En fråga om garanti och kvitton mm

Diskussion i 'Blade' startad av Origo, 8 nov 2010.

1. Origo

Origo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett par frågor till er som köpt en blade från UK.

Fick ni med orginalkvittot från Orangebutiken?
    Hur lång är garantin och gäller den i Sverige?
    Har någon av er fått en krånglade telefon och utnyttjat garantin? Skickade ni i så fall tillbaka telefonen till den person som ni köpt telefonen av eller direkt till orange?

Det känns som det är en ren chansning att köpa en "begangnad" telefon från england.

2. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Med tanke på att det är en Orange telefon (dvs OEM tillverkad), låst till Orange, säljs bara tillsammans med Orange abonnemang och bara i England så lär du knappast ha någon garanti i Sverige. Men visst, det går säkert att åka till England och lämna in den om den skulle paja (under förutsättning att A) du lyckats återställa den i orignalskick (låst och med original ROM) eller B) den så pass trasig att de inte kan se att du mixtrat med den).

Köper man en Orange San Franscisco med avsikt att använda den på något annat än Orange eget nät så avser man ju att låsa upp operatörslåset. Om det nu inte räcker för att garantin skall bli förbrukad så vill man förmodligen förr eller senare flasha en custom ROM och då är ju ev. garanti ytterst tveksam.

Så, ja, visst är det en chansing, det får man kallt räkna med.

3. lono

lono Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Man kan låsa upp en Orange telefon "lagligt" efter tre månader(eller var det två) så jag kan inte se hur det skulle förbruka garantin även om man låste upp den själv innan tiden är ute.
    Däremot nyfiken på hur det är med rootning(fakt ej gjort det, men gör så fort 2.2 är ute i stabil version). När man frågar på nätet så verkar de flesta säga att teoretiskt sett så är garantin förverkad, men praktiskt sett så finns det ingen anledning för orange att kolla att telefonen är rootad om man lagt tillbaks stock orange rom.

4. tekken

tekken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Garantin skall vara i två år, du skickar den till Orange om du har kvittot på garantin. Fick du inte detta av den du köpte den från i UK är du körd (lika med ingen garanti på telefonen).

Det beror helt på hur du rootat telefonen. Kör du modacos variant så har du förbrukat garantin, men flashar du sedan om den med clockworkmod recovery till stock när du fick telefonen märker dom inget.

Egen kommentar:
    Köper jag en Blade från UK så tänker jag rent direkt att jag inte har någon garanti på den. Du kommer inte få ut något av det ändå, då avgifterna kommer bli runt 500kr när du skickar den och då kanske de ändå inte lagar den etc.
    Köp inte telefonen om du är beroende av garanti :P

5. dani3l

dani3l Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Man får tyvärr inte skicka in den. Man måste lämna in den i butik.

6. Origo

Origo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har frågat flera ebaysäljare om kvittot medföljer. Vissa säljare skickar med det men många gör inte det.

Fick det här svaret från en ebaysäljare idag. Är det så konstigt att jag vill ha orginalkvittot om jag köper något begnagnat?

7. tekken

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

Verkligen inte konstigt. Snarare konstigt av honom att inte skicka med det.

8. johanrosvall

johanrosvall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Att lämna telefonen till en fristående reperatör, t.ex. Mumien.se, då?

Naturligtvis får du stå för kostnaden, men med en sådan billig telefon kan det vara ett alternativ. :-)

9. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Tänker liknande. Killen som skickade över en till mig verkade hjälpsam så skulle kanske kunna lösa sig via honom. Vet dock inte om jag skulle besvära mig/honom med att försöka få service på den om den mer eller mindre inte blev helt obrukbar. För priset 1200kr (eller 1400 som jag gav, eller även om man för ge någon hundring mer) så är det en risk jag är helt klart villig att ta, då jag tycker specsen gör den värd det dubbla så snudd på att man kan köpa ett extra exemplar om nåt skiter sig.

10. tekken

Mottagna gillanden:
    249
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon: