Egen databas med EAN koder?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av goggel, 22 apr 2010.

1. goggel

goggel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har sökt så gott jag kunnat men inte hittat något bra svar.

Går det att använda en egen databas för att slå upp EAN koder med Barcode Scanner?

Jag har en butik med ett kassasystem där vi lägger in alla artiklar med EAN kod och det hade varit riktigt najs om jag kunde använda den för att slå upp priser i min Desire lur.

Ev. kan det vara intressant om någon utvecklare kan ordna detta mot pröjs, PM:a isåfall.

//G

2. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

du kan använda intents för att starta barcode scanner från din egen app och sedan hämta data från den så du kan kolla upp streckkoden mot din egen databas.

3. jhil

jhil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mm, utmaningen är kopplingen mobilteleon <-> kassasystem, scanningen är väldigt enkel att göra (m.h.a. barcode scanner).

Var finns din butik och använder du något standardiserat/vanligt kassasystem?

4. spyvingen

spyvingen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    med risk för att simplisera för mycket så kan man ju skriva in en egen url i barcode scanner och bara göra en sida där du plockar ut koder och priser på en vanlig hemsida om det går att få ut den informationen från kassa systemet då så klart

5. goggel

goggel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kassasystemets databas är en access databas så den kan jag kopiera och lägga någon annanstans och bara lägga dit en ny kopia när jag lagt in fler artiklar.
    Det är ju heller inga problem att exportera datan i alla möjliga format.

Jag kan väldigt lite om Android då jag fick min första lur denna veckan. Jag ser dock stora möjligheter i att få till denna streckkodsläsning.

jihl: Min butik ligger i Lilla Edet

Sniff: Jag är rätt så grön på detta så jag förstår inte riktigt vad du menar.

6. sniff

sniff Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag menar är att det är lätt (eller, relativt lätt beroende på vilka förkunskaper du har då :)) att använda sig av barcode scanner och då behöver din app nästan bara leta igenom en databas och visa resultatet vilket inte heller är något knepigt.

http://code.google.com/p/zxing/wiki/ScanningViaIntent

resten kan du googla dig till om du är sugen på att bygga appen själv.

7. goggel

goggel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mina förkunskaper är rätt så låga :(
    Jag har jobbat med IT i 14 år men aldrig med programmering tyvärr.

Kanske dax att lära sig :D

Jag förstod iaf inte så mycket av det som stod på länken men tack ändå. Jag ska se när jag får mer tid om jag kan försöka bygga nått enkelt.

8. spyvingen

spyvingen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Om det är en access databas kan man slänga ihop en sida relativt lätt om den bara skall kolla en ean kod och visa resultat.

Krävs dock att du har ett webbhotell eller en liten webbserver hemma eller i butiken.

Last edited: 22 apr 2010
  9. goggel

goggel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har webbhotell och en iis på jobbet.

Vart börjar jag?

//G

10. Jovial

Jovial Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som installatör utav kassaregister så tycker jag att idén är rätt häftig men kan ändå inte se "fördelarna" med det. Ska du gå runt i din butik med din mobil och skanna av varor för att se vad de kostar?

Vill du gå runt med din mobil och skanna av nya varor och sedan uppdatera PLU-tabellen i kassaregistret? Om det är tanken så skulle jag ändå satsa på en trådlös handskanner. Den är ljusår snabbare än vad en mobiltelefon är. Du kan ju själv gå in och kolla på Opticon's hemsida, där finner du OPL7734 och OPR3301 som kanske kan vara något.

Av ren nyfikenhet vad är det för kassasystem du använder?

11. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag laddade nyss hem ToMarket Lite och den verkar ha nån form av stöd för streckkoder. Visserligen gör man där kopplingen i applikationen, men den exporterar och importerar databasen till/från DSV så det kan gå att skapa databaser CSV-format och importera.

(Sen vet jag inte om dess användning av streckkoden är användbar i det här fallet, men jag TROR att det funkar även vid sökning. Ska testa lite sen.)