Egen molnbackup för eget bruk

Discussion in 'Off Topic' started by lassekongo, Jul 29, 2013.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Häromdagen kom jag på ett lite spännande projekt: att skapa en egen molnlagringstjänst/backup för privat bruk och syftet är väl hellre att lära sig om datasäkerhet, kryptering o.s.v än att faktiskt få något som fungerar, även om det så klart vore roligt. Då jag inte kan så jättemycket om nämnda punkter skulle jag naturligtvis vilja ha lite tips och idéer samt tips om var jag bör börja.

Med risk för att skämma ut mig presenterar jag den utrustning jag för tillfället har tillgång till:

Routern ASUS RT-N56U med inbyggt USB-uttag och VPN-server och en extern hårddisk. VPN-servern har tyvärr endast stöd för PPTP som jag vet är svagt. Tips om mjukvara till routern med starkare VPN-kryptering än den officiella mottages tacksamt.

Min tanke var alltså att plugga in den externa hårddisken till USB-uttaget, kryptera denna på något vis och sedan ansluta till routern via VPN för att komma åt filerna. Hur säkert skulle något sådant kunna bli om vi antar att den VPN-kryptering jag använder är bättre än PPTP? Hur bör hårddisken krypteras? Hur bör jag dekryptera filerna och var? Är det bättre att använda någon typ av server istället för en extern hårddisk?

Var börjar jag? :)