Email fråga: synka tillbaka till dator?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av mirose, 15 apr 2010.

1. mirose

mirose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hittar inget svar på detta eller om det är så att ingen än så långa haft ett behov av det men:

Jag har Comhem som leverantör idag och de spar inte en kopia av mailen på servern om jag väljer att få mina mail till telefonen, det är antingen eller.... Kan jag synka tillbaks mailen till datorn på något sätt? Jag har Thunderbird som lokal klient och vill kunna spara mina email även där.

Spars emailen på SD kortet och i såfall någon som vet i vilket format de spars i så att vi kanske kan importera dessa till datorn via usb??

2. Noctrl

Noctrl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    POCO F3
    Du behöver ställa in att det ska lämnas en kopia på servern. Vet inte om Desire stödjer detta?

3. mirose

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I vanliga fall funkar det med den inställningen men enligt comhems support så stödjer inte deras servrar den funktionen så därför tänkte jag hittta ett sätt att smidigt komma runt det och fortfarande kunna få in mailen på datorn även om jag måste göra det manuellt.

4. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Stödjer inte ComHem IMAP?

En lösning är ju att skaffa ett Gmail-konto och låta Gmail hämta mailen från ComHem.

5. mirose

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nope, tydligen stödjer dom inte det, surt.

Jag har ett Gmail konto, hur menar du att jag kan koppla dessa och kommer det då finnas en kopia kvar hos comhem?

6. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

ja man kan hämta med pop3 via gmail, gå in på gmail på datorn och in i inställningar.

7. Nervsjuk

Nervsjuk Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Du kan lägga till din Com Hem-adress i Gmail.
    Då hämtar Gmail mailen från Com Hem och sparar den på sina servrar.
    Den kan du ju sedan läsa i telefonen eller via internet.
    Hemma kan man använda valfritt e-mailprogram och hämta mailen via pop eller imap. På det sättet så finns din mail alltid tillgänglig och du kan använda Androids inbyggda Gmail med push eller någon annan lämplig app.
    Antar att du redan har ett Gmail-konto eftersom du har en Androidtelefon, och då loggar du in på Gmail i datorn och trycker på inställningar längst upp. Där finns fliken Konton och import, där kan du lägga till din Com Hem-mail och läsa mer om det.

När allt är klart så hämtar Gmail mail från Com Hem 1 gång i timmen och den hamnar i den vanliga inkorgen. Då kan du glömma allt som har med Com Hem och använda enbart Gmail då Com Hem-mailen automatiskt hämtas till Gmail som sedan sparar all mail på sin server. Enkelt! Har gjort så i många år, och sedan hämtar mailen hemma via Gmails popfunktion i Thunderbird.

Last edited: 15 apr 2010
  8. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Du kan låta Gmail hämta mailen från ditt ComHem-konto och "koppla" ComHem-adressen som avsändare i Gmail. Då läser och skriver du all mail på Gmail (eller med Thunderbird och IMAP mot Gmail) men du kan skicka med ComHem-adressen som avsändare och läsa ComHem-mailen utan problem.

Mailen ligger då inte kvar hos ComHem utan hos Gmail.

När man kopplar en adress till Gmail så skickar de en kod till den adressen, sen knappar du in den koden på Gmail som "bevis" på att det är din adress. Sen kan du använda den adressen som avsändare i Gmail. Väldigt smidigt.

Gmail kan hämta med både POP och IMAP. Jag gör t.ex. så med min mail-adress hos Telia (jag har Telia ADSL och då skickar de info om driftstörningar till den mail-adress man har där, men eftersom jag inte använder den till annat så kollade jag ju nästan aldrig den).

9. Raymond

Raymond Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gå in i Inställningar. Under konton och import finns en knapp "Lägg till e-postkonto för POP3". Där anger du ditt användarnamn och lösenord. Som POP-server anger du mailin.comhem.se med port 110.
    Kryssa i "Ge inkommande meddelanden en etikett" och döp etiketten till Comhem så ser du lättare vilka mail som kommer via Comhem.

10. Mr Zorro

Mr Zorro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Om jag förstår dig rätt vill du kunna läsa dina mail både i telefonen och datorn. Jag har också comhem mailen i telen samt datorn (thunderbird). Har gjort följande inställningar så att jag kan läsa både i telefonen samt dator. Mailen ligger kvar i datorn (thunderbird).

Lägg till nytt mailkonto i HTC mail och fyll i följande

Mail
    [email protected]
    Protocol: Pop
    username: X
    password: X
    Popserver: mailin.comhem.se
    Security type: none
    Serverport: 110

Login required
    SMTP server: mail.tele2.se (OBS! Jag har tele2 som operatör. Du får kolla upp din operatör och skriva i deras smpt server, borde finnas på nätet).
    Type: None
    Server port: 25
    Account name: [email protected]

Alla X står för dina uppgifter!
    Lycka till:)!

11. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är väl just så han har? Det där är ju liksom det vanliga sättet så hur tror du att han gör idag om han inte gör sådär??

12. Mr Zorro

Mr Zorro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tänkte att han kanske missat någon inställning någonstans.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

13. mirose

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Helt Makalöst!

Man ställer en fråga och det fullkomligt regnar in bra svar.

Undrar om Android gör oss till bättre människor:)

Tack för hjälpen

14. mirose

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ang Gmail, någon som har koll på vart mailen sparas på telefonen? är det lokalt eller på SD kortet? då jag tänker styra om mailen till telefonen så vet jag att det blir en hel del bilagor och storleken på mailfoldern kommer växa ganska fort, i vanliga fall en 10-15 mb per dag. Om det inte spars på kortet är det ju ingen större idee att använda den.