Fråga: EFS Backup

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av jimsii, 24 nov 2013.

1. jimsii

jimsii Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Efter att ha installerat en massa olika roms på min I9305 såg jag nu att jag inte har någon backup på EFS.

Har gjort det tidigare på min sambos s3a samt på min gamla s2a men jag minns inte i vilket program jag gjorde det.

Så någon som kan säga hur man gör detta på lättaste sättet?

2. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    denna? http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1946915

jag vet inte vad jag ska med min backup till, bortkastad tid att göra den känns det som för egen del (då jag inte flashar 9300 ROMs på min 9305...)

3. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

Farligt att vara arrogant, efs kan bli korrupt utan att flasha roms

SM-N9005 via Tapatalk 2

4. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    jo jag vet, men det är väl runt 90% av dom som får problem som beror just på handhavandefel?
    och dom få personerna som drabbas är en försvinnande liten del
    ska den stora massan då sitta och fippla med en backup som är ~onödig (det går ju att återställa utan denna backup så varför besvära sig?)

det strulade sig dessutom för mig med att ta denna backup när jag gjorde den, så jag torskade en dag på det, om jag hade skitit i att göra backupen och sedan kraschat EFS så hade jag nog för egen del fortfarande sparat tid i förhållande till hur lång tid återställningen hade tagit till hur lång tid backupen faktiskt tog

(för mig gick det inte göra den "livsviktiga" backupen som man "måste" göra före root (om jag förstod det rätt) men det gick först efter att jag rootat)

du må kalla min egen riskanalys för arrogant, men du måste ju själv ha sett att man kan återställa trasig/saknad IMEI utan denna backup?
    före det fanns guider för detta då är det klart att man tog denna backup men i nuläget är min personliga åsikt att det inte är värt det.

samma sak som med att hålla på att skicka allt som REK, jag har till exempel gjort över 1000 köp på Tradera genom åren, om vi säger att jag då skulle hålla på att lägga till REK och pröjsa typ 50kr extra varje gång, vad blir inte det då? nu har jag inte kommit bort än, men om det skulle göra det så har jag fortfarande sparat mycket pengar på att inte lägga till REK.

samma sak med dessa så kallade säkra betalningsmetoder, vid senaste köpet på Tradera för en vara på 2999kr då kunde man antingen betala via banköverföring eller paysongaranti, om man skulle betala med Paysongarantin så skulle det kosta 150kr i bara rena avgifter för överföringen, blir jag blåst någon gång då kommer jag inte sitta och gnälla för att jag vet att jag fortfarande har sparat en massa pengar i jämförelse med dom som betalar extra för dessa tjänster

en liknande riskanalys gör jag då i detta fall, vi kan säga att jag räknar såhär:
    tid för backup: 10 minuter
    tid för att skita i det: 0 minuter

risk för korrupt EFS: 0,1%

tid för återställning med backup: 15 minuter
    tid för återställning utan backup: 60 mintuer

då jag känner mig 99,9% säker på att inte behöva använda backupen och att tidsvinsten i mitt exempel(estimerat ur luften, man behöver läsa guider och koppla in sladdar drivrutiner med alla dom olika) och då skulle jag spara 35 minuter, nää då skiter jag hellre i det.

jag vet inte om arrogant är rätt ord, alla för göra sin egen bedömning, är man luspank och absolut inte kan ha råd att bricka telefonen då kanske man vill investera sin tid i en extra backup, men ett skyddande silokonskal är nog ett skydd som man kan ha mycket större användning av.

jag har brickat flera telefoner tidigare, men dom har hittills alltid gått att återställa (utan hjälp av backup)