Elgiganten ny öppet köp policy?

Diskussion i 'Off Topic' startad av kajsthlm18, 18 feb 2025.

1. kajsthlm18

kajsthlm18 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Elgiganten har alltid haft generös öppet köp policy vilket är anledningen till varför jag många fall handlat hos dom jämfört med andra (förutom Netonnet).

Nu tänkte jag köpa en pryl som jag inte är helt säker på så dubbelkollade köpevillkoren. Numera verkar det som att man endast kan returnera en produkt om den är i obruten förpackning… deras tidigare marknadsföring med ”köp och testa produkten är du inte nöjd lämna tillbaka på öppet köp” verkar inte finnas kvar längre?

Om de ändrat köpevillkoren så vore det kanske bra om de uppmärksammade det så att kunder inte blint går och köper med utgångspunkten att det är samma villkor som de alltid haft…

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Mobiler har mig veterligen alltid varit undantaget den typen av öppet köp. Man får fortfarande prova på grejer men undantag finns såsom mobiler till exempel.

Men det finns en workaround. Betala online och välj hämta i butik. Då gäller köpet enligt distansavtalsköplagen och kan returneras i butik. Gjort det flera ggr under åren utan problem. Blev ifrågasatt av personalen en gång men bad dem kontakta chefen och det löste sig snabbt.

bernard, Kristy, kajsthlm18 och 1 annan gillar detta.
  3. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Precis, mobiler har varit undantaget och på senare tid även hygienartiklar som in-ear hörlurar. Men nu verkar det som sagt gälla alla produkt kategorier om man inte köper på distans… men då är det typ samma som alla andra butiker. Tråkigt men ja, bra att känna till om ändringen.

4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 093
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Detta hittar jag på deras hemsida:

14 dagars prova på
    Dessutom får du som kund hos Elgiganten 14 dagars öppet köp på flera produkter med öppnad förpackning, förutsatt att produkten inte har synliga spår av användning. Vid retur av öppnade/använda produkter kommer vi att bedöma om returen kan accepteras. Om produkten har synliga spår av användning, måste vi neka returen. Produkten ska returneras i originalförpackning, såvida inte produkten köptes utan förpackning (t.ex. Outlet-produkter).

Undantag:

• Programvara, TCG, spel och film med bruten förpackning. För produkter som laddas ner digitalt är ångerrätten förbrukad när du har fått åtkomst till licensnyckeln.
    • Mobiltelefoner med bruten förpackning köpt i fysisk butik.
    • Hygienprodukter med bruten försegling (tandvård-, hårvård-, kroppsvård- och hårborttagningsprodukter, in-ear hörlurar/headset).

kajsthlm18, Kristy och SwedeWhite gillar detta.
  5. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Netonnet 30 dagar och hela 90 dagar om du är medlem.

Info:
    Du kan känna dig trygg i dina inköp eftersom vi har 30 dagars öppet köp. Är du medlem i vår kundklubb - NetOnNet Medlem -, får du hela 90 dagars öppet köp/ångerrätt. Detta för att du som kund skall känna dig så nöjd som möjligt med ditt köp. Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten. Vi lämnar även 30 dagar öppet köp på försäkringar.

I de fall produkten ej är fullgott rengjord, tillbehör saknas, förbrukningsmaterial är använda eller fysisk skada finnes, tar vi ut en avgift på minst 20% för att återställa varan till nyskick. NetOnNet avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i oförändrat skick.
    För retur av köp gjorda i Lagershop krävs originalkvitto.

kajsthlm18 och Kristy gillar detta.
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det finns vissa undantag även hos NetOnNet

7. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Det är de nya villkoren. Tidigare hade man 30 dagar och som klubb medlem 50 dagar tror jag. Det jag ville lyfta fram är de har ändrat villkoren för antalet dagar för öppet köp som de haft i mer än 10 år. Men du har rätt de erbjuder samma som tidigare men nu på samma villkor som distans köp, 14 dagar.

Att MM lämnat marknaden kanske ger mindre konkurrens och villkoren anpassas efter det.

Last edited: 19 feb 2025
    Kristy gillar detta.
  8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det stämmer med 50 dagar för klubbmedlem

kajsthlm18 gillar detta.
  9. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Finns ju för - och nackdelar med det där. Själv har jag aldrig returnerat en produkt i mitt liv såvida inte den varit defekt och vill således inte köpa i butiker som erbjuder prova på, butikerna packar nämligen om produkten och försöker sälja den som om den vore ny vilket jag anser vara snudd på bedrägeri.

Kristy gillar detta.
  10. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Samma här, jag gör mina undersökningar (så gott det går i enskilda fall) före köp. Däremot undviker jag inte butiker som erbjuder returer på de villkoren, det är lite svårt. Jag tror de flesta, å i synnerhet i ett så teknikinriktat forum (med konsumenttouch - "bästa kortet", "bästa dealen" :)) skulle inte vara så muntra över sitt nya inköp som de planerat fota och lägga upp, om de inser att produkten som såldes i princip utan rabatt var använd i viss utsträckning.

(Även om tråden handlar om det, så är det inte enbart butiker; tillverkare av t.ex. rakapparater, som Braun, eller dammsugare, som Miele, erbjuder olika former av återbetalningsgarantier inom ca 3 månader [för saker som folk normalt inte betalar nära fullt för använda prylar], men dessa återbetalningsgarantier, vid sidan av självsäker marknadsföring ["vi litar på vår produkt"], kan även vara sprungna ur äldre situationer i länder med lite sämre konsumentlagstiftning.)

Det är förstås bra att förändringar uppmärksammas (och som alla förstår, men ändå, vi talar inte om ren ångerrätt vid distans etc.); förändringar som innebär en viss försämring mot tidigare brukar sällan ges någon uppmärksamhet.

Men man kan också fråga sig hur lång tid en konsument behöver för att pröva en produkt, om det tillåts i princip utan avdrag på betalat pris. (Om någon ung person erbjöds jobb där denne skulle jobba mer eller mindre gratis, eller till låg ersättning, innan formellt kontrakt, för att arbetsgivaren vill "testa personen" - vilket tyvärr börjat förekomma, skulle de flesta vuxna säga att allt över en vecka eller två är barockt utnyttjande, om det ens ska tillåtas. Så samma fråga här - hur lång tid är nödvändig?)

Samtidigt, och det vet ju förstås butikerna - de gör det i konkurrens med andra, innebär det en viss kostnad i verksamheten. Och samtliga kostnader tenderar att till sist landa på konsumentpriserna generellt.

Men visst, vissa produkter, som t.ex. grafikkort, har inga direkta praktiska eller hygienaspekter vid bruten förpackning, men användning kan i princip påverka närmast alla produkter. Och vi ser, för att fortsätta d exemplet, butiker sälja returnerade öppnade grafikkort; är 5 % rabatt OK på bruten förpackning? Verkar förekomma. (Föreställ er: i de flesta fall med "entusiaster" är dessa ofta, men förstås i varierande grad, noggranna: om behövs görs datorn ren, man hanterar produkten på hyfsat varsamt sätt etc. Men vid returnerad, prövad vara, vet man inte om det är någon chipsmumsande tonåring som fepplat runt, man får förlita sig på att köplade-slavarna har kontrollerat produkten. Är då 300 kr i rabatt på 6000 kr OK?)

Kristy och Ko900 gillar detta.
  11. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    180
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Det är bland annat just detta som gör mig extremt skeptisk till företag som packar om produkter och kallar dem nya. Ett grafikkort skulle jag kräva 80% rabatt för att våga chansa - ESD syns inte och kan påverka först efter längre tids användning. Alltså är öppnade produkter en big no no och jag skulle returnera ett sådant kort direkt och köpt produkten på annat företag även om det blev dyrare.

Tyvärr är många helt ovetande om hur viktig hantering är för att det skall vara värt att chansa anser jag Identifying ESD damage using an electron microscope - Blog for mechanical engineering & industry

12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag köper en hel del beggade varor. T.ex. så har jag inte köpt en ny bärbar dator sedan 2011 utan de senaste 3 bärbara datorerna jag köpt har varit beggade. En köpt på Blocket för 1500:- (En HP Elitebook från 2012 köptes nov 2016) en från en här på Swedroid (En Lenovo thinkpad T460) och den 3:e från ett företag (Dell Latitude 5400).

13. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    427
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, vi har delvis förstått det via andra underforum här (och någon gång även räddat dator från återvinning :)). Men det är en lite annan sak, och ofta men inte alltid avsevärt andra priser (och i vissa fall utan några garantier - ja, jo vet om flera "gröna" företag som säljer m viss garanti - dock kan man förvånas ibland över deras priser för något med gammal cpu). Jag förstår att poängen är att peka på att begagnat inte är dåligt i sig, eller med nödvändighet behöver innebära problem, och jag instämmer till 100 %. (Har själv sneglat på beg. bärbart för visst projekt.) Ändå viss skillnad på företag som säljer något parallellt med samma oanvända vara; de flesta brukar vara anständiga och skriva något om bruten förpackning etc. men det finns säkert undantag. Vi har dock inte berört att flera företag säkert gör visst avdrag vid vissa returer.

Min fråga kvarstår, hur länge behöver en konsument pröva en vara? (Och kanske, hur omfattande testning bör tillåtas?)

14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man får regelbundet hålla lite koll på den där listan, för de ändras till och från. Under mycket lång tid gick det fint att returnera in-earlurar/headset, men det funkar numera nästan enbart på Amazon. Jag vet dock inte hur det ser ut om man köper direkt från tillverkaren, då kanske de är mer generösa.

Sedan som andra nämnt, det gäller att aldrig betala över kassan. Betala online och hämta i butik ger en bäst villkor, om man inte vill ha leverans vill säga. Även om en butik lovar 'öppet köp' finns oftast mängder av kryphål, mycket svårare hitta några kryphål när det gäller lagen om distansavtal.

Kristy och dannejanne gillar detta.
  15. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vänta lite här, har Elgiganten någonsin tillåtit retur på in earlurar? Inget jag kan minnas. NoN däremot gjorde det fram tills pandemin

16. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, nej, jag menar mer allmänt. Kommer faktiskt inte ihåg om EG tillåtit det.

jnsson gillar detta.
  17. kajsthlm18

Mottagna gillanden:
    577
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    En del nätbutiker och operatörer har gjort så. De lite seriösa och större har haft en fynd sida för returnerade varor.

Kristy gillar detta.
  18. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    176

MINA ENHETER

Öppet köp har ju varit ganska kraftfullt att använda som prisgaranti. Om priset sänks, lämna tillbaka eller få mellanskillnaden.