Elcykel motorn NM

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid_301, 26 jul 2023.

1. Droid_301

Droid_301 Guest

Hur stor påverkan har NM på cykelns motorn blir det mycket lättare att trampa ju mer nm motorn har?hur tänker ni när ni köper elcykel angående motorns nm?

2. Droid_301

Droid_301 Guest

Ingen???

3. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Köpte ju nyss samma cykel som du har (vill jag minnas?), den har 40Nm. Säljaren menade att det var ganska mycket så jag antar att ju högre Nm desto mindre kraft behöver man själv ge.

Just antalet Nm var inget jag egentligen tänkte på, ville ha en cykel med kvalité och mittenmotor.

En annan parameter är väl att cykeln inte får överstiga 250w och någonstans finns väl ett maxtak i förhållandet Nm-watt kanske?

4. Holabanarne

Holabanarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    565
    Telefon:
    Xiaomi 11T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Redmi Pad Pro 8GB 256GB
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Nm är ett mått på vridmoment. Jag vet inte var man mäter upp vridmoment på en cykel men troligtvis på pedalaxeln, och då är vridmomentet kraften som vrider denna. Vridmomentet står i relation till den maximala kraften (som mäts i W) och manipuleras genom utväxling.

Men som svar på TS fråga: Ja ett högre vridmoment ska/bör ge mer maximal kraft vid pedalerna, förmodligen mest märkbart i branta uppförsbackar på lägsta växeln.