Efter 2 dagar fungerar inte min Desire HD, Telenor krånglar.

Diskussion i 'Desire HD' startad av Stefan11, 21 dec 2010.

  1. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    TELENOR ÄR EN DÅLIGT FÖRETAG
    EFTER 2 DAGAR FUNGERAR INTE MIN DESIRE HD .
    Jag har köpt helt ny telefon från Telenor ( internet ),
    telefonen jag hade bara några dagar, den stannade och
    fungärade inte plötsligt.

    Inköp datum....... : 18 November 2010
    Inlämningsdatum. : 25 November 2010.


    Och fram idag jag är utan telefon, det gick nästan en månad.

    DOA
    En ny inköpt vara,
    om det är en dåligt, inte fungerande telefon kan bytas samma
    märke eller liknande, likvärdig vara, telefon etc.. Det kallas DOA.

    Telenor vill inte ge mig en ny telefon, enligt DOA.

    Telenor försöker att reperera denna telefon som är defekt och
    försöker ge mig tillbaka. Idag jag har varit Telenor butik och
    de säger till mig jag ska få en ny telefon men...men din telefon måste
    repereras först...


    Ingen vet hur många dagar till jag måste vänta och att få en defekt
    telefon eller kanske de ger mig en ny...

    Jag vill sluta avtalet med Telenor som kund men jag har inte möjlighet säger de till mig .. Telefonen jag har inte använd 3 dagar , än idag jag är utan telefon... Men jag har fåt en första faktura , de vill ha pengar...
    Så tragisk, en sån företag, jag vill inte vara kund hos de... Rekomenderar aldrig... en skit operatör som Telenor.

    De betalar miljoner kronor reklam varje dag, men de vill inte hjälpa på rätt sätt sina kunder, de vill inte ta sina ansvar...

    EDIT: Redigerade rubriken. Det hör till god nätetikett att inte skriva rubriken med versaler (stora bokstäver). /mickeko
     
    Last edited by a moderator: 22 dec 2010
  2. Buddah

    Buddah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Att du har fått en faktura beror på att de använder sig av ett automatiskt faktureringssystem, som majoriteten av alla stora företag. Har du inte kunnat nyttja tjänstan är det bara att ringa kundtjänsten och be dem makulera fakturan.

    Att det har tagit så lång tid är väl dock inte så smidigt, men det finns så mycket det kan bero på. Det minsta du kan begära är en lånetelefon att använda undertiden i alla fall.
     
  3. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Telefonen har ju fungerat och du har haft den i en vecka. Ingen DOA (Dead on arrival). Sen är det väl ganska självklart att företaget inte bara vill kasta ut nya telefoner så fort en kund säger att den är trasig.
    Vilket är tur, för tack vare det så får vi ju riktigt bra priser på våra telefoner från Telenor.
    Jag fick min X10 för 3600.
    Antar att du inte betalar mycket mer för din DHD.

    Tänk på att det inte är företaget som har tagit sönder telefonen din, bara för att djävlas.
     
  4. toobstah

    toobstah Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2009
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kul att du nämner DOA hela tiden men samtidigt säger att den fungerade för dig i flera dagar. Dead on arrival = död vid ankomst
     
    stn och Hund gillar detta.
  5. dekadans

    dekadans Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det finns måndagsexemplar, det är bara så det är i branschen. Huvudsaken är ju att de fixar det åt dig, även om det är tråkigt att det tar tid.
    Jag tror inte att Telenor har gjort något direkt fel. Antingen var det ett fabriksfel, eller så har den hanterats fel någonstans på vägen. Oavsett var det inget avsiktligt och inget som Telenor kan rå för. Och de fixar det ju för dig utan extra kostnad, eller hur?
     
  6. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hade den telefon bara 3 dagar.
    Och säkert den telefon var trasig från början,
    de kan inte reperera än idag och de säger att bara vänta...
    Nu är nästan 1 manåd, vänta ...
     
    Last edited: 22 dec 2010
  7. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Är du en Telenors Advokat ?

    Priset är telefonen det är samma överalt.
    Problemet är hur de behandlar sina kunder...
    Jag hade den telefon bara 3 dagar.

    Och säkert den telefon var trasig från början,
    de kan inte reperera än idag och de säger att bara vänta...
    Nu är nästan 1 manåd, vänta ...

    Och du sitter och pratar hur " ..Telenor är bra etc..."
    Det är ett skit företag det jag kan säga..
    Jag ångrar mig djup att vara kund hos de.
    Det finns inte möjlighet att avbryta avtalet.
    24 månader... för fan... för helvete...
     
    Last edited: 22 dec 2010
  8. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 064
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS

    Men snälla lilla.
    Om du byter till Telia, och får en Desire HD, som går sönder efter 2 dagar, vad ska du göra då? Gnälla på Telia, eller gnälla på HTC?

    Jättetråkigt att din telefon pajjat, jättetråkigt att du inte kan avbryta ett avtal som du själv gått med på och skrivit under på att du accepterar.
    Men gör som alla andra, be om att få bli kompenserad då, ring och säg att du inte vill betala telefonkostnaden för första månaden för att du inte kunde använda telefonen för att den var på lagning, svårare än så är det inte.
    Om kundtjänst är dumma i huvudet, lägg på och ring igen, då kanske du kommer till en snällare kundtjänst.

    Och jättetråkigt att du är missnöjd med Telenor, men gör som alla andra, byt då när du kan!
    Om jag är missnöjd med Telia, då är jag det, men jag ringer inte och gnäller om att jag är bunden till ett abonnemang. Då ringer jag isåfall, med snäll och artig ton, berättar läget, lägger fram frågan om man kan lösa sig ur abonnemanget på något sätt. Kanske kan de hjälpa en, annars får man fortsätta perioden ut.

    Välkommen till verkligheten.
     
  9. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 453
    Mottagna gillanden:
    2 204

    MINA ENHETER

    Det var den bevisligen inte då du använde den i flera dagar. Sluta upp med dumheterna. Det är säkert anovos fel om den kommer tillbaka med fler fel eller andra fel. Inte telenor, de säljer bara telefonerna och andra företag sköter service.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 453
    Mottagna gillanden:
    2 204

    MINA ENHETER

    +1. Bra skrivet, ligger i sängen med telefonen så jag orkade inte skriva så mycket :)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  11. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    2 år GARANTI

    Det finns 2 år garanti på denna telefon
     
  12. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 064
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Och du har utnyttjat den garantin nu.

    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 453
    Mottagna gillanden:
    2 204

    MINA ENHETER

    Jaha? Det säger inte att du har rätt att få den utbytt varje gång den krånglar. Det har inte någon råd med. Det säger bara att de ska fixa den, dvs ta in den på service och åtgärda felen.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  14. Toydroid

    Toydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det här är ju bara löjligt, Inget illa menat..

    Men först och främst som alla andra redan har sagt, Hur kan detta vara telenors fel? Visst du har haft mobilen i bara 3 dagar. men det spelar ingen roll. så länge mobilen funkar när man plockar upp den ur förpackningen så kan det inte räknas som DOA, då blir det istället ett garanti ärende.

    "Dina rättigheter om varan går sönder
    Säljaren ska lämna tydlig information till dig om garantins innehåll, vad som krävs för att du ska kunna göra garantin gällande och att garantin inte påverkar dina rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till dig som köpare. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel
    -att varan repareras
    -att du får en annan vara i stället
    -att du får avdrag på priset
    -att köpet går tillbaka
    Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

    För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna."

    saxat från konsumentverkets hemsida, och det dom säger gäller.
     
    Stefan11 gillar detta.
  15. roblibob

    roblibob Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad hände med telefonen? Vad gick sönder?
     
  16. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Efter 27 dagar de har lokaliserat och bestält en reservdel och
    den ska repereras....
    Ingen mer info ...
     
  17. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kära "Tapatalk"

    "Dumheter" jag tycker inte om.
    Jag är så jävla tröt att söka information och så jävla tröt att försöka
    hitta någon bra alternativ.
    Detta telefonen jag väntade 3 månader, efter långa väntan jag hade
    telefonen bara några dagar ( otur det kan man säga ).
    Telenor säljer telefoner och de är operatör.
    De måste ta sina ansvar tycker jag som kund.
    Om det är något är "dumt", det är Telenors stälning mot sina kunder.

    Du kan läsa olika forum och olika händelser och deras stälning.

    Och du måste sluta skriva "dumheter" och Försöka göra Telenor reklam.
    De gör tillräkligt reklam all media, TV, radio, gatu och torg etc. De betalar
    miljoner kronor för detta.
    Men de vill inte följa när det står ett fel i telefon etc.
    Istället de hänvisar hit och dit.
    Deras kundtjänst; du kan bara ringa och prata med de; de vill inte skriva,
    varför ?
    Det är lättare att spara ett e-mail för kunder, och det bevisar kunder så lätt om det behövs all händelse historik etc..

    Men men... jag har fåt en e-mail från HTC;
    de har kollat en firma som heter Anovo, och
    de har skrivit till mig att telefonen ska repereras, nu de har reservdelar etc..

    Ha det så bra.

     
    Last edited: 22 dec 2010
  18. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 064
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Men alla operatörer har problem nåågon gång.

    Ett tag så var det bara 3 som hade problem.
    Nyligen hade tele2 problem med sin mobilsurf.

    Men om du nu tycker att Telenor är så dåliga, starta eget då? Testa på själv att vara telefon-operatör och sälja dina telefonitjänster kombinerat med telefoner.
    Testa vet ja.

    Eller börja jobba som telefonförsäljare för Telia eller 3 eller Tele2, så får du höra varje dag att det är någon som är missnöjd med den operatören. Det är såhär det är! :S
     
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 926
    Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Du har rätt, DOA bokstavligt talat blir död vid ankomst men flera tillverkare kallar snabbt uppkomna problem DOA och har ofta speciella regler för hur såna ska hanteras, ofta direktutbyte hos ÅF.

    Men ska vi hårddra död vid ankomst måste enligt ditt resonemang telefonen vara död, skrapigt ljud t. ex. skulle alltså inte falla under DOA?

    Jag tror mig ha läst nånstans att HTC har 7 dagars DOA men det kan ju i detta fall vara så att Telenor vill se att det verkligen är ett garantiärende innan de agerar, dvs, telefonen kan ju faktiskt vara utsatt för yttre åverkan (våld eller vätska för att nämna några) och då gäller ingen garanti i världen.

    Jag tar inte trådskaparens överreaktion i försvar på något vis, versaler och tråkiga ordval är inte riktigt min melodi.

    Sen har han drabbats av Annovos ineffektivitet och där kan ju vem som helst bryta ihop. :(
     
    Stefan11 gillar detta.
  20. Stefan11

    Stefan11 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, det säger inte att någon har rätt att få den utbytt varje gång den krånglar...

    Men den telefon var helt ny.
    Jag hade bara några dagar och jag var tvungen att
    lämna den till Telenor butiken för reperation.

    Om du köper en vara eller en telefon och om den fungärar inte
    efter 3 dagar, vad ska du göra ? Ska du lämna bara reparation,
    och få en defekt telefon tillbaka ?
    Ska den inte bytas en nya eller likvärdig telefon ?

    Ha en bra dag