Problem: Elcykel funkar ej.

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Thade, 9 jul 2023.

1. Thade

Thade Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Tjenare!

Har precis köpt en biltema 20 tum elcykel vikbar Yosemite som inte verkar driva alls. Allt är original och batteriet och displayen lyser men el-assistans verkar inte funka alls. Om det finns magnetdisk på denna kanske är något problem. med den?

Någon som har någon idé? Den är köpt 2020 och kvitto finns och vet ngn om det är 3 års maskinvarugaranti på Biltema som man kan utnyttja? Det är 3 år i augusti enligt kvittot.

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du har 3 års reklamationsrätt, så det bör ju inte vara några problem så länge cykeln är i fint skick och problemet inte har med batteriet att göra. De lämnar nog bara 6-12 månader på batteriet (inte kollat upp det, men brukar vara standard).

Jag hade börjat med att mäta utspänningen på batteriet. Har du en multimeter hemma? Det utan tvekan vanligaste felet på elcykeln är batteriet, så börja där. Lämnar batteriet inte tillräckligt med must driver den förstås inte.

upload_2023-7-9_16-46-15.png

Du kan testa detta tricket om batteriet verkar kört. Biltemas elcykelbatterier är lite luriga för att uttrycka det milt.

View: https://www.youtube.com/watch?v=byPcrGwg7AQ

milky81 och katho gillar detta.
  3. paycheck

paycheck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    167
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Det står alltså ingen eventuell error-kod i displayen? På min Crescent fick jag Error 21 vilket just verkar betyda att den inte kommer åt magneten på hjulet, och det verkar vara lite av en standardkod. Men det är ju klurigt om det inte dyker upp något över huvud taget?
    Trots att min cykel inte var servad enligt intervall (vilket egentligen var ett krav?) så fick jag i detta fall något kretskort utbytt på garantin, och då var cykeln 2 år och 11 månader.

4. Thade

Thade Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Ja exakt kommer inte kod :/ tror du min har magnet? Kan inte se ngt sådant på den iaf.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 839
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är modellnumret på cykeln?

Thade gillar detta.
  6. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Som jag förstår trådskaparen så är cykeln nyköpt men från 2020, dvs inhandlad begagnad och vad jag vet gäller reklamationsrätten enbart ursprungliga köparen.

Jag läser fler och fler inlägg och även blivit uppsökt privat av folk som köpt 2-4 år gamla tvåhjuliga eldrivna fordon som inte fungerat ok. I de flesta fallen framkommer i efterhand att säljaren gjort sig av med fordonet pga att batteriet varit slut och ett nytt varit för dyrt.

Provkördes cykeln och var fullt fungerande vid inköpstillfället?

Från Biltemas sida:

"Ett batteri till en elcykel är en förbrukningsvara och förväntad livslängd är 3-5 år om det sköts och underhålls på rätt sätt.

...

Batteriet ska alltid laddas och förvaras inomhus i normal rumstemperatur.

...

Ett batteri till elcykel är inte bara ett batteri, det finns i batterilådan en skyddskrets som kontinuerligt övervakar battericellerna. Denna övervakning gör bland annat att om ett fel på en enskild cell detekteras, så kommer denna skyddskrets att stänga ner batteriet så att det inte längre går att använda eller ladda. Det finns även andra mätningar som görs av skyddskretsen, alla dessa är till för din säkerhet."

Just det sista har bernard redan varit inne på med Biltemabatterierna.

katho, bernard och Thade gillar detta.
  7. Thade

Thade Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Tack Bernard och även Multiman.
    Köpt på second hand för ynka 500 kr utan provkörning så nej inget jag kunde testa :D

Ska kolla upp lite, okej så garantin gäller enbart ursprungliga köparen? Laddningen verkar visa fullt i displayen samt batteriet men kanske man kan kolla hos en cykelhandlare om det är ngn laddning? Jag ska nog kolla upp det.

8. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen gäller bara första köparen. Garantier ställs ut av tillverkare eller andra, är frivilliga och kan ha sina helt egna villkor, så där måste man läsa vad som gäller t ex specifikt för Biltema.

Edit: Har du köpt den av ett företag/näringsidkare så är det skillnad mot att ha handlat privat (då gäller köplagen som kan förhandlas bort). Begagnade bilhandlare är t ex rejält reglerade och kan inte friskriva sig från vadsomhelst, bilen ska t ex vara körbar i laglig mening. Jag vet inte exakt vad som gäller för ditt köp och vilken Second hand det gäller, men Konsumentköplagen kan vara tillämplig om du handlat av ett företag, även om produkten är begagnad.

När gäller konsumentköplagen?
    • När du som privatperson köper varor från ett företag . Med varor menas alla typer av lösa saker, som till exempel bilar, livsmedel, elektronik, kläder eller djur.

• Lagen gäller även begagnade varor du köper av ett företag och varor du köper till nedsatt pris .

Last edited: 10 jul 2023
    bernard och Thade gillar detta.