Hur kan vi inte ha en tråd och världens mest fantastiska fordon - elcykeln? Jag har varit sugen på en sådan i flera års tid men som student har jag tyckt att priserna varit lite i överkant, fram tills nu. I våras köpte jag en elcykel från Biltema för 8000 Kr och kunde inte vara nöjdare. Jag har 7 km till sommarjobbet, vilket känns väl långt att cykla på morgonen för att komma fram svettig till jobbet. Då är det kanon att sätta igång motorn och glida iväg utan ansträngning. Hem brukar jag köra utan motorn i lagom takt om jag inte har någon särskild tid att passa, för att få lite motion. Jag är övertygad om att antalet elcyklar kommer att explodera de närmaste åren tack vare alla fördelar som fordonet har. Inte minst nu när priserna börjar gå ned. Fördelar som jag ser det: Nästan gratis att äga och köra - Till skillnad från en moppe krävs Ingen försäkring eftersom elcykeln klassas som en cykel. Försumbar elkostnad tack vare den låga motoreffekten och det lilla batteriet. Får parkeras i cykelställ och köras på cykelbanor. Miljövänlig Möjlighet att välja mellan att få motion eller komma fram snabbt och utan att bli svettig. Man får köra berusad så länge man inte utgör en trafikfara. Krävs inget körkort. Finns det några fler på forumet som äger eller funderar på att köpa elcykel?
Aldrig tänkt tanken på att köpa en men är de inte mycket tyngre än vanliga? Hur länge håller batteriet och hur laddar du upp det?
Detta känns som din egna tolkning. Har du någon referens till detta? (Så vitt jag känner till får man inte framföra cykel, motor eller ej, när man är onykter.)
Motargument! 30 mopeder behöver ingen som helst försäkring, den klassas också som en cykel och får köras på cykelvägar. Körkort behövs inte om man är född tidigare än -95. Min moped går över 20 mil på 5l.
25 mopeder? Fan, då gäller det inte dem som har 26 mopeder! Klass 2-moped, där maxhastigheten är 25 km/h.
Klass II moped får går i max 25 km/h om man inte har typintyg före 2003-06-17 för då får man köra i 30 km/h. Klass I moped (EU moped) får göra max 45 km/h
Det verkar inte som om Biltema har kvar dessa elcyklar? Jag blev inspirerad och gick in och tittade på Biltemas sida men kunde inte hitta nåt om elcyklar...
8 tusen för en cykel? Visst kanske är den bekväm med sin lilla elmotor. Men inte ens i närheten värd det priset. Kan köpa en stabil bil för dom pengarna.
Finns ju många som köper betydligt dyrare vanliga cyklar. 8 tusen är väl inte så farligt för en elcykel, skulle nästan säga att det är misstänkt billigt för en elcykel. Nån som har kört biltema modellen under en längre tid? Håller den?
Jag har en Giant elcykel och jag kan inte annat än att hålla med, elcyklar är helt fantastiska! Om man dessutom kompleterar med en cykelkärra så kan man faktiskt undvika en hel del bilresor om man bor i stan. Skickat från min N90FHDRK med Tapatalk 4 Beta
Hupp! Där ser man. Tack för upplysningen. Ironiskt nog hade lokaltidningen en artikel om just cykling idag och där nämndes detta också (jag läste alltså på eftermiddagsfikan nyss). En sak dock som kan vara viktig att lyfta fram, det är att trafikbrott man gör när man cyklar, kan leda till att man blir av med sin körkort till moped/mc/bil en kortare tid också. Det är kanske inte så vanligt, men det anses som försvårande omständighet att man har körkort och bevisligen borde ha kunskaper om trafikregler och strunta i dem. Detta gäller då även om man bedöms för full för att cykla. Tyvärr har jag ingen länk på detta utan detta var från en diskussion med en polis i samband med att en kompis skulle ta körkort som detta nämndes. Dock så förstod jag på honom (polisen) att det inte var vanligt, men dock förekom.
Kan intyga detta då min polare blev av med sitt körkort då han cyklade full. Hände inte första gången utan snarare 3'e/4'e. Ja, han är lite speciell. Sen har även mor min varit gift med en polis i 6-7år nu och det var han som bekräftade detta då jag inte trodde på polaren när det hade hänt.
Den väger några kilo mer än en vanlig cykel, men skillnaden är faktiskt inte så stor som man kan tro. Den är helt ok att cykla på även med motorn avstängd. Jag tror biltema säger 3-5 mil på en laddning. Det stämmer nog rätt bra med verkligheten. När jag testade kom jag drygt 3 mil på en laddning och högsta hastighet. Är det många start och stopp så reduceras räckvidden dock en del. Batteriet kan man antingen ladda på cykeln eller så tar man av det och laddar. Det väger kanske 3 kilo och sitter under pakethållaren. Trafikförsäkring är obligatoriskt för alla mopeder enligt trafikskadelagen! Om du kör utan och skadar någon/något så blir du ersättningsskyldig. Skadar du en person allvarligt och denne behöver en massa sjukvård så kan det bli enorma summor! Läs mer här. Försäkring kostar lätt 150 Kr/mån och dessutom så är driftkostnaderna betydligt högre för en moppe. Mitt elcykelbatteri rymmer 0,25 kWh. Om jag kör 3 mil på det och betalar 2 kr/kWh(vilket är i överkant) så blir milkostnaden 0,25*2/3=0,1667 Kr/mil. Om du kör 20 mil på 5 liter med en moppe och bensinen kostar 14 Kr/l så blir det 5*14/20=3,5 Kr/mil enbart i bränslekostnad. Sedan måste man naturligtvis räkna med batterislitage för elcykeln, men milkostnaden är ändå en bråkdel. Särskilt eftersom moppen kräver en del underhåll. Elcykeln är i princip underhållsfri. Visst kan man köpa en bil för 8 kkr, men den kostar faktor 100 mer att köra och kräver dessutom försäkring, parkering och underhåll. Nu är ju en bil naturligtvis betydligt mer användbar, men vi talar om helt andra kostnader. Den lanserades i våras så jag tror ingen har hunnit med det. Dock är det inte mycket som kan gå sönder på den förutom batteriet som förstås blir utslitet med tiden.