En fråga om lagring

Diskussion i 'Galaxy S21' startad av WebMaximus, 13 nov 2023.

1. WebMaximus

WebMaximus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Har en Samsung Galaxy S21 Ultra och ser när jag går in under lagring att drygt 80 GB används av systemet. Känns väldigt mycket och speciellt när jag bara har 128 GB totalt.

Är det normalt och är det något jag kan minska på något sätt? Ser inget alternativ för det utan bara vad som ligger i papperskorgen, stora filer etc. Har även testat köra den vanliga optimeringen i mobilen men den gör ingenting mer än att stänga bakgrundsappar osv.

Såhär ser det ut.

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Känns extremt, på S23U upptar systemet 16,64 GB (Android 14).

3. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kan bara hålla med och frågan är vad som upptar all denna plats och hur jag kan rensa upp så jag hamnar på en mer normal nivå...?

Använder mobilen helt normalt utan några former av hack eller skumma appar. Så förstår inte varför det blivit såhär och vet heller inte om det långsamt vuxit över tid eller ifall det hänt plötsligt. Upptäckte det när det började klagas på dåligt med utrymme när jag skulle spela in film nyligen. Lyckades lösa problemet tillfälligt genom att frigöra utrymme mha Google Photo men som sagt, vill inte att systemet ska uppta nästan allt minne jag har i min mobil. Speciellt inte när jag inte ens förstår anledningen eller vad det är som tar så mycket utrymme.

4. pirum

pirum Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Låter mycket, jag har en vanlig S21 128GB med hur mycket appar och skräp som helst installerat, Systemet ligger där på 26GB. Jag kör Android 13/One UI 5.1 , Samsung har i Android 14 tydligen ändrat hur lagringen presenteras för att ge en mer korrekt bild (vad nu det är), och oavsett har en del användare på Galaxy S23-telefoner som lagt in Android 14 sett att systemet har minskat. Om det sedan beror på att diverse cache-filer raderats, eller någon soptunna från Galleri tömts, det vet jag inte.

Innan du funderar på ominstallation eller så kanske det går att vänta tills Android 14 kommer och se om en installation av det löser problemet. Android 14 borde väl komma rätt snart till våra S21, åtminstone innan jul kan man hoppas....

Annars kan man ju prova att boota till recovery och ta clear cache och repair apps. Jag är dock lite nojig med allting på min telefon just nu, har inget pass så kan inte förnya mitt bank-id ifall något skiter sig.

F5:ad gillar detta.
  5. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tack för utförligt svar och med tanke på vad jag fått höra här såhär långt är det ju något som gått snett i min mobil helt klart.

Får fundera på vad jag ska göra. Minns att jag för många år sen hade en app där man tydligt kunde utforska alla både kataloger och filer inkl system och dolda men minns inte vad appen hette. Som jag minns det kunde man där även välja att få en lista i storleksordning. Hade ju varit intressant i det här fallet.

6. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    728

MINA ENHETER

Min s22U ligger på 56Gb

7. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 592
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Har du kört "wipe cache partition" nån gång?? om inte, sök på YouTube efter det för din telefon o gör det, i värsta fall kan en "återställning" till fabriksläge vara till stor nytta!

8. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Inte vad jag kan minnas. Är det något som innebär att jag kommer bli tvungen att installera om något? Vet hur jobbigt det är när man byter mobil med att skaffa nytt BankID, få fart på Samsung Pay osv osv.

9. night77

Mottagna gillanden:
    8 592
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Nejdå, du förlorar ingenting, det är bara att du rensar "cachen" som står o skräper i bakgrunden på grund av de olika uppdateringarna man får. Det enda du behöver är en USB kabel kopplad till datorn, du stänger av din mobil, när den börjar ladda så trycker du "Power + volume up" knapparna samtidigt i några sekunder tills telefonen vibrerar och du får en meny där du kan göra en "Wipe partiition cache" sen kan du också i samma meny välja "repair apps" och din telefon kommer att starta om .. men som sagt, sök på YouTube så du ser allt innan du gör det.

Last edited: 16 nov 2023
  10. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Grymt, tack ska testa!

night77 gillar detta.
  11. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu har jag testat och fick inte mycket mer plats över. Däremot ligger nu den stora mängden i Papperskorgen istället för under System vilket ju känns som ett steg i rätt riktning iaf.

Däremot vet jag inte hur jag tömmer Papperskorgen och även konstigt varför den övre summeringen visar att Papperskorgen innehåller närmare 60 GB medan den nedre delen visar att Papperskorgen innehåller 29 MB.

Inte lätt med det tekniska...såhär ser det ut nu.

12. night77

Mottagna gillanden:
    8 592
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Visa skärmdump så vi kollar närmare vad du menar

13. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Klickar du på såhär länkas du till en skärmdump

14. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Klicka där det står papperskorgen, då borde du få en lista på vilka appar som använder papperskorgen, sen går du in i respektive app och tömmer den därifrån (åtminstone gör man så i S23U).

15. F5:ad

F5:ad Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

@WebMaximus@WebMaximus
    Som @pirum@pirum säger är det så.
    Jag har just nu ~17 GB under A14, var tidigare ~50-60 under A13 vill jag minnas. Har en S23 Plus

16. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ifall du kollar på skärmdumpen ser du att de kategorier som går att klicka på för att kolla vidare vad som ligger där har en liten pil till höger om sig. Någon sån finns tyvärr inte för Papperskorgen vilket gör att ingenting händer när man klickar på den.

17. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Nu kanske du vill ha bort det illa kvickt, men jag tror att den töms automatiskt efter 30 dagar.
    Det står så på min Pixel iaf, så antar att det göra även på din Samsung.
    Dock kan jag klicka in och se vad som ligger i papperskorgen.
    Men eftersom det ev. verkar som det kan vara systemfiler så syns dom kanske inte.

18. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Ok, får se vad som händer.

Får klara mig tills vidare och funderar ändå på att skaffa en S24 Ultra när den dyker upp

Tack för hjälpen jag fått här inne!

night77 gillar detta.
  19. night77

Mottagna gillanden:
    8 592
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Har du kollat "My Files" papperskorg? Också "Gallery" papperskorgen? Du kan tömma dessa.. Och stänga av papperskorgens funktion för att spara på lagringsutrymmet..

20. WebMaximus

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Var just in och kollade båda och tömde det lilla som fanns men gjorde ingen direkt skillnad med tanke på hur lite som låg där.

Tror det är som Rocco420 var inne på, att de filer som flyttades från System till Papperskorgen efter den wipe cache jag gjorde inte går att komma åt pga att det är någon form av systemfiler. Får väl bara hoppas på att även dessa försvinner efter ett tag med tanke på att de ligger i Papperskorgen.

night77 och Rocco420 gillar detta.