Ej äkta andriod?

Diskussion i 'Hero' startad av 2infinity, 15 jul 2009.

1. 2infinity

2infinity Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Läste någonstanns igår kväll att HTC Hero inte innehåller en "äkta" version av android utan en modifierad version av HTC. Detta gör att telefonen inte kan ta automatiska uppdateringar från android systemet som vanligt utan man måste hämta uppdateringarna från htc när de gjort dem kompatibla med telefonen.

Vet någon om detta stämmer? Ska försöka hitta igen var jag såg detta.

2. Kaj

Kaj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Låter som att det stämmer

3. 2infinity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jävla trist isf :( Låter för mig som att hela telefonen faller på det. Det kommer ju uppdateringar lite då och då med program, fixar etc. till android och antagligen kommer man missa dem om man inte får dem automatiskt. Synd på en så snygg lur :(

4. gnutten

gnutten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Finns ju en viss risk med det.
    Men och andra sidan slarvas det med uppdateringarna i från tillverkarna kan man ju fråga sig vem som vill köpa deras lurar i framtiden.

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 506

MINA ENHETER

Eller sen lägger man in en "riktig" android?

6. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Då heron mer lr mindre har samma hårdvara som G1 och magic kommer det inte ta lång tid innan en "äkta" android kommer finnas för nertankning.
    Så jag skulle inte oroa mig så mkt för att hero'n kommer med en "oäkta" android.
    Communityn runt htc's lurar är ganska stor.

7. 2infinity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Antar att du menar roota goa200? Om man gör det, förlorar man då inte garantin? Ganska bra att ha tycker jag då mobiler brukar kunna krångla :/

8. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, detta är mycket riktigt, man är beroende av HTC för Androiduppdateringar och vi vet alla hur intresserade tillverkare är av att släppa uppdateringar till telefoner som inte är purfärska, dvs totalt ointresserade.

Vi får se vad som händer.

I USA är det T-mobile som svarare för att skicka ut uppdateringarna, alltså operatören. trots att telefonerna är märkta md Google-loggan. Bara för att göra saker ännu krångligare.

Kanske man kan hålla telefonen á jour under ett år i alla fall, sedan går väl garantin ändå ut och då har man ju de fina root-guiderna på Swedroid att vända sig till.

9. Johan

Johan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

På vilket sätt kan förändringar i mjukvaran påverka garantin? Ok om man brickar telefonen, då är det en sak, men sålänge garantiärendet är hårdvarurelaterat är det väl upp till tillverkaren att bevisa att felet har uppkommit till följd av mjukvaran i så fall?

Även om nu tillverkaren påstår att en flashning skulle förbruka garantin tror jag inte att de vinner om ärendet går till domstol.

Edit: Och om exempelvis skärmen pajar så tror jag garantin skulle gälla även om man även lyckats bricka telefonen.

10. bernard

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Självklart täcker inte garantin telefoner som har modifierad mjukvara, det framgår av garantilvillkoren här. De frånsäger sig allt ansvar, med rätta, för de som ex. byter till ROM-filer HTC inte godkänt "The defect was caused by unauthorized software including but not limited to ROM upgrades"

Det finns inte en chans på jorden att du skulle få en ny telefon på fabriksgarantin om HTC märkte att du bytt ROM och/eller SPL, detta då man enligt deras garantivillkor då förverkat garantin.

11. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

tja du man kan ju diskutera det där i all oändlighet men det är så det är iallafall :) roota/flasha bryter garanting. att installera apps gör väl det inte.

12. stab

stab Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Galaxy s7

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy s7
    ROM:
    Orginal
    Kan säga att jag har varit i kontakt med Anovo som utför de flesta mobilreparationer angående modifikationer i mjukvaror på telefoner och hårdvarufel.

Svaret jag fick av dom är att, till exempel, om mic/display slutar att fungera på grund av tillvekningsfel eller "måndagsex" av komponenter så kommer dom att laga din telefon oavsett om du har bytt rom eller liknande.

Kan tillägga att jag brickade min Samsung Omnia :) och den blev lagad utan några som helst problem. På servicekvittot stod det att dom hade bytt ut moderkortet i telefonen.

13. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag har en "äkta" android och hittils har jag har bara fått en uppdatering "over the air".. Men det var när jag hade originalromen då.
    Enligt mig så spelar det ingen större roll om man har äkta eller ej så länge man vet hur man lägger custom roms.

14. bernard

Mottagna gillanden:
    47 375
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror uppriktigt sagt att de inte ens kollar vilken ROM-fil eller SPL du kör, de måste i sådana fall ha en databas över vilka ROM-filer och SPL som är OK för varje lur de kommer att serva, inget jag tror håller i längden. Antalet som "rootar" är nog väldigt få i förhållande till det stora flertalet, varför man säkert lämnar det här därhän.

De som bytte ROM i DVD-läsaren på sina Xbox 360:s och lämnade in dem efter RROD fick i regel dem utbytta (säkert tusentals), samma sak med den hårt hackade PSP:n, generellt verkar man i branschen inte kolla sådana saker.

Vad jag menade är att HTC och alla andra tillverkare har full rätt att neka service om du har brutit mot deras garantivillkor.

15. 2infinity

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

man kan väl säga att det finns en risk att de inte beviljar garantin om man har rootat den. Men vet inte om jag vågar riskera :/

16. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fast det står ju att mjukvatran måste orsaka problemet, och den kan ju knappast slå sönder skärmen tex.

17. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

det kan diskuteras fram och tillbaka. kontentan är att flasha/roota bryter garantin. Har du otur får du betala helt enkelt.
    Det är en risk man måste vara medveten om.
    Sen kan man ju diskutera fram och tillbaka hur schyssta olika verkstäder är som tillex som bytte ut min mobil efter jag totalbrickade den. Men det var ju enbart tur och inget annat.

18. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Det är dom att säga att man bryter garantin om man installerar Linux på en HP Som levererades med Windows - och det är helt enkelt inte korrekt. Man kan dessutom inte friskriva sig i avtal som bryter mot Sv. lagstiftningen. Så glöm snacket om att garantin ryker, för det är helt enkelt inte korrekt.

Sen undrar jag vad 'äkta Android' skulle betyda... Har sällan hört en så dum benämning. Generisk Android-implementation är väl en sak men att uttrycka det som att HTC's skulle vara 'oäkta' det är bara dumt...

19. goa200

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Om du pillar i hårdvaran på en mobil är det väl självklart att garantin åker.
    faller inom sin egen rimlighet att om ett fel uppstår som DU har åsamkat genom en flashning så gäller inte garantin.
    Så uppenbart så det inte är sant
    Sen går det inte att jämföre att installera linux med att flasha.
    Jämför snarare med att flasha bios på ett moderkort.
    Försök lämna in ett moderkort där du flashat helt åt fanders... du kommer inte få ut något nytt kort.

20. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Tänk så här:

Ubuntu finns ju i flera olika varianter, Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu samt Edubuntu. Dessa är de varianter som officiellt stöds av Canonical. I princip det enda som skiljer är vilken Desktop Environmment som dom använder. Ubuntu kör med Gnome, Kubuntu kör med KDE osv. Det är den visuella biten av disten som är märkbar för den breda massan. I botten så ligger det en fork på Debian.

Nu kommer vi till Android. Google har ett helt eget DE (som jag inte vet namnet på). Det står varje tillverkare mer elle mindre fritt att själv välja vilken typ av DE deras telefon ska säljas med. HTC har sitt egna gränssnitt som heter TouchFLO (under Hero har det fått namnet Sense UI). HTC har även valt att inte ta med allt som ingår i huvudutgåvan av Android.

Således är det iofs fortfarande Android i botten men HTC har alltså moddat den rätt så mycket.

Fan. Jag läste inte datumet på tråden. Den är ju flera månader gammal... nån får kalla mig för "ajFån" som straff...