Ett tips som jag tror många i Sverige kan ha nytta av. Och många vet nog redan om det, men har svårt att tro det är så bra som det faktiskt är.
För ca 10 år sedan gav jag bort min fina bil gratis till min son. Han var i behov av en bil och jag använde nästan inte min alls. Den stod parkerad i Brfs. parkeringsgarage till bara bekymmer och extra kostnader. Men bil måste man ju ha...? "Anständigt" folk åker ju inte buss!

Sen var jag tvungen att ta bussen in till stan av någon tillfällighet. Oj vad bekvämt det var! Inget parkeringsbekymmer, gå av bussen i stan, göra mitt ärende, gå på bussen igen och åka hem. Jag bestämde mig där och då att så här ska mitt "nya liv" bli.
Pengar sparat, försäkring, årsavgift, parkeringsavgift och lite annat som följer med det att äga en bil. Sen det obekväma, den förbannade besiktningen. Allt till en bil jag nästan inte använde.
Då jag gjorde mig av med bilen hadde jag inte alls vara sig miljö, klimat eller något idealistskt motiv. Men tro mig, det där med bussen är mycket bekvämt, och inte är det speciellt dyrt häller.
Tio bilfria år för första gång sedan 1964, och jag har inte ångrat en sekund!
Click to expand...