Egenföretagare sen 2009, svårt att få vanligt jobb?

Diskussion i 'Off Topic' startad av MrKarisma, 1 dec 2023.

1. MrKarisma

MrKarisma Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Hej,
    Jag har drivit e-handel sedan 2009 tillsammans med min partner och är utbildad fotograf i grunden och jobbade tidigare flera år som kommersiell fotograf för en stor bildbyrå. Nu har vi haft möjlighet att anställa en person i e-handelsföretaget och jag vill göra någonting annat.

Har sökt några jobb utan framgång och börjar så smått få känslan att alla mina kompetenser är lite svårdefinierade då jag aldrig haft "en" yrkesroll utan många samtidigt (logistik, orderhantering, kundservice, produktfotografering, grafisk design osv) Att all min erfarenhet inom så många ämnen och yrkeskategorier inte direkt är något värda på arbetsmarknaden?

Någon som har erfarenhet av samma? Att gå från mångårigt egenföretagande till anställning och vägen dit.. ?

Har jag en övertro på min egen förmåga? Är det liksom att bli städare eller lagerarbetare som är mitt öde?

Känns lite hopplöst då jag velat göra något annat i flera år nu.. Obs! - Med "annat" menar jag inte att det måste vara annan bransch, utan bara något "nytt" där jag kan få vara anställd och göra ett bra jobb utan att bli så enormt personligt och känslomässigt engagerad som man blir i sitt eget företag.

Anledningen till att jag skriver om det här på Swedroid är för att det är det forum på nätet där jag upplever att svaren är mest seriösa :)

Tacksam för all input!

Last edited: 1 dec 2023
  2. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Tyvärr är det så att arbetsmarknaden är tuff. Många som slåss om jobben. Kontakter,kompetens som gäller. Och ja många börjar som städare lagerarbetare men det kräver kompetens det också om dom är seriösa. Bara att kämpa på.
    Och ja! Jobbar som Lokalvårdare! Tufft ja,sliten ja,utbildningar,kurser ja. En hyfsat bra lön ja!

MrKarisma gillar detta.
  3. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Företagen behöver oftast någon som är specialinriktad inom ett område och ingen allt-i-allo-kompentens, så jag tror det blir svårt i din situation.

Det är dock aldrig för sent att utbilda sig, dessutom är det ju bra tider för det nu i och med lågkonjunktur.

Kristy och MrKarisma gillar detta.
  4. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Har också jobbat som lokalvårdare en tid, men det var alldeles för avancerat /krävde för mycket i förhållande till lönen (vilket säkert kan variera mellan olika företag) -lönen var för övrigt riktigt bra vid kvällsarbete, levde gott på halvtid ett tag. Tyvärr klarar inte min rygg att gå med en dammsugare eller sopa i flera timmar om dagen längre.

Klurre gillar detta.
  5. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Okej, tror du missförstår, jag är ingen "allt-i-allo". Jag har gjort 4 personers arbete i 13 år och är 100% självlärd. Jag är mer kompetent än de flesta, men problemet är väl hur man ska få företagen att förstå det utan att de dissar mig genom att ta för givet att jag vill ha en VD-lön bara för att jag är kompetent. Jag nöjer mig så gott med en svensk medelinkomst på runt 38K om jag kan ha ett stimulerande och spännande arbete.

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 218

MINA ENHETER

Kanske finns det också en rädsla hos arbetsgivarna för den bakgrunden. Jag menar att det kan vara så att de tror att du ändå inte kommer stanna hos dem så det blir bara en kortvarig anställning som blir dyr för dem.
    Kan det finnas något bemanningsföretag/konsultfirma som passar?

7. Droid_301

Droid_301 Guest

Fler som slås om alla jobb idag,känns som du har en stor utmaning framför dig men med mycket god vilja och en del jävlar annama och kontakter så hittar du säkert något.

8. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Den där attityden lär knappast landa dig ett jobb i alla fall.

Har du gjort 4 personers jobb så är du allt-i-allo. Jag är delägare på bolaget jag jobbar på och vi har t.ex. en ekonom med 4 års utbildning som sköter löner och sånt, sedan har vi en VD från handels, ingenjörer från KTH, osv. Anledningen till det är att de presterar bättre inom sina respektive områden och blir därför billigare.

Att du är självlärd är också ett problem i min bok eftersom du då enbart jobbar enligt de modeller som har fungerat för dig, men som med allra största sannolikhet inte fungerar på andra bolag. Självklart finns det undantag, vi har t.ex. 2 ingenjörer som ej har någon form av högre utbildning eller examen, men de har å andra sidan nördat ner sig i programmering sedan de var barn. Utöver dem har vi 39 ingenjörer där alla har civilingenjörsexamen eller motsvarande, så de självlärda är verkligen en minoritet.

Mitt tips är att söka massvis jobb och ta det du får, sedan får du visa framfötterna och klättra inom bolaget.

9. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Jantelagen genomsyrar verkligen allt i detta land.. man blir ju helt mörkrädd.. Det är verkligen klassiskt att försöka trycka ner någon som är riktigt duktig och inte skäms för att säga det. Sorgligt.

10. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag säger inte att du har fel. Min erfarenhet av arbetsmarknaden är att kompetens är det enda som spelar roll. Vi ställer alltid frågor relaterade till tjänsten till våra kandidater och den som svarar bäst är den vi anställer. Det brukar dock nästan alltid bli den person som även har en formell utbildning inom just det området.

Lycka till.

Kristy, Klurre och MrKarisma gillar detta.
  11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 128
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du sökt tjänster hos mindre aktörer också? Jag tänker mig att det är en stor skillnad i småskaligt vs storskaligt, där sistnämnda trycker mycket på dels historik bland likvärdiga bolag och mer formella meriter, dvs för annat än instegstjänster, så enklast är kanske att sikta på en mindre aktör, med låt säga 5-10 anställda eller något åt det hållet? Tyvärr har väl dessa inte så ofta tjänster att utlysa, så man får nog vara proaktiv och fråga. Annars är en vanlig väg bland egenföretagare/entreprenörer att man säljer verksamheten och hänger med till motparten - har ni uteslutit den möjligheten?

Sedan är det ju som alltid att dra i nätverken/nätverka, engagera sig i grupper inom ens bransch på tex Linkedin osv. Försökte se om det fanns något svenskt forum för e-handel, men det verkade lite begränsat. Kanske finns grupper på Facebook och dylikt däremot där man kanske kan se vad som just nu efterfrågas.

12. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 282

MINA ENHETER

Varje Nej är ett steg närmare ett Ja.

Ge inte upp utan fortsätt söka och gör det helst genom besök hos Företag du är intresserad att jobba på.

MrKarisma och Kristy gillar detta.
  13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 490

MINA ENHETER

Skulle söka mig till mindre företag, ju mindre bolag desto bredare roll vilket liknar mer din erfarenhet.
    Lägg ut att du söker jobb på linkedin och posta lite arbetsuppgifter du haft. Finns en massa robotar som söker aktivt på just linkedin som triggas av diverse buzzwords. Använder såna tjänster själv när jag letar folk

MrKarisma och Kristy gillar detta.
  14. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    681
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Kraven för enkla vanliga jobb är sjukt höga, helst ska en 20 åring idag har 20 års erfarenhet... värdelös utveckling inte konstigt så många hellre går på bidrag o liknande

Gilgamesh och MrKarisma gillar detta.
  15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Det finns 2 sätt att få det jobbet. Bevisa igenom utbildning att du är så bra som du säger eller gå ner i lön så företagen vågar prova dig. Att tro att man skall komma in som oprövat kort för 38kkr är väl optimistiskt. 28kkr vore rimligare.

Medianlöner i Sverige

Kristy och Asawi gillar detta.
  16. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 792
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Ja det är ju det som gäller om man inte redan har ett bra portfolio till kunna visa upp.

Brödloppsfotograf borde inte vara svårt få jobb som om man har fotad en del bröllop tidigare, samma inom typ samarbete med andra företag som håller i events bli deras typ fotografer.

Tills man har ett bra portfolio kunna visa upp sina grejer till övriga.

17. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tänker att det kanske är lättare att sälja in dig själv på ett av dina kunskapsområden istället för alla samtidigt, kanske den delen av din egna verksamhet som du tyckte var roligast. Väl anställd kanske du får möjlighet att visa dina övriga färdigheter och byta roll alternativt hoppa på internutbildningar etc.

Finns mycket grejer på YH som är 1-2 år, kanske kan hoppa på någon projektledningsutbildning, tänker att det passar bäst utifrån din beskrivning och du får det på pappret.

samtidigt verkar du vara öppen för det mesta så vad vill du göra?

Jag har någon idé att man borde jobba helger inom handelsavtalet då borde man typ få ihop en dryg jobbvecka på 2 dagar med 5 dagars ledighet men jag är ju rätt bekväm av mig och helger är inte heliga för mig.