En liten undran...

Discussion in 'X10 Mini/Mini Pro' started by grenhall, Nov 1, 2010.

1. grenhall

grenhall Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Först och främst vill jag poängtera att jag inte är någon Androidmotståndare. Snarare tvärtom jag gillar idén med ett "öppet" system där alla kan bidra oavsett ålder, kön eller bakgrund. Men. Jag har precis fått låna en X10 Mini och även uppgraderat till Eclair och jag är ganska chockad.

Använder iPhone 4 för övrigt och jag är inte riktigt med i svängarna. Ni som faktiskt har köpt en X10 Mini, köpte ni den för storleken eller för att ni gillar Sony Ericsson rent allmänt?

Nu kanske jag är helt fel person att testa just Sony Ericssons telefoner då min bakgrund ligger i den grafiska profilbanan men hur man kan få något att se så illa ut överstiger mitt sunda förnuft.

Ingenting är praktiskt eller användarvänligt. Inget! Android rent allmänt är väl OK för att vara i någon form av Beta-fas fortfarande, ja jag anser att det är det när saker och ting inte fungerar ordentligt eller ser ut som en femåring ritat ihop det.

För inte att tala om batteritiden... Jeeez! Blev aningen bättre med uppdateringen verkar det som men hallå... Ladda två-tre gånger om dagen är långt ifrån acceptabelt. En gång om dagen är man ju van vid sedan tidigare

Min fundering är ju hur ni resonerar kring detta? Är ni nöjda med era X10 Mini?

2. Eidemar

Eidemar Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det var väl lite att ta i? Jag laddar en gång om dygnet med normal användning och uppkopplad 24/7.

Och för att svara på din fråga, jag köpte min Mini pro främst pga storleken men även för att jag tyckte att det verkade vara en vettig telefon när man är helt ny på Android. Ett fysiskt tangentbord vägde också in tugnt, och jag är riktigt nöjd med mitt köp. Det enda jag saknar ibland är en större skärm, min idealtelefon vore en kombination av X8 och X10 mini pro.

Last edited: Nov 1, 2010
  3. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Om man säger såhär.

Storleken tilltalar många, och då får man mindre skärm och taskig DPI.

Sen är den riktigt billig, med tanke på vad den kan göra.

Och det är nog poängen. Är ganska övertygad om att man skulle tycka bättre om mini om den hade haft en riktigt vass skärm, för det är vad som stör mig.

Vad gäller batteritid så har du nog problem någonstans, sambon laddar varannan dag, knappt det

4. imbee

imbee Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, jag är nöjd med min X10 mini... på vissa punkter.
    Vissa andra saker är jag mindre nöjd med. En del är jag besviken på, och en del är jag rent av missnöjd med.

Har pillat på en iPhone 4 lite grand, och visst är den tjusig som fan och jag kan inte säga att jag inte vill ha en. Dock så går många av apples produkter bort för mig av den enkla anledningen att jag är en tekniknörd. Med risk för att låta oförskämd så anser jag att apple gör teknikprylar för folk som antingen inte förstår sig på teknik, eller inte är intresserade. Det är ju iofs en bedrift i sig att lyckas med det, men man kanske förstår min poäng? Dessutom tar de löjligt mycket betalt för sina grejor. Folk köper ju dock ändå, så tummen upp till dem.

Det var två kriterier som gjorde att jag valde x10m, och de var: storleken/vikten och android. Där är jag fantastiskt nöjd.

På minuskontot hamnar batteritiden. Tyvärr är det ju lite av naturlag att batterikapaciteten har med telefonens fysiska storlek att göra. Dock, jag har ett jobb att sköta och om jag lyckas dra slut på batteriet under en arbetsdag så innebär det nog tyvärr att jag misskött mitt arbete den dagen :cool:

Utseendet? Javisst men där kan jag å andra sidan anpassa det själv i "oändlighet". Frihet i en liten ask :)

är ett dåligt uttryck om man vill uppfattas som seriös. Som användare av SEs lurar de senaste 13 åren är jag rätt bra kompis med uppbyggnad av deras menyer, men kan för mitt liv inte förstå mig på en Nokia. Handlar mao mycket om vad man är van vid.

Nu är det lunch, få se om jag orkar missköta arbetet efteråt också, och posta mer kommentarer :D

5. AndreasE

AndreasE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tycker SE lyckats riktigt bra med gränssnittet, smaken är väl som baken eller vad säger man. Sen är ju fördelen med Android att du kan få det att se ut lite som du vill ifall du inte är nöjd.
    Byta ut tangentbord
    Byta ut SMS appen eller vad man säger
    Byta ut dialern
    Byta hela launchern och ladda ner andra teman osv.
    Går att ändra om utseendet totalt ifall man vill eftersom man inte är inlåst i något.

6. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Just i egenskap av grafiker tycker jag android är väldigt skoj, det går att editera och ändra i all oändlighet. Att det blev just en mini berodde enbart på storleken, och därför är jag också nöjd med de nackdelar som storleken för med sig som t ex kort batteritid och lågupplöst skärm. För övrigt laddar jag enbart på nätterna.

7. belga

belga Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag valde mellan Iphone4, Desire och Mini Pro och det vart en Pro då jag lät behov styra över "vill ha"-faktor. Följande två anledningar var det jag gick efter:

1. Jag kan göra vad jag vill med den vilket jag fäster stor vikt vid. Gillar jag inte interface/utseende så kan jag byta eller bygga eget. Gillar jag inte vissa funktioner eller saknar saker så gäller samma sak. Här trillar allting Apple bort.
    2. Jag skulle vilja ha allting i samma pryl, men då media kräver en telefon i storleksordningen tidigt 90-tal så trillarde desire bort till fördel för att jag nöjer mig med musik och telefon i samma pryl. Vill jag se på film eller annat så är ändå 3-4 tum för litet så en telefon med större skärm är ändå otillfredställande.

Så med andra ord, funktion och storlek. Och jag måste säga att jag är galet nöjd med båda. Riktigt skönt med en telefon som är smidiga att använda, går att anpassa efter behov och dessutom är så skön att skriva med (tangentbordet).

Gällande batteritiden så förstår jag inte vad du menar. Min iphone måste laddas 2 gånger om dagen medan min X10 dör i slutet av dag 2 vid samma användning. Så min gamla Iphone ligger och skräpar i något hörn här hemma och jag ångrar inte det alls :)

Last edited: Nov 1, 2010
  8. Alphashooter

Alphashooter Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag gillar min X10Mini skarpt. Köpte den mycket pga av storleken, att det är just en SE
    och har inte ångrat det en sekund.

Laddar min var 3:e natt ungefär.
    Skulle aldrig för mitt liv slänga ut 7-10 tkr på en stor, tung och klumpig mobil. Minin har du i fickan utan att den märks och du har tillgång till allt i den.

Tar dessutom betydligt bättre bilder än Ajfånen (iallafall 3GS:en) har inbyggd fm-radio så man slipper streama allt (kostar datatrafik) multitasking osv.

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Laddar default mina lurar varje natt men behöver inte göra det.
    Vill bara ha dem fräscha varje morgon.

Tycker gränssnittet fungerar förträffligt även om jag har bytt ut mitt.

Äppelskrutten stannar tyvärr där eftersom de inte går och sen har den ingen multitasking.

Anledning till valet av lur: Jag gillar SE, jobbar på E och tycker de levererar de som
    de påstår och för bra pengar.

10. Tigra

Tigra Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Missnöjd

Orkar inte dra allt jag har haft problem med eller ogillar med Mini Pro men ärlig talat tycker jag den är ganska värdelös. Jag köpte den pga att jag är SE-användare sen gammalt och för att den var liten och att A,ndroid kanske kunde vara en kul grej.
    Svär minst 10 ggr per dag över den och har på allvar övervägt att börja använda min över 4 år gamla SE-lur igen, för den är i de flesta fall mycket bättre än Mini Pro.

Men, men, man får ju stå sitt kast och ge den minst 3 nya chanser varje dag. Nu hoppas jag på att Android 2.1 ska göra lite skillnad, men det tror jag när jag ser det.

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

MINA ENHETER

Jag började min touch telefonbana med att få låna en iphone 3GS i några veckor.
    Visst var den bra men inte på långa vägar värd pengarna den kostar. Efter den kände jag att jag ville testa Android och började med en HTC Legend, blev helt såld på Android från första stund,allt man kunde göra och ändra så den passade mig.......helt fantastiskt. HTC strulade en aning och jag hade möjligheten att lämna tillbaka den o få pengarna tillbaka. Kände då att jag ville tillbaka till SE och gillade det jag sett med X10 mini Pro. Har sen jag köpte den inte ångrat mig en sekund faktiskt. Tycker telefonen gör precis det jag förväntar mig av den, har inga som helst batteriproblem med den och den räcker längre än vad 3 GS:en jag lånade gjorde med samma användning. Min räcker utan problem en arbetsdag med en hel del samtal,mail osv (använder telefonen i jobbet). Visst önskar man ibland en större skärm men å andra sidan har jag ingen lust att alltid släpa omkring på en större skärm därför anser jag att denna är en bra kompromiss. Grymt smidig att ha med sig men man kan ändå göra allt man kan tänka sig göra med en telefon.

Gillar verkligen hela upplägget med att man kan göra om telefonen,göra den personlig helt enkelt. Finns nog inte en enda Androidlur som ser likadan ut ;)
    till skillnad från iphone som ser likadana ut allihop, dessutom anser jag personligen att den är för stor för att alltid ha med sig

12. grenhall

MINA ENHETER

Det verkar vara lite blandade skurar till avgörandet vid köp. På det hela verkar många nöjda. Själv är jag glad att jag inte behöver använda den på heltid då jag blivit galen av långsamheten och den pyttelilla skärmen m.m.

Men visst jag köper argumenten att den är liten och billig. Men bra, det är den inte. Det står förvisso i förhållande till vad man jämför med.

Personligen avskyr jag Sony Ericssons instick i det hela, även om dom lagt ner mycket tid och ära i förändringarna. Vad gäller personifieringen av telefonen undrar jag var man gör det? Går det att få snygga ikoner och menyer? Berätta gärna hur i sådana fall. Men om det gäller att roota telefonen så är det ogiltigt.

Jag har också förstått att många av er som använder Android-telefoner gärna skapar era egna program men hittills återstår det att se ett enda snyggt, grafiskt och funktionsmässigt, program till Android.

Ur ett användarvänlighetsmässigt perspektiv så är Android inte mycket att hänga i julgranen. För många klick/inställningar att styra upp och ordna med. Men det är min personliga åsikt. Om Mini når en framgång så är det enbart på grund av storleken och priset. Inget annat.

Till er som hävdat att jag ljuger angående batteritiden så gör jag inte det. Jag har inget att vinna på att ljuga. Däremot tycker jag att det är förbannat illa om jag ska behöva ladda min telefon efter 10h standbytid och en knapphändig användning.

Ni får mer än gärna delge mig med tips och råd om hur man får batteriet att hålla längre så jag i alla fall kan godkänna det faktum att den håller en hel dag.

13. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Du kommer bra långt med att ändra utseendet mha LauncherPro och ADW.

14. grenhall

MINA ENHETER

Idiotfråga. Hur får man en X10:a till en helt ordinär Android-lur. T.ex. med Froyo? Root?

15. belga

belga Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Känns lite som att du missat en del av poängen med det hela. Att det är en del krånglande, inställningar och annat vilket inte är helt användarvänligt alla gånger (inkl root) är ju en del av hela grejen. Det går att få den precis som man vill även om det kräver en del jobb. Vill man ha allt in färdigserverat och klart direkt så är nog en iphone ett bättre val (det gäller nog mot android generellt också). Lägg till att X10 som telefon dessutom är bra på många sätt (bra format, bra konstruktion m.m.) så finns det en del givna fördelar.

Personligen tycker jag det mesta apple gör känns som sådana där barnleksaker. Fyrkantig kloss i fyrkantigt hål och så vidare. Det är enkelt, uppdukat och putsat från start och det tilltalar säkert många men själv känner jag att vill jag checka in hjärnan och låta någon annan tänka och bestämma åt mig så kan jag ta en sväng till systemet och bjuda hem min vän Morgan istället ;)

Inte heller förstår jag vad som skulle vara bättre med iphone. Generiska och överplagierade ikoner i en gigantisk röra mitt i ansiktet känner inte jag är särskilt användarvanligt. Men det är ju så som jag känner det. Jag vill ha kontroll över mina egna prylar. Nu är det svårt att ha fullständig kontroll över någon mobiltelefon (och tidigare har det inte spelat så stor roll när det bara gällt ringa/sms/mms) men relativt till Apples prylar så är ju Android en hel värld av frihet. Att X10 sen dessutom möter mina preferenser på format är ju bara en bonus.

16. twintin

twintin Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Min är då definitivt inte långsam. Är den långsam, så har du installerat någon app som lastar CPU:n mycket. Det faktum att ditt batteri dör fort verkar bekräfta detta (kolla t.ex. med watch dog task manager eller android system info).

Inte var utan hur är nog vad du menar. Installera en annan launcher, installera widgets, ändra bakgrundsbild (live wallpaper kanske), installera andra ikoner etc.

Ikoner eller "icon packs" går att ladda ner från Market. Vad du betraktar som snygga ikoner får givetvis stå för dig.

Själv körde jag den enkla inställningsguiden med 6 klick, så var allt klart. Hur gjorde du ?

Samt konfigurerbarhet (Android är för folk som gillar att skräddarsy sin telefon) och stor community är två andra faktorer.

Jag tror dig, fast som jag skrev ovan, så måste du ha installerat någon app som lastar CPU:n. Efter 12h idag med ganska lite användning har jag fortfarande 91% kvar.

Last edited: Nov 2, 2010
  17. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag trodde ALDRIG att jag skulle lägga mig i den här debatten, Men.....

Mitt tidigare mål med en mobil har varit att den skulle vara liten och möjligt att ringa/messa /radio/talböcker och vid kris kolla lite mobilsidor. Men fram för allt liten och smidig!
    Mina två senaste "vanliga" mobiler är se w8oo och g502 vilka ingen av dom har varit dåliga telefoner...
    Men...
    Efter lite nyfiket forskande om dom där "plättlaggarna" som iphone/HTC/x10 osv så pluppade det plötsligt upp en android som hade storleken som för mig motsvarade en "vanlig" mobil! och med fysiskt tangentbord dessutom!

Köpet kom ganska fort och ärligt talat så blev jag minst sagt lite besviken efter dom första dagarna, men av någon anledning så växte kärleken sakta men säkert allteftersom jag såg styrkan i den lilla telen med det "stora" formatet..

I dag så kan jag inte tänka mig min vardag utan min mini.
    Sköta enklare bankaffärer, hålla koll på vädret, 8 timmar radio på jobbet plus 30 minuters surf på lunchen, lite angry byrd på dasset, boka tvättstugan, och när väntan där blir för lång så kan jag fördriva tiden med lite mytjägarna på tuben medan man väntar på att det ska torka. Ska jag någonstans dit jag inte hittar så åker GPS:en igång i bilen.(såklart med laddkabel i)
    Går snabbt att lägga in planerade saker i kalendern som jag sedan synkar med google så att jag och min fru vet vad vi båda sysslar med..
    osv.osv.osv....
    Jo! den går att ringa med oxå!..
    Mellan varven får man tänka till och slänga den på laddaren fram på eftermiddagen om man vill vara säker på att den inte ska dö. Men för mig så rör det nog sig om 2 av 7 dar i veckan...
    Min åsikt i frågan är med andra ord...
    Den perfekta androiden i "normalt" mobilformat!

Last edited: Nov 2, 2010
  18. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad gäller "krånglighetsfaktorn" i android brukar jag faktiskt när folk frågar dra en parallell till windows vs linux. Linux har ju fortfarande rykte om sig att enbart vara nåt för den gamla skolans datornördar, men faktum är att det går alldeles utmärkt att köra t ex ubuntu out of the box. Däremot inbjuder det till att skruva och mixtra på ett sätt som inte windows gör, och för att få ut mesta möjliga av upplevelsen måste du nästan ge dig på att mixtra lite. På ungefär samma sätt är det med android. Det är inte en jättebra liknelse, men folk brukar fatta hur man menar iaf ;)

19. Droid130

Droid130 Guest

Hej!
    Om jag skulle vara "ute efter" grafik,så skulle jag inte köpa en mobil med en sådan liten skärm,så jag förstår din undran i detta fall.

Jag jobbar ihop med en som har en HTC Desire.
    Och två st som har nya Iphone.
    Och dessa två Iphoneägare är ju inte ens i "närheten" av det jag/vi kan göra med denna mobil(utan att behöva "mixtra" med den).

Allt jag kan göra i princip med min dator,kan jag göra med denna,förutom att stoppa i en cdskiva och bränna.
    Och appar finns i överflöd på nätet(i olika forum) utan att jag också behöver köpa dessa.
    Så jag är mycket förvånad att man kan göra så enormt mycket med en sådan liten sak.(och jag jobbar "med" datorer).
    Å jag kan installera och "stoppa" i,..i stort sett vad jag vill,utan att "mixtra" med den.
    Det roliga är att man installerar servrar,ftp....skriver ut via wifi,och installerar olika prog. m.m.. flera ggr snabbare än vad jag gör på mina datorer.
    Så den listan är lång!.
    Den kostade strax över 2000 kr.

Och allt detta kan jag ha i fickan,och tillockmed sitta ner*S*.

Varsågod!.
    Ett axplock av argument till mitt och min särbos köp!.

Mvh

20. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Till TS (grenhall): blir du inte trött av att bara sitta och titta på dina ikoner hela dagarna? ;)