Problem: Efsstrul

Diskussion i 'Galaxy S4 - ROM-filer och utveckling' startad av fryguy, 14 september 2013.

1. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    901
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Tänkte att jag skulle roota min S4 idag. Jag flashade först cfroot med Odin och sedan twrp i Odin. Efter det gjorde jag en nandroidbackup. Och skulle flasha en GE-rom med twrp. När jag klickade på installera i twrp hängde sig telefonen. Efter några ombootar gick det att flasha men fick aldrig igång romen. Försökte då återställa min nandroidbackup men det vart inte heller bra då launchern inte verkade starta.

Till slut flashade jag om telefonen medan stockrom i Odin men då fick jag upp en ruta med gul text som tydligen innebär att efs är skadad. Jag har sedan rootat igen och försökt restorea efs med twrp men den säger "restore failed" E: unable to mount /efs
    Eller också verkar den låsa sig när jag flashar efs (progressbaren snurrar men flashningen verkar aldrig bli klar)

Finns det nån chans att få ordning på det? Tacksam för hjälp
    (jag kör twrp 2.6.3.0)

Last edited: 14 september 2013
  2. fryguy

fryguy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    901
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Nedgraderade till twrp 2.6.0.0 (via download mode) och lyckades då iallafall flasha Google Edition ROMen (fick det inte att funka i den nyare recoveryn). Så nu verkar ju telefonen funka.

Frågan är dock om EFS-partitionen är ok? Kan man se det på nåt sätt?
    Kollar jag inställningar på telefonen ser den ju ut att visa ett riktigt IMEI iaf.

Jag provade sen att åter flasha stockrom med Odin men fick fortfarande upp rutan med gul text.
    Men detta lösta problemet:

"Use root explorer or file explorer with mount option and do the following:
    open file "factorymode" in efs/factoryApp directory, it probabely says "off", change to "on" (yes "on" is the correct setting to turn it off), then save"

Hoppas nån annan har nytta av infon :)

Last edited: 14 september 2013
  3. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag hade också samma problem med Unable to mount system, EFS och nån mer när jag skulle uppgradera Romen sist.
    Jag har 2.6.1.0. Det löste sig genom att jag gick in i Mount i recovery och bockade i System, EFS och modem eller vad det nu var som krånglade. Sen körde jag rom-installern igen och då gick det. Av nån anledning var System, EFS urbockade i mount-menyn.