Övrigt: Egen domän, mail och kalender som Gmail/outlook

Diskussion i 'Off Topic' startad av kupster, 21 sept 2018.

1. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    399

MINA ENHETER

Hej!
    Har min egen domän och har mail kopplat till dem. Men vill ha en kalender som alla i familjen kan se och skriva i. Så familjen@domän.com vill jag ska vara en mailbox + kalender för alla.
    Skulle helst vilja att de va en Gmail kalender men en Outlook skulle funka bra också.
    Hur löser man det?

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 851
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver antingen sätta upp en egen e-post-server, alternaritvt betala för det.

Har du ett office 365-abonnemang med Outlook? För då kan du lösa det på detta vis:
    Change your email address to use your custom domain

Du kan även använda Google Suite för Gmail:G Suite – Gmail, Dokument, Drive, Kalender med mera för företag

På tiden då det hette Google Apps var det gratis att registrera en domän med Gmail, men det är det inte nu längre.

Jag tycker själv att Office 365 är mest prisvärt då Office ingår.

Varje användare du lägger till behöver dock en egen licens.

Vill du komma billigare undan kan du använda ett webbhotell för ändamålet, men då får du antingen använda webbhotellets e-postgränssnitt eller vidarebefordra allt till en Gmail-adress eller ansluta via POP3 eller SMTP genom Outlook-

Last edited: 21 sept 2018
  3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 760
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror det finns en gratislösning om du väljer att använda Yandex mail.

Du kan koppla din domän till Yandex och köra din epost genom dem. Connecting a domain — Yandex.Mail for a domain

Jag kör epost för några domäner genom Yandex och det funkar fint och är helt gratis. Jag har sett att det finns någon typ av kalenderfunktion men den har jag inte provat.

Yandex är Rysslands motsvarighet till Google så de är jättestora och har många tjänster att välja på. Jag har bara provat epost för mina domäner och det har fungerat till belåtenhet.

bernard gillar detta.
  4. pitrus-

pitrus- Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    756
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om du har en modern Synology NAS så kan du använda dig utav mailserver-funktionen i denna för att få både kalender och adresser synkad vid caldav och snygg webbmail direkt via NAS:en. Därefter behöver du bara peka MX för din domän mot antingen ditt publika IP (eller mot Synology:s DDNS-pekarfunktion) så har du det du efterfrågar.

En något mer kompetent lösning är att sätta upp en egen MailCow-installation på en Linux-maskin som jag har gjort, ersatte min gamla Exchange 2016 med denna och dess integrerade SoGo-platform som har stöd för ActiveSync för enkel synkning utav både mail, kontakter och kalendrar. För en liten slant så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att husera andra i min hosting-platform. [emoji4] Backup görs i dagsläget via server-backup på Synology-NAS:en, men det skulle inte skada med antingen cash eller donerad hårdvara (t.ex 1-2st 240GB SSD:er). [emoji16]

bernard gillar detta.
  5. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    531
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2