Fråga: En eller tvåhandsanvändare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av kupster, 13 nov 2024.

1. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    434

MINA ENHETER

Jag som många andra här byter telefon stup i kvarten. Det är vikbara, stora, små m.m.
    En sak som slår mig är att dom telefoner jag håller i längst är dom som jag kan "manövrera" med en hand.
    Många tillfällen under dagen vill jag helt enkelt kunna hantera den med en hand.
    Det gör att många telefoner försvinner för att dom är för breda, långa eller väger för mycket.

Hur tänker ni andra?
    Eller har ni något "udda" som ni fastnar för?

bernard gillar detta.
  2. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 582
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag använder två händer oavsett storlek. För mig handlar det då om hur stort jag orkar släpa runt på.

För att orka med större lämnar jag ibland telefonen och förlitar mig på klockan

Kristy och kupster gillar detta.
  3. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 284

MINA ENHETER

Har en 16PM och jag gör nog både och. Kan jag göra något med en hand gör jag det men ska jag skriva något så använder jag båda. Tror jag hade gjort det med en mindre telefon också. Oftast (inte alltid) når jag överallt med en hand men ibland kan jag behöva vinkla telefonen för att nå

kupster gillar detta.
  4. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Den enda på senare år som jag ens kunnat hålla i längre stunder med bara en hand var iPhone 13 mini.

Även de något mindre modellerna som pixel 9 pro, iPhone 16 pro blir jobbiga för mina små marsvinshänder efter några minuter (lite smidigare dock med samsungs minsta i s-serien som iaf väger rätt mycket mindre än de andra två). Men jag har iaf kommit fram till att om det ändå ska vara på det viset kan jag lika gärna ha en riktigt stor, och då har jag alltid en ringhållare på den (är ganska ointresserad av trådlös laddning), då kan jag iaf hålla i den utan att fingrarna börjar värka. men att peta på telefonen med samma hand som jag håller i den är det aldrig tal om, jag håller med vänster och petar på skärmen med höger. har fått höra att det är bara gamlingar som gör så. kände mig lite kränkt först, innan jag kom på att jag nog är en gamling - så det är bara att tugga i sig :D.

5. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 908
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    OT: Jag är också en gamling och gör i regel på samma vis (men ibland blir det enhands trots detta). Men gamling eller inte blir jag vansinnig när jag hamnar i kö bakom en (ung) person som envisas med att köra en hand och inte har framme vad som behövs för att köpa biljett eller hämta paket. Det är en jäkla tumgymnastik där det ofta blir fel, ska göras om bla bla bla.... Vi gamlingar blir ibland onödigt irriterade på unga människor.

Kristy och kissidor gillar detta.
  6. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 726
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    För mig är det telefoner med små och smala skärmar jag aldrig behåller någon längre stund. Har märkt att jag behöver en telefon som är minst 73-74 cm bred (bredden på telefonen är ett bra mått på skärmens bredd). Om en skärm inte är tillräckligt bred tycker jag det blir obekvämt att t.ex. surfa på nätet.

7. wmb

Mottagna gillanden:
    2 582
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Stirrar du sådär fint med spända ögon på telefonen med lätt vinklad nacke :D

Jag styr nästan allt med båda tummarna. Håller nog telefonen som att jag ska skriva något, mest hela tiden

8. kissidor

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    ja se dagens ungdom :P:teeth:!

eeeh, jag tror inte jag tittar på nåt särskilt gamlingsaktigt vis o_O, men jag kan ha fel :P. Men sitter i ett väntrum just nu, och det är blandade åldrar - men givetvis sitter varenda kotte och glor i sin telefon och jag tycker nog alla tittar likadant.

Dock håller jag den också alltid som att jag ska skriva, men jag svepskriver med höger pekfinger :). Tycker inte svepskrivning är nämnvärt känsligt för skärmstorlek heller, så länge vi pratar om telefoner och inte surfplattor

wmb gillar detta.
  9. wmb

Mottagna gillanden:
    2 582
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Vad jag såg framför mig ;)

upload_2024-11-14_11-16-56.png

kissidor gillar detta.
  10. kissidor

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Haha :D! Ok jag fattar, och det är faktiskt så att jag måste ha läsglasögon :(. Men jag är rätt säker på att jag inte petar på det där speciella viset som folk gör när dom är rädda för att det ska explodera om dom trycker på fel :P. Sådär liksom superförsiktigt med yttersta fingerspetsen och med ganska långt mellanrum mellan varje ”pet”

Taskman och wmb gillar detta.
  11. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 023
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Nästan 40 bast och använder en hand mestadels till telefonen.
    Använde 2 mer när jag hade S23U men då vad det delvis för pennan.

Skulle nog gissa 70-30 med 70% en hand på min nuvarande P9P XL.
    Aldrig riktigt gillat att använda båda händer till den, om det inte är en manöver där det behöves.
    Skriva gör jag med en hand (swype) det enda som kan vara svårt är att nå "a" ibland med höger tumme, då det är på gränsen att det går.

kupster gillar detta.
  12. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    434

MINA ENHETER

Jag tillhör också den kategorin

Taskman gillar detta.
  13. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 249
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo.
    Telefon 2:
    Google Pixel 9 Pro.
    Platta:
    iPad
    Hade ett tag iPhone SE, iPhone 12 och 13 Mini. Då var det nog det närmaste man kom med enhandsanvändning. Men riktig enhandsanvändning var med knappmobiler.

Men nu är det beroende på situation. Ska man surfa på nån sida så är det två händer. Bara svara på ett samtal en annan sak. Nuvarande Google Pixel 9 Pro är relativt liten men ändå stor jämfört med en Nokia Lumia 920, som på sin tid fick kritik för att den var för stor.

kupster gillar detta.
  14. Noli

Noli Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A
    En hand så långt det går, när lillfingret håller på att gå av eller andra skavanker så kan det bli tvåhandsfattning :)

kupster gillar detta.
  15. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    64 bast, har S23U och jag kan använda högerhanden att hålla mobilen med och styra med tummen (kan svajpa med tummen).

16. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tillhör gruppen "medelålders" men för mig är det inte fråga om ålder, alls (även om jag givetvis förstår, och instämmer i, den generella referensen att äldre/riktigt gamla ofta är mer ovana (och som en följd mer försiktiga) å kan även ha andra probelm med hantering av handhållet+inställningar/skrift).

Det är ju knappast så att händer t.ex. krymper i storlek med ålder... (Möjligtvis har man inte svettiga tonårshänder, vilket kan göra, i synnerhet så här års, händer torrare och därmed sämre grepp.)

Det avgörande, som nämnts, är storlek på mobil, å ni vet ju hur utvecklingen sett ut. Sökte i våras flitigt med parametern "bredd" vid sidan av andra, å under 70 mm var det bara Sony (Xperia 1 gick väl möjligtvis upp ngt i bredd iom v. VI); så helst 68-70-72 mm (skal etc. tillkommer ju ofta), men absolut under 75. Det är kört nu med g84+fodral; låser jag upp PIN m vänster, ja då når jag ofta inte bekvämt "bekräfta" (andra mobiler loggar in direkt), använder jag höger hand då når jag "bekräfta" men kanske inte alla tecken... Men visst kan man slösurfa lite med en hand, men det mesta är kört på 6,5-6,6".
    Har ni spanat in Seniorsurfarna? :D (På URPlay/SVT). Man lär sig inget (som man inte redan kunde), men de har rätt kul kommentarer emellanåt å diverse mer eller mindre kända deltagare.
    UR Play | Dina favoritprogram när och var du vill

Att "dutta" med 1 finger å hålla med andra, kan man ju göra sig lustig över. Har folk reflekterat över alla som med digitalkamera, eller numera oftare mobil, står med halvöppen/öppen mun när de kisar på skärmen för att spana in om det blir bra? Kan störa mig rätt bra på de oftast tonåringar-20-någonting som tvunget måste blippa med mobilen å inte har grejer fixade, eller som därmed har lagt alla ägg i en korg å ska stå och tjafsa med expedit, busschaufför etc.

Asawi, wmb och kissidor gillar detta.