en kanske dum fråga? men kan man inte använda program som har stöd på multitouch om man inte har telefoner som har 2.0? jag som har tex acer kan inte använda det eller?
Disclaimer: Har ingen erfarenhet av att programmera i android. Programmen som man laddar ner är mycket små, detta pga. att de använder bibliotek/funktioner/instruktioner (sk. framework) i android OS. De bilbliotek som behövs för ie. multitouch finns inte i de tidigare versionerna av android. Program som är skrivet i C++ för PC t.ex. bakar in eller skickar med nädvändiga filer för detta. Däremot samma program kan vara skrivet i t.ex .NET som är ett framework, och då behövs samma version av framework(et) på PC:n som det programmet var kompilerat under. Edit: Kom på en kul analogi Om Android 1.5 är Burger king, och 2.1 McDonalds, och DU är programmet som har stöd för multitouch (sug för en BigMac). När du kommer till Burger king och ber om en BigMac så vet inte dom hur dom skall göra den för att det finns inget recept för en BigMac på Burger king.... Tadaa hehe hoppas jag inte strulade till det för mycket =P Vänligen rätta mig om något är fel
Hero kör 1.5 och har multi touch. Som jag förstår det har Android från första början haft stöd för multi touch men Google har i sina apps valt att inte använda det. Prova att ladda ner Dolphin browser och kolla om pinch zoom funkar.
Har laddat laddat ner dolphin. Men funkar inte att zooma på det sättet. Därför jag var fundersam för på magic hade jag nämligen multitouch stöd.
Det är Dolphin som är problemet. Funkar inte på min Hero heller. Den inbyggda browsern är mycket bättre enligt mig. Eller gör vi något fel?
Du får nog skilja på att Burger king har utrustning (hårdvara) för att göra en BigMac, men dom saknar recept (mjukvara)
Pinch zoom funkar utmärkt på min Hero och angående receptet så är det ju app-utvecklarna som står för det. Hårdvarustödet finns redan. Frågan är om Acer har lagt in någon spärr som gör att multi touch inte kan aktiveras eller om det krävs root för att det ska funka.
Om jag har förstått det hela rätt (Obs. Har inte ens en Android telefon än, hoppas på min nexus dyker upp imorgon) Så multitouch(MT) i Hero:n finns där tack vare att HTC har ett eget skal med egen maskin nära kod som gör det möjligt med MT. Från version 2.x så finns detta stöd i androids framework, vilket kan utnyttjas av app tillverkarna. T.ex. Dolphin. Så om ett program är skrivet med MT från androids vanilla framework >2.x, så fungerar det inte i t.ex. Heron (1.5). Däremot så fungerar HTC egna program med MT för att dom använder sin egen lösning. Tycker ha läst någonstans att HTC släppt sin api fritt nu, så nu bör även 3:e partare iofs kunna skriva MT applikationer till telefoner som kör HTC Sense 1.5
Det stämmer nästan. Undantaget är om man kör CyanogenMod 4.2.13 som inkluderar en portning av hela multitouch-frameworken från Eclair (2.0). Det krävs fortfarande en extra check för att programmet ska känna av den funktionaliteten men sedan är själva implementationen fullt kompatibel. Om någon lyckas kompilera en fungerande egen kernel till Liquid skulle man i teorin kunna använda sig av denna portade framework för att få samma multitouch-stöd. Det finns inte som standard dock. Nej, Android har inte haft multitouch före 2.0 officiellt eller om man ska vara noga som en del av den tidiga ofärdiga 1.6-koden som släpptes till AOSP. Den koden kom dock aldrig med i slutgiltiga 1.6. I denna fanns det även stöd för gestures. Jag tror du blandar ihop det med hur det är för Nexus One och det faktum att i princip alla Android-telefoner på marknaden har hårdvarustöd för multitouch. Luke Hutchinson m.fl. upptäckte i 1.5 att drivrutinerna för touch-sensorerna från Synaptics hade bortkommenterad kod för att läsa av en extra punkt. De återställde denna kod och skapade sedan ett kernel-hack som gjorde att program kunde läsa denna nya data. Är detta som funnits i custom roms som CyanogenMod och JF innan det. HTC implementerade helt enkelt själv något liknande som de sedan kunde utnyttja i sina apps.