Jag har länge varit intresserad av elbilar. Det finns, vad jag ser, många fördelar. En elmotor har snabbare gasrespons, fullt vrid direkt och går mycket tystare än bensin- och dieselmotorer. Regenerativ bromsning gör (efter man vant sig) bilkörandet lättare iom att man i stort sett kan köra med en pedal, och samtidigt får tillbaka viss energi. En elbil kan även förvärmas/förkylas vart som helst, eftersom inga avgaser produceras. Elmotorer tar mindre plats, vilket ger mer plats till annat. Batterierna placeras i golvet och ger en låg tyngdpunkt. Servicekostnader blir betydligt lägre. T.ex. har Tesla slopat fasta intervaller helt och hållet.
Visst, ska du köra långt måste du stanna var 30:e/40:e mil och ladda. Jag med inte hur andra gör, men jag brukar ändå vilja stanna och äta eller gå på toaletten efter ca
tre timmar hur som.
Elen räcker gott och väl, Sverige har ett elöverskott på ca 12 TWh per år. Enligt Energimyndigheten skulle Sveriges vindkraft räcka för att ladda bilarna om alla personbilar byttes till elbilar. Problemen som kan uppstå är lokalt i näten, som redan idag är rätt hårt belastade.
Enligt den statistik som finns så tappar olika tillverkares batterier självklart olika kapacitet, men de siffror jag sett från Teslas batterier verkar lovande. En Model 3 med över 8000 mil på mätaren hade tappat 2%.
Mitt största hinder idag är priset. Kör laddhybrid, för vi hade helt enkelt inte råd med en lite större elbil.
Click to expand...