En fundering om Reseplaneraren

Discussion in 'Applikationer' started by eMan, Oct 13, 2010.

1. eMan

eMan Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag kollar på vilka rättigheter som appen Reseplaneraren kräver för att uppgradera till senaste version ser listan ut så här:
    * Din plats
    * Lagring
    * Nätverkskommunikation
    * Dina personliga uppgifter

Då jag brukar försöka kolla lite på dessa innan jag installerar någonting på min lur så tycker jag att det första tre ser helt ok ut, men den sistnämnda ger lite "varför"-vibbar. Enligt den korta beskrivningen man kan läsa i anknytning till att rättighetslistan för den i Market står det att den innebär "lägg till och ändra kalenderhändelser och skicka e-post till gäster, läsa kalenderhändelser". Jag ser ingen anledning till att appen skall skicka e-post eller gå in och rota i min kalender och kan inte heller se någon funktion i appens changelog på http://reseplaneraren.sniff.nu/ som borde kräva sådana rättigheter, men jag kanske missat något?

2. skrot

skrot Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det står i changeloggen, dock inte i klartext varför den ska ha tillgång till personliga uppgifter. På changeloggen står det att det finns kalenderstöd.
    Gör du en sökning på en resa kan du lägga in ett visst resultat i kalendern genom att trycka på resan och hålla inne tills en meny kommer upp.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Hur kan du inte se det? Står klart och tydligt och det är inte så svårt att söka på sidan på "kalender" så får man markeras "Kalenderstöd".

4. eMan

eMan Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jepp, ser det nu. Kommer dock att ligga kvar på den tidigare versionen pga detta då kalenderstödet inte är intressant för mig som bara sporadiskt gör snabbsökningar på avgångstider. Lite dumt att de buntat ihop "skicka e-post till gäster" tillsammans med kalenderbehörigheter i alla fall.

5. skrot

skrot Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Du är säker på att inte du inte blandar ihop Reseplanerarens rättigheter med något annat program? För mig säger market bara "Din personliga information: läsa kalenderdat, skriva kalenderdata". Det står ingenting om skicka email?

6. eMan

eMan Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kanske bäst att bifoga screenshot av vad jag ser på min Desire när jag kollar på uppdateringen i Market. Det som jag reagerar på är formuleringen "... skicka e-post till gäster ..." som är en del av beskrivningen för rättigheten "Dina personliga inställningar". Har inte utvecklat något själv till min telefon så jag har inte satt mig in i hur behörigheter är uppdelade. Kan mycket väl vara så att man inte kan få tillgång till endast kalender utan att få med sig e-post-behörigheten också.

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Hur google har formulerat permissions är inte utvecklarens fel. Ligger väl i att skicka ut mail till deltagare av ett kalenderevent eller liknande skulle jag tro.

8. eMan

eMan Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Låter som en mycket trolig orsak.

Själv tycker jag det vore trevligt om man i framtiden skulle kunna säga nej till enskilda behörigheter som appar vill ha och då bara få den kopplade funktionaliteten avslagen, men ändå få tillgång till övriga delar. En sådan möjlighet kan göra det lite svårare för utvecklare, men skulle göra det lite mer tryggt för användare. Vi får väl se hur Android utvecklar sig. Det går framåt rätt fort. :)

9. skrot

skrot Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo zooklubba's förklaring låter ju faktiskt ganska sannorlik.

Något jag däremot undrar är varför programmet vill ha olika rättigheter. Kan det bero på vilken version man har av android?

Attached Files:

10. eMan

eMan Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan kanske bero på flera saker som t.ex. version av Android, språk, vad som patchats ovanpå standard Android, upplösning på mobilen, ...

11. Maki

Maki Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns väldigt många användbara appar som vill ha tillgång till mycket. Om de vill ha nätverksaccess men inte behöver det för funktionen kan man alltid köra droid wall. Det programmet funkar givetvis inte i det här exemplet, men är väldigt användbart annars. Då kan man i princip skita i vad programmet vill ha tillgång till, det kan ju ändå inte skicka vidare datan...