En månad senare - utvärdering...

Discussion in 'Blade' started by dweebling, Jan 5, 2011.

1. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Nu har jag haft bladen en månad drygt.

Mina upplevelser är än så länge är att Bladen är en bra telefon och leksak :P
    Batteritiden just nu är väldigt ok.
    Tog den av laddningen måndag morgon kl 6 och nu ca 53h senare har jag 55% batteri kvar.
    Spelat lite, surfat lite och ringt lite samt några sms. Samt har Lookout igång hela tiden. Använder ADW launcher EX.
    Orginal telia rom.

Har råkat ut för ett enda brytet samtal pga att jag kommit åt med örat.
    Wifi vaknar och fungerar efter telefonen sovit utan ngn Blade-fix.
    Svagt brus i hörlurarna men jättefint ljud i inbyggda högtalarna.
    Den har överlevt ett fall från 1½ meter utan minsta skråma :D
    Skönt att ha en strulfri och välfungerande mobil.
    Visst laggar angry birds lite men men får ju ändå se till pris/prestanda innan man gnäller.

Är det fler som har lust att dela med sig av de goda och negativa sidorna?

perakesson likes this.
  2. Frigge

Frigge Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

ja jag har då bara goda åsikter om denna lur... har inte hittat nåt negativt faktiskt... har inte upplevt nåt av de fel som man har läst om på forumet utan allt har bara funkat o funkat väldigt bra desutom... har hållt på o bytt rom rätt mycke nu eftersom jellyfish har uppdateras rätt frekvent så jag har dragit rätt mycke batteri men helt okey endå me tanke på hur mycke jag använder den....

men som sagt.. jag e grymt nöjd me min.. ljusår bättre än lg gt 540 jag hade innan

3. frank

frank Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

4. Zaklin

Zaklin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte en Blade till min flickvän. Hon har tidigare använt min gamla Magic och är otroligt nöjd med bladen. Jag har pillat en del själv och är imponerad, den är ännu orootad och kör därmed med stockrom. Ändå rullar den otroligt fint.

Det enda hon har klagat på är att bakstycket inte sitter på till 100%, det blir en liten glipa. Men antar att det är sånt man får ta när telefonen är så pass billig :)

5. andreorn

andreorn Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag köpte en till mig själv och en till min sambo.

Det enda jag märkt är att när man kör högtalartelefon så brusar det ganska mycket för personen i andra änden..

Annars är vi båda supernöjda. Jag är så sjukt glad att jag inte köpte en iphone som det var planerat från början.

6. kulan

kulan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har du provat att ta loss baksidan och sätta dit den igen? Var så för mig också första gången, men nu sitter den som ett smäck och då har jag haft loss den ett tiotalgånger efter.

7. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Du sparade ju främst en massa pengar! :P

Vet inte hur all ni lyckas med att hålla igång eran Blade så länge? Min håller i en och en halv dag innan den varnar för lite kräm i batteriet. Dock pillar jag rätt så ofta på min vilket helt klart påverkar batteritiden..

Overall: Hur mycket bang for the buck som helst! Går man efter prestanda/pris så ska man definitivt köpa en Blade.

8. trotte

trotte Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Köpte en till min flickvän i julklapp. hon är jättenöjd, jag är dock lite mer kritisk.

- Hon lyckas ofta muta pågåenda samtal med örat, själv har jag aldrig lyckats med detta, varken men min gamla Hero eller SGS. Kan ju iofs vara användarfel.

- När min SGS har 3G eller H på datamottagning har Bladen ofta bara Edge. VI har båda Halebop.

- Ibland slår den av Wifi eller om det bara är att symbolen i notfikationsfältet försvinner som. Kör med Power widgeten och det ser ut vara på där, men står Edge/3g i notfikationsfältet. Tror den helt enkelt tappar Wifi.

- Den har ibland stängt av sig själv (ej batteribrist). Kanske 2-3 gånger sedan jul, men verkar ändå skumt.

- Nu har det kommmit in lite damm på insidan displayen i nedre höger hörn. Min flickvän har städmani och är väldigt försoktig med alla sina grejer så känns väldigt dåligt. Ska försöka få fixat/byte på garanti men ahr för mig man ej brukar få det på damm innanför display.

- Sedan tycker jag de fysiska knapparna längt ner kräver att man trycken in som lite för mycket. Jobbigt när man skall backa osv.

- Kameran riktigt kass, men det vissta jag iofs innan och det är inte hela världen.

Jag skulle nog inte köpa en Blade till henne igen idag, snarare en Wildfire eller någon telefon som kanske är lite mer kvalitet i, även om på bekostnad av sämre skärmupplösning.

9. kulan

kulan Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilken ROM kör tösa då? Stock?

10. Spaennis

Spaennis Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag skulle aldrig köpa en wildfire efter att ha ägt en sån redan.. Snacka om att byta upp sig när man bytte till blade! DU måste ha något måndagsex eller något! känner 3 pers som har en (plus mig själv) och ingen har upplevt något som vi stör oss på hittills :)

11. Zaklin

Zaklin Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Yes, ett antal gånger, tyvärr.

Men vi väntade oss inte så mycket av telefonen, så det gör inget :)

12. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag hade en Nokia som hade damm innanför och den fick jag lämna in (via the phone house). TYvärr lyckades inte de inte ordna upp det utan dammet kom tillbaka och efter tre försök fick jag en ny telefon.

Ang glappet så får jag det om jag inte tar ena hörnet först, kommer inte ihåg vilket. Inte bara sätta på rakt alltså utan börja med det krånglande hörnet.

13. frank

frank Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Högtalaren sitter ju där, borde ju vara tätt (nån typ av gummilist) mellan själva högtalaren och skalet men är det inte det är det väl inte omöjligt att det kommer in damm där. Låter som någon i fabriken slarvade när de satte ihop telefonen..om det nu är människor som gör det.

14. trotte

trotte Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Japp, kör stock. Finns det stabila fina rommar eller fixar till den?

Har inte kollat så mycke sånt för hennes Blade :)

Lagt upp ett garantiärende hos Telia om dammet under dispayen iaf, får se hur det går.

Kanb ju ändå säga att hon är väldigt nöjd med den, då inte haft en smartphone förrut. Hon bryr sig inte så mycke om swipade mellan skrivborden osv inte flyter 100%, själv e jag petig på sånt, Android skadad :)

Den har ju fått mycket bra omdömen och betyg då man läste på. Men tycker det är kanske mycke trådar här i forumet om problem med den :)

15. trotte

trotte Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo, hoppas de fixar det eller kan byta till en ny. Minns dock att förut sade vissa tillverkare att telefonerna inte är "dammtäta" och inte ville åtgärde för några personer som hade problem.

Men ska inte måla fan på vägen, får se vad Telia gör nu när felanmält :)

Har lagt in LP på hennes telefon, men testade nu ADW EX på min, riktigt flyt och konfigurerbar. Kul att confo två telefoner, twice the fun :)

16. Lobbe

Lobbe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Riktigt värd telefon :)
    Perfekt för alla som vill ge sig in i android världen!

17. Eskas

Eskas Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Även jag har gett mig på "flickvänsmobilen" åt min bättre hälft. Har själv en N1 och kan väl säga att jag är måttligt imponerad över ZTE Blade.

Hon kör stock-rom och upplever främst följande problem:

* Det blir en glipa när man sätter tillbaka bakstycket, till en början gick det hyggligt att få tillbaka den genom att börja vid ena hörnet. Nu funkar inte detta längre.

* Telefonen hamnar ibland i en reboot-loop. Den kommer tilll att slå in pin-kod för sim-kortet, sen rebootar den. Enda lösningen är att rycka batteriet.

* Telefonen reconnectar inte till Wifi efter att ha "sovit", utan ligger kvar på 3G. Har fixat det genom att installera en app från market.

* Hon mutar telefonen med örat i var och varannat samtal. Ska tydligen gå att fixa till med att kalibrera närhetssensorn, men det är inte något jag gett mig på än.

* Hon måste ladda mobilen varje nätt, annars måste den laddas mitt på dagen påföljande dag.

18. Xedious

Xedious Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

19. popklister

popklister Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Även jag gav min flickvän en Blade i julklapp!

Jag tycker nog den glipande batteriluckan stör mer än henne!

Annars är hon kanon nöjd. Självklart kan den inte jämföras med SGS eller telefoner i det högsta prissegmentet!

Men frugan var nöjd och igår fyllde syskonen vilket resulterade i att även dom fick en varsin Blade !! :)

Ändå problemet vi har haft var att ibland när man är i market och trycker på sök-knappen rebootar telefonen.. Vet inte varför?

Sen verkar det vara många som givit en Blade till sina frugor så tänkte höra om nån lagt in froyo åt dom? Är dom stabila nog för en normal teknisk flickvän?

20. perakesson

perakesson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack dweebling! Här är min rapport.

Genom jobbet har jag iPhone, så jag sköter de flesta datafunktionerna i den luren. Privat hade jag i många år olika Sony-Ericsson-lurar, senast W850, som laddas på 20 minuter och sen inte behöver laddas närmsta 5 dygnen. Men jag är ju datanörd o nyfiken på Android så i somras köpte jag en beg HTC Tattoo. Tattoo har en jobbig skärm (240x320) så det är svårt att hantera kontakter o ringa samtal. Jag funderade på att köpa en beg HTC Hero som ersättare men så plötsligt dök Blade upp med översvallande omdömen. Jag köpte Blade i Teliabutiken den 22 december. Jag tycker mycket bra om ZTE Blade, trots en rad problem.

ÄNNU OLÖSTA PROBLEM

1.
    Min operatör är Tele2. Jag är kopplad till WiFi både hemma o på jobbet.
    Jag har 165 kontakter i GMail, sorterade i ca 20 grupper, som jag synkar med telefonen.
    Min gamla HTC Tattoo med Android 1.6 visar kontakterna och grupperna omedelbart när jag klickar på "kontakter".
    Blade med original Android 2.1. däremot, visar omedelbart listan över alla kontakter, visar omedelbart gruppen Favoriter när jag klickar på Favoriter.
    Men när jag klickar på Grupper, visas meddelandet "Du har inga grupper som kan visas...."
    Efter 10 sekunder visas grupperna med innehållet.
    Mycket skumt. Jag har googlat o kollat inställningar men inte hittat något på detta.
    Har fler detta problem?

2.
    Inget ringljud i lurarna, första dan missade jag både SMS och samtal när jag lyssnade på musik. Finns det någon som får ringsignaler i lurarna? Nu har jag ställt in så att telefonen
    vibrerar. Mer om detta:
    http://android.modaco.com/content/zte-blade-blade-modaco-com/325102/no-ringtons-in-headphone/

3.
    Batteritid riktigt dålig. Behöver ladda varje natt. Har nu installerat ADW.Launcher,
    stängt av Wifi och datasynk med snabbwidget, hoppas det hjälper.

LÖSTA PROBLEM

1.
    ingen gprs-data utan wifi, ingen 3g-ikon visas, med Tele2-kort, operatör Sweden 3g ej automatiska inställningar
    Lösning fanns på: Swedroid forum > Hårdvara > ZTE > "Blade
    inget 3G-nät på ZTE Blade - Tele2"

2.
    Tappar wifi efter viloläge. Detta har jag testat mot 3 olika routers. Min gamla HTC Tattoo funkar perfekt men Blade klarar ej detta. Dweebling skriver ju att den Bladen funkar utan extra fix. Alltså tycks det vara hårdvaruproblem med mitt ex.
    Jag har fixat problemet med programmet "Blade Wifi Fix".
    BÖR JAG REKLAMERA DETTA HOS TELIA OCH KRÄVA EN NY LUR?

3.
    Medföljande lurar är lika små och hårda som Apples och många andra och ramlar genast ur mina öron. Lösningen är små kuddar som jag köper på Clas Ohlson i 6-pack, som jag trär på så att lurarna passar.

Last edited: Jan 6, 2011