Fråga: Effektiv batterianvändning vid läsning

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Ramkha89, 5 apr 2012.

1. Ramkha89

Ramkha89 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag laddade precis ner kindle-appen till min Xperia S och det fungerar skitfint att läsa på vår fina skärm. Men nu är det så att man kan ställa in så att texten är svart på vit bakgrund, vit på svart bakgrund och brun text på en beige bakgrund.

Har för mig att jag hört att mycket svart drar mindre batteri än mycket vitt. Har jag rätt i detta antagandet? :)

PS: Alltså frågan är om vit text på svart bakgrund drar mindre batteri än svart text på vit bakgrund.

Edit: Var i kontakt med supporten och de sa att på en LCD-skärm som vi har så spelar det ingen roll alls, bara på OLED-skärmar spelar det någon roll. Skulle vara kul att veta hur länge man kan sitta och läsa dock. Tror ni det drar lika mycket som surfande (vilket kankse är 6tim enligt vissa tester jag sett) eller borde man klara mycket mer vid läsning?

Last edited: 5 apr 2012
  2. Sneaky

Sneaky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Har inte Xperia S, men däremot en annan telefon med högupplöst skärm (som jag inte vågar nämna vid namn här) som jag läst mycket på. Min erfarenhet är att det drar en del batteri i och med att skärmen får jobba mycket, och den är energitörstig.

Det drar dock inte lika mycket som surfning då processorn och datauppkopplingen knappt är igång. Filmtittande drar också mer i min erfarenhet, då processorn får kämpa mer. Du borde alltså kunna få ut över 6 timmar om du läser.

3. Ramkha89

Ramkha89 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

haha ok, antar att det är en Iphone du talar om :) tror det är LCD i den också så tack för svaret :)

4. Katsuaki

Katsuaki Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag har för mig att svart skärm drar mindre batteri än en vit, OM det är oled, för i en oled så är det själva pixlarna som lyser. Däremot i en led-skärm tror jag skillnaden är mycket mindre då man alltid har bakgrundsbelysningen igång.

:)

5. Arabaldo

Arabaldo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello