Fråga: EFS frågor innan första flashning (nybörjare)

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av aka_the_barf, 26 feb 2014.

1. aka_the_barf

aka_the_barf Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Har läst lite om flashning och ska installera CWM och roota telefonen. kör stock 4.3 nu och har aldrig flashat förut.

anledningen till att jag vill flasha är att telefonen är väldigt seg och misstänker att samsungs bloatware är till stor del problemet.

därför tänkte jag flasha in en version som finns här där man tagit bort alla onödiga program.

MEN såg att vissa versioner ändrar EFS pationen och där i ligger IMEI nummret och sabbar man det så är telefonen rökt eller blir en väldigt dyr (och liten) surfplatta.

så det jag undrar är hur jag gör en bacup på den partionen samt hur jag återställer den vid eventuellt haveri. men vissa klarar sig tydligen PGA ny eller redan uppdaterad EFS om jag fattat xda tråden korrekt? kan man se om man har en uppdaterad variant?
    4.2 romen finns där man inte ändrar EFS men inte 4.3...än sålänge iallafall. kommer nog pröva 4.2 i första hand.
    finns det andra rommar som ändrar EFS? om man blir sugen på att testa nått annat?

2. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Om /efs blir förstörd o du inte har backup så är du rökt.
    Det kan hända.
    Du kan backuppa efs med t ex philz eller twrp recovery eller t.ex
    https://play.google.com/store/apps/...urce=google&utm_medium=organic&utm_term=ktool
    e.t.c.

Att du får den nya versionen gör väl egentligen inget förutom att du inte kan använda äldre baseband än mg4 samt att simupplåsningsapparna inte funkar.

3. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

tack! råkade fippla bort mitt imei nr men fick tillbaka det genom att slänga in officiella versionen igen. tror inte efs partionen ändrades.
    nu när jag vet hur man kan köra en bacup hur gör man då för att få in den igen?

4. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Du kan återställa via appen/recoveryn. Det går också att flytta manuellt!

5. aka_the_barf

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

tack! nu vågar jag mig nog på att testa igen!