Fråga: En massa frågor, tacksam för hjälp. :)

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av r_o_n, 6 okt 2013.

1. r_o_n

r_o_n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Hej!
    Ytterst tacksam om jag kunde få lite svar. Har aldrig haft med android att göra, inte ens lånat en av kompisar...

1. Hur raderar man en installerad app?
    2.Väljer jag huset (hemknappen?) så har jag på första skärmen ikon klocka (visar tiden) ikon i första raden sedan ytterligare två rader ikoner.
    Bläddrar jag åt höger så blir det en nästan tom sida där man ser foton samt 5 ikoner med kameran, bläddra en gång till en sida med 4 x 4 ikoner. Sedan inga fler "skärmar".
    Väljer jag ikonen bredvid huset (iPhone = snabbstartfält) med 9 punkter i en fyrkant så blir det i rader (5x4) som man är van vid från iPhone. Varfår så ostrukturerat på hemknappen?
    3. Varför kan jag inte flytta en ikon till en annan sida när jag är på de 9 punkterna?

4. Vad är en Widget?

5. hur tar man en skärmdump

6 Finns det någon aktuell variant på "Android for dummies" gratis ute på nätet? Helst svensk, men engelsk fungerar med.

När smartphones kom och då iPhone köpte jag gen. 1 och har haft varje modell t.o.m. 4S. Tyckte nu att Apple gör för tråkiga lurar och enbart lurar på kunderna en telefon som bara ändrats kosmetiskt sedan iPhone4, därav bytet för min del.

Men nu sitter man efter tre dagar och kan inte ens få till genvägar eller anpassa skärmar osv...

2. annorz

annorz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Jag kommer också från iPhone men det ångrar jag inte detta byte
    För att ta en skärm dum så är det on off knappen och volym ner samtidigt
    Avinstallera appar för du om du öppnar där du har alla appar och drar från höger på skärmen. Så kommer det upp en meny där du kan välja avinstallera

Skickat från min C6903 via Tapatalk 2

r_o_n gillar detta.
  3. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Knappen med nio punkter är där så du kan se alla program du installerat.

Medan hemskärmarna kan du anpassa exakt hur du vill. Du kan ha 4x4 program på raderna.

En widget är exempelvis klockan. Du kan även ladda ner massor med widges, kanske något som visar hur mycket batteri du har kvar. Facebook har en widget. Där du direkt på startskärmen kan bläddra mellan olika nya statusar.

Om du vill anpassa skärmen så som du vill ha det, så tar du bort appar/widgets från hemskärmen genom att hålla in en app/widget i några sekunder. Sedan kommer "radera" upp, dra saken du vill ta bort dit för att ta bort den.

För att lägga till appar i hemskärmen kan du göra två saker, ett; tryck någonstans på hemskärmen där det inte finns något några sekunder. Sedan kan du välja lite vad du vill lägga till/ändra.

Ett annat sätt är att öppna alla program (nio prickarna) och hålla ner appen du vill lägga in på hemskärmen några sekunder och sedan drar du upp appen till "lägg upp på hemskärmen". Så ska du se att Android är så mycket mer anpassningsbart jämfört med iphone.

Fråga 3: Det ska gå, försök igen. Håll ner appen tills något händer på skärmen. Sedan kan du dra den till vilke n sida du vill.

Last edited: 6 okt 2013
  4. rekoil

rekoil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Nej, i app-drawern som den kallas på Android kan man inte flytta på ikoner mellan sidor, det kan du bara göra på hemmaskärmen. Det funkar lite annorlunda än hur det gör på iPhone dock, man hamnar inte i ett ikonflyttarläge genom att hålla i ikonen ett tag, utan istället så håller man i ikonen, efter en stund så vibrerar den och då kan man flytta på den ikonen men repeterar processen för andra ikoner.

5. _Samuel_

_Samuel_ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Om du menar "knappen med nio prickar" så kan jag göra det i.a.f. Det finns olika kategorier. En "Egen ordning", en "Alfabetisk", en "Mest använda" och en "Installerat". Om man kollar på den första så kan man flytta omkring apparna hur mycket man vill. Det är den kategorin jag har haft som orginal när jag trycker på "knappen med nio prickar".

6. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

1. Du går in i inställningar > appar och sen så trycker du på den appen du vill avinstallera så kommer det som ett alternativ / Du kan även inaktivera vissa bloatappar

2. Du kan ta bort klockan osv och lägga till egna appar i hemskärmen som du tar ifrån "appdrawern"'

3. förstår inte riktigt hur du menar?

4.http://sv.wikipedia.org/wiki/Widget

5. tryck och håll in Powerknappen + volym ner samtidigt

6. Den här sidan ;D Här finns allting du behöver lära dig :) fråga på så finns det alltid någon som kan svara på dina frågor

r_o_n gillar detta.
  7. rekoil

rekoil Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Ah, sant. Men kan vi kalla den för något lite mindre barnsligt än "knappen med nio prickar"? Det är en länk till launcherns appdrawer, ett väldigt vanligt designmönster hos Android launchers.

r_o_n gillar detta.
  8. r_o_n

r_o_n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    Info:
    Övrigt:
    Hej! Är du säker på min punkt 5 om skärmdump?

Läser runt lite och det gäller tydligen Xperia Z och modellen innan. Trycker man in dessa knappar händer inget alls och ingen bild genereras någonstans på telefonen. Den borde ju isf synas i den loggen man kommer åt om man drar fingret nedåt från överkanten..

9. Shaxnon

Shaxnon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag kan bekräfta att det funkar. Testade 10 sekunder innan detta inlägg. Tryck in power + volym ner i ett par sekunder så ska det komma upp en "animation", eller vad man ska säga, som visar att den har tagit en skärmdump.

10. r_o_n

r_o_n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    Info:
    Övrigt:
    Faktiskt så lyckades jag med. Tack :)
    Jag har kanske varit lite slarvig på hur jag höll in "volym ner"....

Last edited: 7 okt 2013
  11. r_o_n

r_o_n Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    Info:
    Övrigt:
    En fråga till:
    De första två dagarna med telefonen så anslöt den direkt, via wifi, med "Sony Pc Companion". Sedan slutade den med det bara.
    Eftersom jag hade en tidig återställning till luren sparad så gjorde jag en fabriksåterställninmg på luren, tänkte om jag la in någon app "som "bråkade" med wifianslutningen. Raderade även Companion och installerade det på nytt. Ingert av detta hjälpte.
    Telefonen ansluter till mitt wifi direkt, men inte till programmet.
    Vad är fel? När man går igenom anslutningsguiden så slutar det var gång med att det vill att jag ansluter med usbsladden.

12. AmbientTime

AmbientTime Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 VII 16GB/512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia™ 1 VII 16GB/512GB
    Telefon 2:
    Sony Xperia™ 1 VI 12GB/512GB
    Jag har för mig att det ska finnas en inställning för att ha skärmen på eller av vid laddning i dockan. Har sökt här på forumet, utan att lyckas hitta något om det.
    Som det är nu lyser den vid laddning, men jag vill inte ha det så.
    Trycker jag på powerknappen så släcks skärmen. Vill slippa det.

13. SE fanboy

SE fanboy Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Är det någon som vet om man kan stänga av notifikationerna som uppmanar en att föra över filer till minneskortet eftersom internminnet börjar bli fullt? Förbannat störande..

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

En gissning: Stäng av notifikationer for appen som skapar notifikationerna. Du kan få fram vilken app genom långklick på notifikationen och sedan App info.

Sent from my C6903 using Tapatalk

SE fanboy gillar detta.
  15. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Inställningar --> Utvecklaralternativ där bockar du i "Håll aktiverad"
    För att få fram utvecklaralternativ om du inte redan har det så får du fram det genom inställningar --> Om mobilen och sedan trycker du frenetiskt på Version så kommer det fram. Men det är INTE Android version du skall trycka frenetiskt på, för gör du det får du bara upp en Jellybean och lite text.

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ju det motsatta han vill ha. Dvs att den inte är igång. Jag har inte den inställningen ibockad och default är ändå att skärmen sätts på när man dockar.
    Frenetiskt och frenetiskt, är väl fem eller åtta tryck som behövs om jag inte minns helt fel.

Sent from my C6903 using Tapatalk

17. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Ja där ser man hur bra man läste idag. Dagen "tips från coachen" att inte ge sig på att svara när man är stressad och överhopad med arbete efter 2 veckors ledighet.

18. magno2

magno2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det är inte gratis, men kallas iOS :)

19. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

@r_o_n - det finns en förinstallerad app i din Z1 som heter Support (Xperia Care).
    Där hittar du online handbok/manual för Z1 med användartipps och de flesta funktionerna. Där kan du söka och få hjälp med inställningar bland annat. :)

r_o_n gillar detta.