Tips: En av mina bästa "investeringar" nånsin.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 22 jul 2023.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ett tips som jag tror många i Sverige kan ha nytta av. Och många vet nog redan om det, men har svårt att tro det är så bra som det faktiskt är.

För ca 10 år sedan gav jag bort min fina bil gratis till min son. Han var i behov av en bil och jag använde nästan inte min alls. Den stod parkerad i Brfs. parkeringsgarage till bara bekymmer och extra kostnader. Men bil måste man ju ha...? "Anständigt" folk åker ju inte buss! :P
    Sen var jag tvungen att ta bussen in till stan av någon tillfällighet. Oj vad bekvämt det var! Inget parkeringsbekymmer, gå av bussen i stan, göra mitt ärende, gå på bussen igen och åka hem. Jag bestämde mig där och då att så här ska mitt "nya liv" bli.

Pengar sparat, försäkring, årsavgift, parkeringsavgift och lite annat som följer med det att äga en bil. Sen det obekväma, den förbannade besiktningen. Allt till en bil jag nästan inte använde.
    Då jag gjorde mig av med bilen hadde jag inte alls vara sig miljö, klimat eller något idealistskt motiv. Men tro mig, det där med bussen är mycket bekvämt, och inte är det speciellt dyrt häller.

Tio bilfria år för första gång sedan 1964, och jag har inte ångrat en sekund!

mattihp, Rospigg och Heleg gillar detta.
  2. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Absolut väldigt förnuftigt om man bor i storstad, för egen del har jag 2km till busstationen, barn, föräldrar och svärföräldrar som bor på andra orter, sambo som arbetar i annan kommun en aktiv fritid och klart begränsade kommunikationer, det är verkligheten utanför storstaden, bilen rullar 3.000 mil om året och det skulle inte gå att klara sig utan.

r12500, MultiMan, DroidJunkie och 8 andra gillar detta.
  3. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 313
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jobbar man obekväma tider fungerar det inte med kollektivtrafik, den dagen dom rullar dygnet runt möjligtvis, eller när man blir pensionär.

Yogge, DroidJunkie, Ko900 och 4 andra gillar detta.
  4. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 103
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Skulle gärna göra mig av med bilen om det gick. Men kombinationen avstånd till jobbet, avvikande arbetstider och tillgänglig kollektivtrafik gör det i princip stört omöjligt.

Skulle jag bo i en storstad såsom Göteborg skulle jag lätt bara åka kollektivt om det funkade med jobb.

Bil är ett nödvändigt ont för många.

frpl, kissidor och Kristy gillar detta.
  5. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Ungefär samma sitsen som min son var i då han fick min bil. Hans fru hadde bytt jobb, och de kom i behov av två bilar i familjen. Två söner i 8-10 års ålderen, så att vara utan bil i sin mest aktiva period i livet var omöjligt.

Själv har jag mindre än fem minuter att gå till bussen, två km till stan som jag åker in till två gånger i månaden för att handla mat, och ingen andra än mig själv att transportera. Jag var övertygat om att utan bil... Inte en chans.
    Det är nog många andra i Sverige i ungefär samma sitsen som jag var då, och mitt tips riktar sig åt dom. De som lätt kan klara sig utan bil, men fortfarande "måste" ha det.

I dag har iofs min egen sits ändrats drastiskt. De senaste sex åren har jag åkt el. rullstol till stan, vinter som sommar, och det funkar bra än så länge. Men det är en annan historia.

6. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Kan även tillägga att det är lag på att kollektivtrafiken måste ersätta t.ex. taxiresor om man riskerar att bli 20 minuter försenad. SL har en väldigt generös policy och de betalar ut ersättning oavsett förseningens längd, det enda som spelar roll är att det fanns en registrerad försening. Har åkt taxi för bra mycket mer än vad som skulle bli en stor politikerskandal och SL har ersatt mig varje gång. Rekommenderar att ni prövar det nästa gång tuben eller bussen är försenad.

Rospigg, bernard, Heleg och 1 annan gillar detta.
  7. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 053
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, det är en gräns på 20 minuter. Du ska riskera att bli minst 20 minuter för att den ska gälla

8. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag begärde ut deras interna policy för hur sådana ärenden ska hanteras. Den är allmän handling då SL är statligt och där står det att det räcker att det finns en registrerad försening. SL har alltså självmant valt att gå längre än lagen kräver, vilket jag tycker är bra.

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 053
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Märkligt, för så här står det på deras egna hemsida: "Du kan få ersättning med upp till 1 315 kronor för resa med taxi, egen bil eller SJ/annat trafikbolag som kör motsvarande sträcka som du skulle ha rest med SL om du riskerar att bli mer än 20 minuter försenad." Källa: Förseningsersättning | SL

10. schrödinger

Mottagna gillanden:
    1 591
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    De skriver nog så för att inte få in en flod av taxikvitton när det bara är 5-10 minuters försening.

11. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Om du bara åkte in för att handla mat skulle ju hemkörning nästan vara ett smidigare alternativ idag om det inte är för att man tycker det är lite trevligt att komma ut på stan också.

Stör mig mycket på hur dyr kollektivtrafiken är i mitt område (Östergötland) om man inte åker dagligen med månadskort. Nu är det längesedan jag åkte men i snitt kostar en vanlig enkelresa (ca 3-5 mil) typ 100-120 kr om man inte ska trixa med att istället köpa en dygnsbiljett för typ 180kr för att det ska bli billigare. Tar jag min bil som visserligen kostar pengar i försäkringen och skatt med mera men drar inte ens hälften av vad en dygnsbiljett kostar inom kollektivtrafiken. Ju dyrare kollektivtrafiken (i mitt område) blir desto färre åker buss. Lite killgissningar men de få gånger jag behövt åka en enkelresa kollektivt har jag alltid avstått när jag sett vad det kostar.

var det inte nyligen som någon storstad (berlin?) satte typ tak på ca 200 kr för ett månadskort. Undrar hur det gick med det?

Kristy, matssoderstrom och dannejanne gillar detta.
  12. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag gjorde en enkel beräkning för två-tre år sedan med en bilkalkylator hos Motormännens riksförbund.
    Jag hittade hos en bilhandlare en Volkswagen Polo för 15 tusen, registreringsnummer framgick av annonsen så jag kunde enkelt ta reda på skattekostnad, försäkringskostnad (500 mil/år), bensinförbrukning mm och la in dessa uppgifter tillsammans med den angivna körsträckan och kom fram till att det skulle kosta oss hundratusen per år...

Vi bor nära en liten butik och en bra bit bort från en billig butik och tar bussen för att åka och handla men vi skulle behöva vända på varenda krona för att kunna ha en bil även om det skulle bli bekvämare jämfört med bussen.

13. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Den kalkylen låter rejält i överkant, skatt, försäkring och bränsle borde landa in på ca 20.000kr/år värdeminskning är i princip 0 på en bil för 15.000kr, service och reparationer får man lägga på kanske 15.000kr till. Men det är ändå 3.000kr/månad, att ha bil är inte gratis.

Pfefe, Yoko666, katho och 1 annan gillar detta.
  14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 053
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Här tycker jag SL gjort en bra avvägning. Kostar 39:- (fullt pris) för en enkelbiljett och den gäller inom hela SLs område i 75 minuter. Du måste ha gjort ditt sista byte (om det gäller färdmedel utan spärrar) eller gått igenom spärren inom 75 minuter sedan får du åka tills du går av färdmedlet eller går ur det slutna systemet. Inga olika zoner eller liknande längre vilket är skönt

Yoko666, Heleg och Kristy gillar detta.
  15. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Även UL kommer att ta bort zonerna vid årsskiftet, det underlättar för oss som bor en bra bit ifrån Uppsala, nu kostar en enkelresa en nästan en hundring utan reskassa (ca 15% billigare med reskassa) och inte får man något lägre pris på enkelbiljetter för att man är pensionär...

Efter årsskiftet kommer en enkelresa till Uppsala att kosta knappt hälften...

Yoko666 och jnsson gillar detta.
  16. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 856
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Elcykel är verkligen värt att överväga om man sällan har mycket längre än 1-2 mil enkel väg. Med en robust pakethållare och ett par rejäla väskor i stil med dessa, så kan man handla rätt ordentligt också. Elcykeln har reducerat mina bilturer till knappt 1/4 skulle jag våga påstå.

Ett tips är även att det inte är så dyrt att hyra en någorlunda rymlig elbil på tex hertz om man bara har lite framförhållning. Finns ju även bilpool förstås.

7 dagar, 1 dag.
    upload_2023-7-22_17-52-19.png upload_2023-7-22_17-52-44.png

Yoko666 gillar detta.
  17. Heleg

Mottagna gillanden:
    2 174
    Ett utmärkt tips men så jäkla synd att vi inte har en enda laddare här på orten (bor dessutom i hyreshus), närmaste laddare är en dryg mil bort och där finns det inte ett skit att göra medans man laddar...
    Skulle tro att det är ännu längre till en bilpool härifrån men annars ett utmärkt tips till de som har den möjligheten.

Riksdagen borde besluta att hyresvärdar med minst ett specifikt antal bostäder inom en viss yta måste tillhandahålla elbilsladdare (eller åtminstone ge lägenhetsinnehavare rätt att få installera laddare) eller bilpool, vi på landet som bor i hyreshus kommer annars aldrig ha chans att kunna få vettiga villkor för våra transporter när bil behövs...

Kristy gillar detta.
  18. frpl

frpl Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    680

MINA ENHETER

Ja, det måste vara något väldigt galet i den kalkylen.

Pfefe gillar detta.
  19. DroidJunkie

DroidJunkie Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 394

MINA ENHETER

@geobjork@geobjork Härligt att det funkar för dig!

Jag har en 14 år gammal bil, jag gjorde den där bilkalkylen och kommer fram till runt 30.000 kronor/år. Bilen är värd drygt 35.000 i dagens värde, det är en mindre bil. Då är det baserat på 1200 mil per år.

Jämfört med busskort som kostat, låt säga, 12000:- per år samt kanske 2-3000:- (andra resor) så hade jag kunnat spara 15.000 eller strax över tusingen i månaden.

Det är en kostnad, men en kostnad jag väljer att ta. Med bil kan jag ta mig vart jag vill, när jag vill, på mina villkor. Jag behöver inte söka eller lita på att bussen eller tåget kommer i tid.

Det är främst friheten att kunna ta mig dit där kollektivtrafiken inte går som gör att jag har bil.

Jag skulle vilja ha en elbil, men med en låg utveckling kring hemmaladdning när man bor i stad samt i lägenhet så är det inte värt det i dagsläget.

Innan jag skaffade körkort samt bil så tänkte jag som dig, men efter jag upplevt friheten som det innebär har jag väldigt svårt att gå tillbaka.

Pfefe, Kristy, nlp och 2 andra gillar detta.
  20. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 250

MINA ENHETER

En annan diskussion men elbil är en klassfråga, och sittande regering gjorde det ännu tydligare.

Heleg och DroidJunkie gillar detta.