Efter uppringt samtal

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Eskas, 15 mars 2010.

1. Eskas

Eskas Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!
    Jag har en Nexus med original 2.1 ROM och har en liten fundering om en sak som jag står mig lite på och undrar om det här är en inställningssak i luren(har inte hittat inställningen) eller om det mitt problem skulle kunna lösas med en liten app ...

Det som irriterar mig är hanteringen av "telefonboken" vid utgående samtal. OM man (som jag) har flera hanterar av telefonböcker installerade så får man valet att "make default" för alla utgående samtal. Annars får jag alltid frågan.

I mitt fall har jag två hanterare av telefonboken, vanliga "Phone" och "Dialer One". Jag använder båda, lite beronde på humör och användningsområde ;). Säg att jag ringer en kontakt genom att använda "Phone" och sedan lägger på samtalet. Då får jag valet om jag vill använda "Phone" eller "Dialer One" för att som default action för "Complete action using". Det jag vill uppnå är att telefonen ska göra "Complete action using" utifrån vilken telefonsboksapp som har initierat operationen. Alternativt skulle jag även vara nöjd att jag blev kastad tillbaka till min home screen. Jag vill alltså ha valet att inte välja någon default action för "Complete action using".

Nu till frågan: Går det här beteendet att ställa in eller måste jag utveckla en app för detta?

Det jag hade tänkt mig då är alltså att utveckla en egen app som kommer upp i listan "Complete action using". Säg att vi kallar den appen "Return to activator" och välja den som "default". Det enda den appen ska göra är alltså att ta reda på vilken telefonboksapp som initierat det utgående samtalet och skicka tillbaka mig till den(alternativt bara trycka "back" en gång). Vad vinner jag då på detta? Jo en knapptryckning(slipper trycka back) :)

2. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Som jag uppfattat det så är frågan du får i slutet, vilken applikation du vill använda för att utföra åtgärden "lägg på". Ifall du ringer upp någon med Dialer One, men lägger på med Phone, lär det väl fortfarande ge det önskade resultatet att samtalet avslutas. Så du borde kunna ha en av applikationerna default-associerad med lägg på-luren, samtidigt som du ringer upp med vilken app du vill.

Ifall inte någon av applikationerna har någon funktion du vill åt vid påläggning, t.ex. fråga om att spara okänt nummer i adressbok, så bör det väl inte spela någon roll vilken lägg-på app som är default...