Ej fungerande menu- och home-knapp

Diskussion i 'Galaxy i7500' startad av jallosway, 20 augusti 2009.

1. jallosway

jallosway Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Någon annan som upplever att menu- och home-knappen inte fungerar?
    Jag har stängt av telefonen, tagit ut och satt i batteriet, satt på telefonen, en kompis tipsade om detta då det hade hjälpt honom. Jag har också gjort en restore factory settings. Inget verkar hjälpa.

Jag nu har installerat ett fåtal apps:
    Barcode scanner, nordiskt tangentbord och ordlista samt taskkiller

Jag har märkt att funktionalitet ibland faktiskt återkommer... men endast under en mycket kort period. Senast det fungerade var för 24 timmar sedan. Mycket irriterande.

Har beställt luren från Tyskland, har dialog med inköpsstället... de påstår att de inte hört något om det här problemet innan. Är jag den enda?

Samsung Galaxy
    Firmware: 1.5
    Baseband version: 17500XXIF
    Kernel version: 2.6.27
    Build number: 76XXCSDCBALUM6375

2. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag känner inte igen problemet, är det på hem-skärmen, i program eller både och som det krånglar?

Undrar även om det är mer än 14 dagar du haft telefonen? Jag fick nämligen besked att de inte kunde ta tillbaka min telefon då det gått mer än 14 dagar, men ska försöka få den reparerad i Sverige ändå. Det kan vara bra att tänka på om du ska skicka tillbaka telefonen till inköpsstället.

3. jallosway

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är överallt, de slutar fullständigt att fungera.

Ok, har haft den exakt i en vecka nu. Bäst att ligga på ordentligt nu då.

4. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Om det är ett mekaniskt fel så borde det gå att få det reparerat av Anovo, men är inte helt säkert att det går på garantin. Jag har inte lämnat in min telefon (glapp i hörlursjacket) eftersom det kan kosta, vilket jag inte tycker är okej. Men eftersom det gått över 14 dagar så tar de inte tillbaka telefonen i Tyskland heller.

Jag kommer behöva telefonen augusti ut, så försöker lämna in den efter det tror jag. De beräknade 5-10 arbetsdagar till min "skada", vet inte om det är allmänt.

5. Xebylon

Xebylon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har samma problem som Jallosway med tilläg att svara/dial knappen också lägger av i samband med meny och homeknapparna. Lustiga är att jag och jallosway köpte telefonerna samtidigt från samma tyska sida (ES Mobilfunk).

Jag är dock inte helt säker på att det är ett hårdvarufel då
    1) Jag kan svara med svaraknappen när det ringer och knapparna hängt sig
    2) Telefonen låser/släcker inte längre skärmen automatiskt efter utsatt timeouttid när knapparna inte fungerar.
    Oftast kan jag dock lösa problemen med enkla medel, ex låsa och låsa upp skärmen ett par gånger eller starta och stänga apps. Funkar också ibland med att koppla in laddaren eller hörlurar. Ibland måste jag dock stänga av luren och ta ut batteriet eller bara starta om den.
    Jallosway du kan ju kolla om din lur beter sig som min.

Funderar också om det kan vara batterirelaterat, problemen kan ju försvinna när batteriet kommer i upp 5-10 laddningar som folk rapporterat måste till innan batteriet vaknar till ordentligt (varför nu detta ska behövas år 2009 är ett mysterium för mig).
    I övrigt har jag exakt samma specs som jallosway, har heller inte Rootat eller updaterat.
    Det hade varit intressant och jämföra om andra har andra versioner av mjukvaran.
    Vill avsluta med att tacka folket på Swedroid för en grym sida och härligt forum, är här nästan varje dag.

6. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Låter otroligt att det skulle vara batterirelaterat. På vilket sätt menar du att det skulle kunna hänga ihop? Att lithium-batterier ökar något i kapacitet de första laddningarna är helt enkelt ett faktum med den kemiska sammansättningen de har. Det är ingen särskilt stor skillnad, kanske får du ut 1300mAh första urladdningar och 1500mAh den 5:e...

7. jallosway

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trodde det löst sig för dig Xebylon? :(

Det enda som ibland hjälper är att stänga av, ta ut och sätta i batteriet igen, sätta igång telefonen och så fungerar det om jag har tur... i 1-2 minuter. Kan inte se något tydligt mönster.
    Känns som mjukvaru- eller batterifel... kanske finns en chans att det börja fungera efter ett antal omladdningar.
    För just nu dialog med både ES Mobilfunk och Samsung i Sverige. Borde googla efter kända mjukvarufel... men hinner inte just nu.

8. jallosway

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan hålla med om att något batterirelaterat låter långsökt... jag har dessutom dödat alla apps för att se om det hjälper men icke.

9. Xebylon

Xebylon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Kan inte mycket om sånt här så jag vill akta mig för att spekulera för mycket men om man nu får ut mindre ström/spänning än vad som är tänkt från början så kanske det kan påverka mjukvaran (speciellt en buggig sådan). Vad jag kan säga är att problemen minskat i frekvens i takt med att jag laddad ur och laddad telefonen snart 5 gånger nu... Jag tror som sagt på en mjukvarubugg som kan fixas med en kommande patch.

10. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Låter som mjukvaruproblem. Och väldigt konstigt att du märker någon skillnad efter ett antal urladdningar. En mobiltelefon förbrukar så pass lite energi att du aldrig belastar batteriet särskillt hårt, dessutom drivs ingenting i telefonen direkt på batteriets utspänning utan att först regleras ned (det skulle bli lite jobbigt för elektroniken att jobba i ett intervall mellan 4,2V och 3V ;)).

11. L.J.

L.J. Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung GI-i7500

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung GI-i7500
    Jag skulle tro att det är kameraknappen som är boven i dramat. Om kameraknappen fastnar i det första (halvintryckta) läget så fungerar inte meny, och hem-knappen. Rätt risigt konstruerat då detta verkar hända ganska lätt. Särskilt när man använder det medföljande fodralet.

Kollade lite på android-hilfe.de där flera har haft detta problem. Verkar som att de skickat tillbaks sina telefoner till 02 och fått dem utbytta / åtgärdade? Googles översättning är lite svårtydd, så jag är osäker på den punkten.

Last edited: 26 augusti 2009
  12. jallosway

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja jävlar det verkar vara kameranknappen som är boven! Precis som L.J. säger så räcker det med att trycka till lite på knappen och vips så funkar menu och home igen! Kan ju vara bra om man inte vill låsa just dessa två knappar. :P
    Ska kolla upp den där android-hilfe.de och se vad min tyska går för.

13. L.J.

L.J. Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung GI-i7500

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung GI-i7500
    Något gammal tråd, men jag har fortfarande problem med att kameraknappen fastnar i det halvt intryckta läget ibland. Rätt ofta egentligen. Nyare telefoner kanske inte har det problemet?
    Jag funderar på att kontakta samsung i Sverige och se om jag kan lämna in telefonen på reparation, men jag har köpt den från tyskland, så det är långt ifrån säkert att de går med på det. Jag har ingen större lust att skicka tillbaks telefonen ända till tyskland, så innan jag börjar bråka med samsung vänder jag mig till er i forumet.
    Alltså:

Är det fler som har problem med att kameraknappen fastnar?
    Hur fungerar det med reparationer i Sverige på tyskköpta telefoner?

[Edit: Såg att eklund skickat in sin telefon på service i Sverige, får kanske svar på min andra fråga i den tråden]

Last edited: 22 oktober 2009
  14. Blew

Blew Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Följde ett garantibevis med?
    Om det gjorde det så ring bara in på Samsung kundservice på 0771 400200 och förklara dit problem så skickar dom en följesedel (och bjuder även på frakt) så kommer den bli fixad

15. Xebylon

Xebylon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har samma problem med kameraknappen. Jag har vant mig men skulle gärna vilja veta om samsung sverige fixar/byter telefoner som är köpta från tyskland med detta problem. Ett annat problem med kameraknappen är ju att när den fastnar i intryckt läge så "sover" inte telefonen vilket gör att batteritiden försämras avsevärt (borde vara lätt att fixa i firmwaren kan man ju tycka). Annars är jag grymt nöjd med Galaxyn!

16. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    I GalaxHero/Galaxo kan man stänga av kameraknappen helt. Kanske ett alternativ?

17. Xebylon

Xebylon Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jaså det var ju intressant, någon som har koll på om detta verkligen stänger av kameraknappen så att den inte hindrar telefonen från att sova? Går ju att se via spare parts.
    Har varit sugen på galaxo ett tag men inte haft tid att pula....nu blir jag ännu mer sugen på att testa. Tack för tipset Gazab!