Ej fulladdat efter en hel natts laddning...

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av berg35, 10 nov 2010.

1. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

När jag stoppade i laddaren i telefonen igår kväll stod var laddningsnivån ca 60%. När jag tog ur den i morse kl 6.30 var den 96% och grön lampa lyste. Borde den inte bli fulladdad över en natt? Detta har hänt flera gånger. För några veckor sedan körde jag "batteritricket" och upplever att batterinivån inte sjunker lika snabbt efter det, men detta problem/irritationsmoment kvarstår.

Borde inte telefonen iallafall indikera att den är fulladdad efter en hel natt??

2. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Den laddar tills batteriet är 100%, sen börjar telefonen använda batteriet istället och börjar ladda ingen om batteriet går under 90%.

3. berg35

berg35 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vaa... Det förklarar saken. Vad är det som gör att det inte underhållsladdar hela tiden tills man tar ur laddaren ur telefonen?

4. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

HTC's idioti :P. Tycker själv att det är lite störande. Enda sättet att få den helt full laddad innan man sticker iväg på morogen är att lägga ett tidsrelä att bryta och sedan koppla på strömmen igen en timme innan klockan ringer (så vitt jag vet).

5. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 902
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Självklart ska det inte vara så här. Det är ett väldigt störande problem.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är såvitt jag vet för att batteriet ska hålla längre. Så skippa det löjliga snacket. Det är för mobilens bästa som det är fixat så.

7. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 902
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det där stämmer inte. En viss cykel ska köras för att skydda batteriet men det handlar om en pendling på under 1%. 10% är upp åt väggarna för mycket. Det finns en hel del att läsa på om just det på nätet när det gäller batterier av den här typen. Att koppla från en laddare och fortsätta från 90% är inte acceptabelt.

Min mobil dör vid 10 - 13% kvar enligt batterimätaren. Det är inte heller rätt. Det kan jag garantera.

Säg mig vilken annan mobil eller produkt med Li-ion-batterier som beter sig på det här sättet..
    Gamla och slitna batterier kan bete sig så men dessa är så pass nya.

Last edited: 10 nov 2010
  8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Min dör vid under 5%. Dör väl på 1-2% av vad den säger till mig, givetvis finns det kräm kvar.
    Säg att det inte är skadligt med en cykel på 1% det må vara sant, det kan jag inget om. Däremot håller de bara x antal laddningar och köra 10% cykler istället för 1% cykler gör ju att det håller 10ggr fler cykler för varje laddning -jämfört med 1% cykler.

9. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 902
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det gör troligen ingen större skillnad på 10%. Dessutom så får man väl se vad folk vill ha. Att mobilen håller längre på dagen eller längre i längden. Jag vet vad jag föredrar. Min bärbara dator har 20% i slitage. Den är över 1 år gammal och håller i ca 2 timmar. Om ett tag kommer jag förstås att få köpa nytt batteri.. dvs om jag inte har hunnit köpa en ny dator fram tills dess.

Att köra en cykel på 10% kommer knappast att göra någon större skillnad. Det är väl det som är grejen med Li-ion. Du kan ladda när som helst utan att batteriet tar skada. En batterislukande telefon som Desire behöver alla procent den kan få. ;)

10. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Stämmer inte in på mig. Om min telefon laddas över natten kan den ändå ibland ha så lite som 90% laddning på morgonen när jag drar ur laddaren. Alltså skulle telefonen då dragit 10 under natten. Men ligger telefonen orörd under natten utan laddaren i drar den bara 5%.

Alltså laddas batteriet ur snabbare med laddaren i än när den inte laddas. Galet, fel och uselt. Min telefon dör ibland neråt 15% vilket är katastrofalt, en sådan gång har jag alltså haft ett intervall på 90%-15%=75%...

11. mortalis

mortalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

min hade 100% imorse, satte den på laddning kl 23 och gick upp 6..men då sätter ja på flygplansläge när den laddar, rekommenderas att MINST göra det, men HELST stänga av den helt och ladda, den laddar helt enkelt inte lika bra när den kör på som vanligt med allt på

12. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ska ni inte bråka på att de även gömmer kapacitet för er. Säger min 1 eller 0 så stämmer det inte. För det finns trots allt kapacitet kvar i batteriet. Som av förklarliga anledningar (precis som ladda i 10%cykler från max) används för att skydda batteriet. Dvs bättre livstid.
    Den är utformad att hålla en spefificerad livsstid. Hade den inte gjort det hade ni/folk klagat. Bara för den är utformad så så klagar folk ändå...

13. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Att du har 100% efter natten bror på flygplansläget. Laddar jag min fullt och drar ut telefonen innan jag går och lägger mig har jag 100% kvar om jag har använt flygplansläget och 97% om den har varigt på som vanligt.

10% är 10%, det skall då inte försummas :P. Sen så är inte "Trickle-charge" som håller batteriet vid 100% skadligt för batteriet. Det skulle till och med gå bra utan det om telefonen skulle dra ström från laddaren när den ligger i, men icke. Förstår inte hur HTC har tänkt, dom tog antagligen lättaste vägen :s. Sen vad din laptop's batteri har med saken att göra förstår jag inte :P

14. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 902
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Datorbatteriet ger mig 100% laddning.
    Det finns inte en chans att det är meningen att man ska riskera att ha 90% kvar när man har laddat hela natten. Självklart så ska man ha ett full-laddat batteri! Om detta var meningen som du tycks påstå så skulle inte problemet vara så sporadiskt förekommande. Det är inte alla som har detta problem och om det var meningen så skulle det troligen vara nedskrivet i manualen. Det finns många trådar om detta. HTC menar inte att det SKA vara så här. Det är många som har kontaktat dem och får förslag på kalibreringar och annat som rör batteriet. Aldrig har HTC gått ut med att det är en funktion snarare än en brist.

15. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Okay, har faktiskt inte läst så mycket om problemet. Har bara konstaterat att det inte finns något fix. Var det inte meningen så är det ju en miss som dom har valt att inte fixa i nya Desire's. Skulle vara intressant att veta om Desire HD & Z har samma problem. Har dom så är det troligen någon av HTC's ingenjörer som är för lata/har annan åsikt.

16. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 902
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag blandade ihop dig med en annan medlem men mitt svar funkar ju ändå. ;)

Det finns ju det där batteri-fixen som HTC brukar maila ut när man klagar. Det funkar för vissa. Det har funkat för mig också men det blir snabbt samma problem igen tyvärr..

17. io53

io53 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Skall lägga till en liten update här. Det är inget hårdvarufel. Non-sense roms har inte det här problemet! :). Så det är alltså HTC som vill ha det såhär tokigt.

18. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 902
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, HTC har skrivit en egen drivare för laddningen som inte används i non-sense-roms. Tydligen så ska det vara en bugg i HTC's drivare och de ska släppa en fix.. någon gång. Den ska pendla mellan 99 - 100%. Inte 90 - 100.

Jag kör en kernel med denna mod:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=841580

Mitt batteri var på 100% när jag plockade bort laddaren vid 9. Jag har fortfarande 100%. Eventuellt extra slitage på batteriet kan jag ta.

19. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag har upptäckt på min telefon ibland, den laddar fullt upp till grön LED.
    Men sedan börjar den sluka ström, med laddaren i :S.
    Så när den fortfarande lyser grönt , så kan den ha droppat ner till 91% när jag pluggar ur den... Wtf tänker jag, pluggar in laddaren och den laddar igen.

20. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 902
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, den har den cykeln vilket är felaktigt.
    Det mest normala borde vara att när batteriet är fullt så slutar den ladda och mobilen drivs helt från strömmen som kommer från laddaren. Istället så tycks den ladda fullt, sen slutar den ladda och mobilen drivs av batteriet. När den når 90% så börjar den ladda igen. Har man otur så plockar man laddaren på morgonen just när den når 90%.