Fråga: ELCARE - Elgigantens förlängda garanti 5 år. Något att ha?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av android123, 25 aug 2024.

1. android123

android123 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Hej

Vet inte om det är rätt forum för diskussionen men är ute efter att köpa en LG C3 65".
    Priset på Power och Elgiganten är lika men oavsett så är man rädd för Burn In vilket har drabbat många OLED TV användare enligt inlägg man läser online.

Elgiganten har ELCARE. Upp till 5år förlängd garanti för 1195kr på TV apparater som de menar ska täcka Burn In.

Alltid hört att man inte ska köpa förlängd garanti men vet ej varför. Vad tror ni om ELCARE?
    (Hur lång garanti har LG vanligtvis på C3 65" egentligen? Verkar vara olika siffror beroende på butik och inget klartecken)

2. SwedishBadger

SwedishBadger Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    382
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Kollar man omdömen så är Elcare kanske inget att hänga i granen men det vet man inte förrän man själv är där.

I sammanhanget med inköp av en dyrare produkt så är 1195:- en helt okej summa för sinnesro i 5år?

Pixelgaranti + burnin samt reparation på plats tror jag stod med när jag knep dem.
    Sen får man väl vara glad om man slipper använda dem, eller glad om det funkar bra när saker eventuellt dör efter fyra och ett halvt år?

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 10 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var finns de fullständiga villkoren? ELCARE förlängd garanti på plats för TV (totalt 5 år) - Elgiganten

"Inbränningsgaranti" behöver inte nödvändigtvis betyda att det täcker all typ av inbränning, eller så kan man ställa vissa krav på att tex vissa funktioner måste ha varit aktiverade etc. Vet att det för datorskärmarna är något av en djungel på den punkten vad gäller tillverkargarantierna.

Men visst, står det inget annat än vad det gör på sidan ovan, så får man ju förutsätta att det täcker alla typer av inbränning oavsett hur man nu konfigurerat sin TV (...förutsatt att man inte pillat i servicemenyn förstås).

Självrisken/drullen är väl nunera minst på 1500 kr med så gott som samtliga försäkringsbolag, och med tanke på att EG inte gör något åldersavdrag som försäkringsbolagen gör, så kan man väl se det som rimligt antar jag. Köper man en OLED är 5 års "inbränningsgaranti" nog trevligt att ha.

Last edited: 25 aug 2024
  4. android123

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Det har nog mest med sinnesro att göra. Tack för din input

5. android123

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Tack för din input. Man kan nog ta följande punkt som ett tecken på att ful tolkning kan komma att göras av Elgiganten och Elcare om man skulle få problem med inbränning
    • Slitage från normal användning täcks inte

6. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, frågan är hur man skall tolka den punkten. Det blir en aning villseledande/paradoxalt om "normalt slitage" innefattar inbränning om de samtidigt anger att de erbjuder en garanti som täcker specifikt inbränning o_O

Det blir ju inte lättare av att de inte verkar publicera fullständiga villkor någonstans, där man mer noga kan läsa vad som ex. avses med "normalt slitage" eller vad som nu innefattas av den särskilda inbränningsgarantin. I normala fall brukar det finnas en PDF på låt säga 2-3 sidor med liten text där mer detaljer framkommer, men i det här fallet verkar PDF:n bara peka på ett dokument med närmast identisk text som på hemsidan.

Är ju självklart att det är upplagt för missförstånd och missnöje om de inte mer noga förklarar vad den utökade garantin egentligen omfattar.

7. android123

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Jag tror att jag hoppar över den utökade garantin isåfall. Då återstår det att se hur lång garanti LG har för C3. På produktsidan i deras hemsida står det 5år och i det finstilta står det att det gäller G-serien så det återstår väl att ringa de och fråga återförsäljarna samtidigt

Edit: i andra forums står negativa upplevelser om ELCARE och att, som du nämner @bernard@bernard , det inte finns fullständiga villkor på Elgigantens hemsida. Låter som lurendrejeri tycker jag

bernard gillar detta.
  8. pacc

pacc Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    450
    Det är ju bara att säga att du direkt när du fick TV'n testkörde den med en loop av nyhetsmorgon dygnet runt i 3 månader och att det definitivt inte är normal användning.

Men på ämnet så tror jag att man tjänar mer på att hitta en bra rea på C3 och bita ihop och köpa en ny om 5 år om det behövs.
    Är man inte personen som har TV'n på i bakgrunden jämt så tror jag inte man behöver oroa sig för inbränningar på LG's nyare generationer. Har själv två LG OLED en 8 år gammal Full-HD och en nyare CS i klass med C3, hörde mest om inbränningar
    i de första generationerna av 4K, B6 eller vad det var för typ 5 år sedan.

Last edited: 26 aug 2024
    bernard gillar detta.
  9. bernard

Mottagna gillanden:
    48 074
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, det blir ju lite så man tolkar det.

10. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 204

MINA ENHETER

om jag vore du skulle jag köpa en G3 där 5 år garanti på panelen ingår från LG. min erfarenhet av ELCARE är att när det verkligen gäller så gäller inte den "försäkringen" alls. de har till exempel hävdat att ett fel inte täcktes av varken försäkring eller tillverkare när i själva verket tillverkaren förlängt garantin för just det standardfelet på produkten.

bernard gillar detta.
  11. android123

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Tack för din input. Rean nu är bra

12. android123

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Tack ja det verkar som ett sätt för elgiganten att tjäna mer pengar.
    Har du tips på ett ställe som har den sortens garanti på en C3 som du nämner?

13. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Rätt skeptisk till Elgiganten överhuvudtaget sedan äldsta sonens flickvän jobbade där.
    Det pressades på från ledningen att se till att sälja så mycket försäkringar som möjligt då de tjänade rejält med pengar på dom.
    Annat de tjänade bra pengar på var kablar, en storsäljare var en HDMI-kabel för 495 kr som med personalrabatt (inköpspris) kostade 49 kr.

14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 014
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När var detta? Länge sedan?

15. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 204

MINA ENHETER

det är lg själva som lämnar 5 år på G3. finns vad jag vet inget ställe som har en bra 5årig försäkring (endast tillverkare kan lämna garanti) på en C3. mitt råd är köp G3 om du är orolig eller annan teknik och du inte har pengarna för en G3. C3 är och kommer vara sämre garantier och en mer begränsad tv än G3.

Last edited: 27 aug 2024