En massa lagringsutrymme fattas på HDD?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 14 mar 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Detta är jävligt skumt. Jag har en 500 GB-hårddisk som jag gett två partitioner, en C: och en D: och C: har jag gett 161 GB utrymme, men efter uträkning fattas ca 32 GBGB. Helt spårlöst borta.

Jag valde att visa gömda filer och markerade alla mappar och gick in i egenskaper. Totalt 84 GB är använt, och då undrar jag: Var i helvete är resterande 32 GB? :O

Jag kör Windows 7 SP1 64-bit.

EDIT: Enligt MiniTool Partition Wizard har jag använt 116 GB men jag ser bara att jag använt ca 84, alltså fattas ca 32 GB. Jag har runt 45 GB fritt men ska alltså ha runt 77 GB.

Last edited: 14 mar 2013
  2. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Måste nog bero på lite för mycket fragmenterade filer. Drog igång en full defrag med Defraggler och har just "hittat" ca 15 GB utrymme. :D

3. faidros

faidros Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hibernation/sleep behöver utrymme, det reserverar en viss procent av din disk.
    Disk space usage används av Volume shadow copy tjänsten, det reserverar också utrymme på disken.

Om du inte använder hibernation/sleep kan du ta bort den filen genom att i kommandotolken skriva
    powercfg -h off -> då kan du heller inte längre sätta datorn i hibernation/sleep

Disk space usage kan sättas till 0%
    Kör CMD som adm och skriv in:
    vssadmin resize shadowstorage /for=c: /on=c: /maxsize=0% -> följt av enter

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Datorn har börjat vägra gå ner i sleep ändå så kan väl ta bort skiten. Har inte hibernation på desktopen ^^

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

5. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Det går att få hibernation även på en stationär dator, inte på startmenyn, men om du trycker på datorns strömknapp.

När det gäller hårddiskens storlek så ser väl alla hårdiskar mindre ut i Windows. Det är för att Windows inte mäter storleken i Gigabyte utan Gibibyte (GiB), men felaktigt anger det som GB.
    En 500 GB disk kommer därför se ut som 465 GB i datorn.

Last edited: 15 mar 2013
  6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jao men nu är den ju partitionerad så då ska den visa exakt så mycket som jag givit.

Har du nån aning om varför sleep inte vill funka mer?

7. islandmountain

islandmountain Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Som jag har förstått det så visar Windows alltid GiB som GB, oavsett om hårddisken är partitionerad eller inte. För att ta din partition på 161 GB som exempel, så är den egentligen 161 GiB, d.v.s. ca 173 GB.

Jag har tyvärr ingen aning varför den inte vill gå ner i sleep, händer det ingenting när du trycker trycker på det i startmenyn?

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jsså ok. Fick dock ca 15 GB efter jag defraggat. Dock verkar defraggler inte kunna defragga helt.

Jojo, något händer. Skärmen släcks som vanligt men datorn tuggar vidare. Misstänker att kaspersky (som jag installerade för ett tag sen) jävlas. Ungefär efter då började sleep mode jävlas.

9. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Ser nu att jag har en pagefile.sys på nära 17 GB och en hiberfile på ca 12.5 GB