Har nu kämpat med detta i två dagar och får inte till någon vettig lösning. Jag behöver använda mig av telefonbokens kontakter och behöver förnamn, efternamn och telefonnumrerna. De första två kan jag nå i ContactsContract.CommonDataKinds.StructuredName och telefonnumret i ContactsContract.CommonDataKinds.Phone. Allt detta skulle jag vilja kombinera i EN Cursor, men hur gör man det egentligen?
Hittils har jag lyckats få fram en kombinerad Cursor med hjälp av denna kod:
Kod:
String[] projection = { StructuredName._ID,
StructuredName.CONTACT_ID,
StructuredName.GIVEN_NAME,
StructuredName.FAMILY_NAME,
StructuredName.DISPLAY_NAME,
Phone.NUMBER,
Phone.CONTACT_ID};
// String selection = StructuredName.HAS_PHONE_NUMBER + "=? , " + StructuredName.CONTACT_ID + "=?";
String selection = StructuredName.HAS_PHONE_NUMBER + "=?" ;
String[] selArgs = {"1"};
Cursor cursor = getContentResolver().query(ContactsContract.Data.CONTENT_URI, projection,selection, selArgs, null);
Detta innehåller dock alla kombinationer av rader. DISTINCT verkar ju inte gå att använda i querys med URI, eller? Finns det något annat sätt? Vet inte heller hur jag ska sklija på Phone.CONTACT_ID och StructuredName.CONTACT_ID som verkar vara satta till samam värde.
Ursäkta om frågan är konstigt skriven men just databaser är inte min starka sida, särskilt när vanliga SQL kommandon inte verkar fungera.