Efternamn först

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Crister, 28 maj 2010.

1. Crister

Crister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla! Sökte i forumet men fann inget. Någon som vet om det går att ändra adressboken så att efternamnet kommer först?

2. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Ja det går, har iofs inte testat på kontakt som enbart ligger i telefonen.
    Men om din kontakt är syncat med Google, välj att editera kontakten och sen google-kontot. Om du klickar på namnet får du möjlighet att ändra namnet samt hur det ska visas.
    Om du har flera ihoplänkade konton kan du klicka på kontaktens namn. Då blir namnet en dropdown-lista där du kan välja vilket konto du ska plocka namnet ifrån.

3. Falcon_Bayerskt

Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Gå in och redigera kontakten. Klicka på namnet och i nästa fönster som visas, under Förnamn och Efternamn står det "Visa namn". Där styr du hur den skall visas. Men hur man gör det för alla kontakter på en gång vet jag inte. Har för mig att jag läst nånstans att det inte ens går :( Men en och en går det iaf, om än lite bökigt och tidsödande...

4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.490

MINA ENHETER

Bästa sättet jag hittat är följande:

Gå in på ditt gmail, kontakter
    Välj exportera kontakter till csv.
    Importera till outlook.
    Exportera från outlook men välj mappa om kontaktfält: efternamn -> förnamn och förnamn -> efternamn
    Importera in i gmail igen
    Synka mot mobil

5. Falcon_Bayerskt

Falcon_Bayerskt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Ovan gäller för "vanliga" kontakter, icke google-kontakter. Men det kanske går att gå via Outlook oxå enligt DrT's post ovan...

6. Crister

Crister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man bugar! Skippade Google-kontakterna eftersom jag inte tyckte det fungerade så bra. Ska testa om det fungerar via Outlook. Återrapporterar senare här!

7. ranting

ranting Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag kan ändra på mina google-kontakter. Men visst man får göra det en och en så är ju lite meckigt om det är många man måste ändra på-

8. Crister

Crister Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Rapport: Försökte ändra från Outlook dvs att kontakterna sparades med visning efternamn, förnamn. Gick inte. Lösningen var, att gå in i varje kontakt i telefonen och ändra visningen där. Den funktionen finns om man markerar namnraden. Efterföljande synkning med Outlook påverkade inte hur kontakterna visades i Outlook. De lever var sitt liv men synkroniserar med varandra.