En månad med Nexus One från många år med Nokia.

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av Breideux, 23 mar 2010.

1. Breideux

Breideux Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag beställde telefonen från google och skickade den till en polare i NY som var på väg hem till Stockholm. Allt med leveransen gick prima.

Unboxing intrycket var en ganska trevlig upplevelse. Smidig och liten förpackning. Jag sket i att ladda telefonen och kickade in SIM-kortet direkt. De första timmarna med telefonen var lite famlande i mörker. Jag kommer från 5 raka år med Nokia. Har haft allt ifrån E61, 5800 till N86 och E71 samt en rad andra Nokia telefoner däremellan. Jag har haft min E71:a i snart två år. Jag har köpt flera telefoner under tiden men faller alltid tillbaka på E71:an. Den har en fantastisk batteritid och produktivitet. Enda anledningen till att jag har testat annat är för att jag tröttnar och vill ha nytt. Jag gillade 5800 delvis. Den sög rent produktivitetsmässigt men hade fantastiska högtalare, vilket är trevligt om gillar att lyssna på podcasts, vilket jag gör. I och med att den går att köpa för typ 1500 SEK på blocket så tycker jag fortfarande att den är rätt så latjo.

Anyway. Jag har kollat mycket på andra system och telefoner, men aldrig känt mig lockad av Iphonen. Vet inte riktigt varför, men jag har fått för mig att det inte är något för mig. Jag har alltid varit intresserad av hög samtalskvalitet, då jag pratar i nallen ett par timmar om dagen genom jobbet. Därför har jag inte riktigt "vågat" lämna Nokia. Kanske lite av en skev uppfattningen.

Jag har intresserat mig för Android sen dag ett, då jag jobber på ett företag som har Google Apps som plattform. Det limmar ju ganska bra med Android.

Tillbaka till telefonen: Första intrycket; neutral design. Inget som sticker ut eller känns nyskapande men ändå kvalitativt och gediget. Tror dessutom inte man tröttnar på designen. Gillar de rundade kanterna och matrialvalen (är inte så mycket för glans och krom).

Vad jag kan tycka saknas i designen är fler fysiska knappar. Touchknapparna funkar, men jag skulle gärna kunna svara i telefonen utan att behöva titta på den. Jag skulle gärna vilja kunna lägga på utan att titta också.

Överlag så har jag fortfarande lite problem med att göra vardagsgrejer på N1:an. Som att ringa ett nummer ur telefonboken. Jag kanske inte har optimerat den tillräckligt än, men jag tycker det är lite för många klick och skrollande innan jag har ett samtal uppe.

Jag stör mig vidare på att jag inte riktigt fattat hur jag byter sms-signal och e-post-signal till andra än de som ligger inne från början. Men det går såklart att lösa.

Batteritiden får godkänt. Med tanke på hur man använder telefonen (som en dator) så är den helt okej. Men jag måste ändå alltid ha med min E71:a i väskan som backup under långa arbetsdagar på "fältet".

Samtalskvaliteten är helt okej. Märker inte så mycket av noice cancellation men det är väl antagligen en bra sak. Ibland om man håller telefonen i lite fel vinkel så låter det tydligen som att jag pratar i en burk, får jag höra av motparten. Men oftast pratar jag i en Plantronics Voyager Pro och det funkar felfritt.

Till Nokia kör jag med ett program som heter Advanced Call Manager. Där kan jag sätta upp listor på svartlistade nr och vitlistade nr. Så bara den ena eller andra släpps igenom o.s.v. Någon sådan funktion har jag inte hittat än.

Kameran använder jag knappt alls och struntar således i. Ett litet frågetecken. Hur ställer man in så bilderna sparas på minneskortet direkt?

Tycker inte riktigt om avsaknaden av Nokias "profiler". Gillar att ha en för office, en för möte och en hemma, med olika ringvolymer och inställningar.

N1:an absolut största fördel är surfandet. Kan läsa allt och göra allt som jag gör på min vanliga dator. Saknar inte flash något vidare och kommer välja bort det om det sölar ner browsern, när det kommer.

Tillbehören:

Fodralet: Skiter jag i. Har telefonen i fickan och är inte rädd för repor. Jag köper ändå ny telefon innan hösten. Den verkar dessutom inte särskilt känslig. Har tappat den två gånger från ståhöjd utan minsta repa eller problem.

Handsfree:
    Först kändes det billigt och dåligt, men det växer mer och mer. Börjar gilla det. Såklart inget att lyssna på musik i. Men det sitter bra i öronen och sladden känns gedigen.

Program:
    Kör spotify som jag tycker fungerar direkt dåligt, jämfört med hur det fungerar på Nokia. Buggigt och laggigt. Grafiken skär sig vid "playknappen" trots två uppdateringar.

Gillar cardiotrainer, som ersätter mitt gamla sportstracker till Nokia.

Kör AK-notepad som gör vad det ska.

Kör APNdroid då jag vill kunna kontrollera sånt utomlands.

Evernote. Inte riktigt fastnat för det än. Men läst mkt gott om det.

Handcent sms. Installerade det från början och har inte testat den vanliga Sms klienten.

Truecaller. Fungerar sådär. Ibland bra ibland inte alls.

sammanfattningsvis:

Stort + för surfandet

Litet - för avsaknaden av knappar och lättheten att ringa kontakter

Ps. Hur får jag kompassen att fungera i Maps?

2. ewallg

ewallg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Noice cancellation är inte tänkt för dig utan för den du pratar med. Kompassen i maps fungerar, vad jag vet, bara när du står still, då förvandlas bubblan till en pil.

Angående att svartlista nummer så går det utmärkt i settings-applikationen.

3. iak

iak Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X
    Kul läsning då jag känner igen mycket. Har enbart haft Nokia tidigare och sedan en vecka en Nexus.

Vad gäller profiler finns det ju ett antal att välja på håller på att testa Profiles men det jag tycker den saknar är tidsbegränsning. Den känns lik Nokias profiler.
    Har även hittat en annan som har just tidsbegränsningen Timed profiles. Denna har dock bara funktion för om telefonen skall låta eller inte.

SMS signal sätter du i Handcent.

Har du testat att söka kontakter direkt från sökrutan på homescreen (är ju nästan som adressboken i Nokia)
    TrueCaller har i senaste versionen stöd för svartlista nr. De håller på att fixa lite buggar som verkade mer specifika för Nexus än andra telefoner.

4. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Jag störde mig också lite på det till en början.. Men när jag kom på att man kan markera en kontakt genom att hålla inne fingret mot skärmen en liten stund så får man upp en ruta där man bland annat kan redigera kontakten... Där finns även "Call Contact". Den metoden använder jag nu mera och tycker inte längre att det är ett problem.

5. mynta2004

mynta2004 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trevlig rapport, tumme upp!!

6. mannyb

mannyb Androidpamp Moderator

Mottagna gillanden:
    778
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Google Pixel Tab
    ROM:
    Stock
    Det finns en uppsjö apps som låter dig blockera ovälkomna samtal från specifika nummer eller "Unknown". Exempelvis CallFilter. Jag vet dock inte hur väl de fungerar i praktiken, har inte testat själv.

7. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Härligt att läsa om någon som använt den en tid och kan utföra en liten beskrivning av den. Min kom precis så jag ska leka lite!

8. SkyddsAngel

SkyddsAngel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Det är såååå många som underskattar den där lilla söta styrkulan som Nexus har!

Testa använda den när du ska svara på samtal och när du ska avsluta på samtal!

Tryck ner den å se vad som händer! :) Jag underskattade också styrkulan i början men nu har jag upptäckt att man kan både knäppa kort och allt med den, den gör mer jobb än vad man tror! Känns som för många så är styrkulan osynlig men den är mer värdefull än vad man kan tänka sig

9. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kamerabilderna sparas direkt på minneskortet.

Jag håller med dig om just uppringningsfunktionen. Tycker det var betydligt lättare att ringa någon från mina gamla SE mobiler. Dock hjälper stjärnmarkeringen till en del på dom man ringer ofta.

10. jonaz

jonaz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

jag tycker gesture search appen gör att man kan ringa folk väldigt snabbt utan att scrolla i listor osv!

11. Breideux

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Spännande med Styrkulan. Det ska prövas.

12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fint inlägg, det var kul läsning för en som själv också använt Nokia länge, tackar!

Angående avsaknaden av profiler så finns det en del program som har denna funktionalitet på Android Market, kan tyvärr inte tipsa om någon enskild som är speciellt bra, men här är en lista på ett par: http://www.appbrain.com/search?q=profiles

13. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag lyckas inte svara med styrkulan. Finns det någon inställning för det? Dock gick det bra att knäppa kort med den! Tack för det tipset. :)

14. SkyddsAngel

SkyddsAngel Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Funkade det att lägga på luren då? :) det finns nog säkert nån apps som kopplar ihop styrkulan med ringfunktionen

Jag skriver just nu från min nexus btw, perfekt handdator: D

Last edited: 23 mar 2010
  15. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om du touchar på "bilden" till vänster om kontakten ( har du ingen bild är det en droidgubbe) så kommer det upp en ny liten ruta där man kan välja att ringa, skicka sms, email osv... går lite snabbare då:)

16. Straycat

Straycat Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fin rapport som någon sa. Är själv långtida användare av Nokia som fick min Nexus idag. Jag känner mig en smula vilsen men det lossnar väl snart. Surfning går som sagt prima och jag är riktigt nöjd med det virtuella tangentbordet! (Postat från Nexus)

Last edited: 23 mar 2010
  17. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Om jag tittar på/i Contacts så har jag en grön lur längst till höger efter en kontakt. Klickar jag på den så ringer telefonen upp direkt. Finns den original eller är det en CM-grej kanske?

18. hkan_json

hkan_json Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan rek. Dialer One istället för standard dialer!

19. esseven

esseven Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Finns under call log-fliken och favoriter-fliken, men inte contacts-fliken..:cool:

20. Breideux

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack som fan för det. Installerat och verkar funka fint.