Effekt från BT-headset vid A2DP-ström?

Diskussion i 'Övriga telefoner & tillverkare (ej Android)' startad av marot729, 29 mar 2010.

1. marot729

marot729 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är det nån med koll på blåtandsstandarden som har vet vilken effekt ett stereroblåtandsheadset sänder med när det tar emot musik.

Eller sänder headsetet då i princip ingenting? Är A2DP-strömmen en envägskommunikation med headsetet som en mottagare? Eller är det nån slags dubbellänk som etableras ändå, som vid samtal (dvs ca 5mw?)?

2. Absolut

Absolut Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänker mig som såhär att headsetet har dubbelriktad kommunikation med tanke på att:
    (A) En enhet kan söka och ansluta sig till ett headset
    (B) Ett headset kan skicka signaler (Du kan ju t.ex. skicka en signal för att svara i telefonen)

Sökte lite snabbt på google och hittade dessa, torde vara klass 3 i en mobiltelefon med tanke på att dem bara räcker ca 10m..?

Radiosändarna är indelade i 3 effektklasser:
    · Klass 1: Kommunikation på upp till 100 m avstånd med en effekt av max 100 mW (20 dBm)
    · Klass 2: Kommunikation på upp till 25 m avstånd med en effekt av max 2. 5 mW (4 dBm)
    · Klass 3: Kommunikation på upp till 10 m avstånd med en effekt av max 1 mW (0dBm)
    En mobiltelefon sänder mellan 800 - 2200 MHz,
    med en effekt av 0.1 – 0.6 W.

Kolla in http://www.bluetooth.com kanske kan du få lite bättre svar där?

3. marot729

marot729 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack.

Jo, det är klart att headsettet skickar signaler såväl som ta emot. Naturligtvis, det går ju att prata i det osv.

Men frågan gäller mer specifikt när man spelar upp en musikström via A2DP. Går det mycket radio FRÅN headsetet då (förutom den uppenbara strömmen till), eller är det mer passivt?