Jag har mobilen och apple tv kopplad till lurarna - ringer det kan jag svara och filmen pausas.

Jag kan pausa filmen på apple tv och starta den direkt på mobilen och ljudet kopplar direkt.

Har jag den kopplad till mobilen och TVn kan jag inte koppla hörlurarna mot datorn utan att koppla bort de från tex tvn först.

Har jag de kopplade till datorn och mobilen kan jag spela på datorn, pausa musiken och börja spela på mobilen utan att behöva göra något - dvs multi connect fungerar exakt som det ska göra tbh.

Hur mycket ljud som kommer genom beror helt på vad jag lyssnar på - musik hör jag inget av min omgivning. Har jag pausat musiken hör jag mitt knapprande på tangentbordet. Lyssnar man på t.ex en pod kan jag tänka mig att man hör lite av sitt tangentbord men de är precis som om du sätter på dig ett par hörlurar och stänger av ANC helt enkelt :D

Satte på Napolion på apple tv och körde första stridscenen och det är sjukt nice med tanke på hur exakta hörlurarna är. Dialoger är en fröjd eftersom allt är superklart.

Kul med donglen!

Last edited: 20 aug 2024
    bernard gillar detta.