En fundering kring surfplattor till barn...

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av botze, 8 jul 2012.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej, ser att många i detta forum söker efter en billig och bra surfplatta till barn. Jag har själv en 3-åring, som jag köpte en Zenithink ZT-280 till. En hyfsad kina-platta med för priset hyfsad hw-spec (1 GHz processor, hdmi ut o.s.v). Men det jag kom till insikt om var att prestanda kanske är ännu viktigare för barn än för vuxna! Och då pratar jag enbart om prestanda i gränssnittet. Låt mig utveckla.

Trots att det som sagt var en hyfsad platta, så är ju Android i sig inte optimerat för gränssnittet, på samma sätt som ex. iOS. När min son trycker på en ikon, så förväntar sig han omedelbar feedback (på samma sätt som i verkliga världen, puttar han på en leksak rör den sig omedelbart). När det då är en aaaning lagg, så kanske han trycker igen, varpå skärmen kanske hann ändra sig och hans tryckning får en annan (felaktig) betydelse. Eller så tryckte han innan en sida hade laddat eller scrollat färdigt, och det blev fel. Det blev helt enkelt ofta "fel" (inte enligt hans uppsåt) varpå han blev arg och irriterad, och jag fick hela tiden komma och hjälpa honom för att det skulle bli "rätt".

iOS är ju optimerat map gränssnittet på ett helt annat sätt: all kraft går åt till att det ska gå snabbt och smidigt att navigera i gränssnittet. Vi har på jobbet mätt upp reaktionstiden vid tryck på en ikon till under 50 ms. Det är nog där någonstans det måste ligga för att upplevas som "omedelbart".

Har kollegor som haft iPhone och köpt en "värsting" Android (quad core o.s.v.) men som ändå upplever iPhonen som betydligt bättre flyt och gått tillbaka till denna.

Jag har aldrig haft en Apple -produkt (och tänker inte skaffa det till mig själv heller), är ett inbitet Android -fan. Jag har förståelse för varför någonting laggar, och kan ha överseende med det. Barn har inte den förståelsen. Så jag funderar på att köpa en beggad iPad 1 till sonen, går att få för runt 1500-2000 på blocket verkar det som. Jag undrar om inte det är ett bättre köp en motsvarande kina-platta, även om det skär i mitt Android -hjärta att erkänna.... dessutom har vi just köpt iPads till dagis, så han kommer snart att vara bekant med gränssnittet...

Era tankar om detta? :)

2. JoeNish

JoeNish Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Mina barn har iPad på dagis/skolan och jag köpte 2st billiga Dmtech 724w, körde över alla spel jag haft på mina android lurar. Och dom är helnöjda, inga problem att vissa saker tar lite tid. Dom har inte sagt något om att det tar längre tid eller liknande heller.
    Tror inte barn tänker så mycket på det, sen upplever jag inte att när man tryckt på en ikon att den står kvar på homescreen så att inget händer så värst länge att det är ett problem.
    Ofta blir det en laddningsbild eller svart en liten stund så något händer ganska direkt, då fattar dom att dom ska vänta.
    Mina barn är 5 och 7 år.
    Sen tror jag personligen att 7" surfplatta är att föredra till ett barn då dom har ganska små händer. Men de beror lite på vad dom spelar för spel. På 10" kan kontroller ibland komma för långt in att dom inte når alla knappar.
    Men har man pengar att lägga så hade man kanske föredragit en ipad.
    För mig var valet ganska givet då jag gav 995kr per surfplatta, hade redan ganska mycket spel liggandes till android.
    Har testat en del gameloft spel med bra resultat, tex Assasins creed.

3. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Tack för ditt svar och dina tankar! Ja 10" känns nästan i största laget för barn. 7" eller kanske t.o.m. 5" kanske är mer lagom.

Kan ha varit min platta som var extra laggig också men min son blev som sagt bara frustrerad när det blev fel hela tiden... eller så måste han bara lära sig att ha tålamod mellan trycken.

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vi har två HTC Flyer och de fungerar perfekt till barnen.

Fast "tyvärr" så får de själva välja så tar de min Sony Tablet.
    den är lätt och väldigt ergonimisk så om barnen själva får välja mellan Flyer, Sony tablet eller Xoom så väljer de Sonyn varje gång.
    Jag är ju lite rädd om den så det är därför jag skriver tyvärr.