En nybörjare behöver hjälp inför köpet av en ny Smartphone!

Diskussion i 'Allmänt' startad av johan456, 20 jan 2011.

1. johan456

johan456 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Sony Xperia X Performance

MINA ENHETER

Telefon:
    Hej!

För det första så vet jag inte om detta var rätt del i forumet så det får ni gärna berätta om det itne var det.

Men jag ska iallafall köpa en ny mobil om någon/några månader beroende på vilken jag väljer..jag funderar just nu på LG Optimus 2x, eller har väl mer eller mindre bestämt mig för den om nu inte den nya Samsung Galaxy S2 blir nåt riktigt extra och har bättre egenskaper på just det jag är ute efter.
    Jag har tänkt använda telefonen som en Mp3 spelare (så den ska ersätta min tråkiga iRiver som jag har just nu),samt kunna ringa/sms/mms mycket, surfa på nätet, streama bilder o filmer på min platt tv, använda kamera mycket, även Filma en del..

Men det jag behöver hjälp med är att ni tipsar mig om hur en smartphone fungerar, alltså vilka appar som behövs och är nyttiga att ha samt vad som sen är bra att veta om android. Och angående virusprogram, vilket ska man ha? Vilken mp3 app är den bäst eller finns det redan i telefonen?
    Och lite smått o gått..

Sen även angående uppdateringar och vad som är bra att göra. Sen vad olika ord som "roota" betyder och varför ska man göra det och diverse sånna grejjer.

Jag är alltså helt ny på detta, visserligen har jag sett masssssor med videos med olika telefoner men ändå.
    Och jag har nu en vanlig simpel Sony Ericsson W880i så detta bli ju den absolut första android luren jag köper.

Så kom gärna med tips och förslag vad som är bra att börja med :)

/ Johan

2. MeemSenco

MeemSenco Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Med root kan man säga att du blir administratör över din mobil, eller det är väll precis vad du blir, du kan ta bort inbyggda program, ändra statusbaren och flasha in andra roms bl.a :)
    Virusprogram behövs inte i nuläget, inte vad jag vet iaf :)
    Eftersom det känns som batteriet läcker när man kör android och är van vid en vanlig dumbphone så kan JuiceDefender vara rekommenderat :) en app som hjälper till att spara ström, för mig tycker jag den funkar jättebra, men finns andra som knappt märker någon skillnad.
    Som MP3 spelare använder jag faktiskt androids original app och tycker den funkar jätte bra, men det är mer en smaksak så det är bara att kolla in i market och testa olika...
    Sen så litar jag mer på Samsung Galaxy S2, men det kan vara för att jag aldrig gillat LG, har haft ett antal polare med LG som aldrig varit nöjda över deras telefoner :P

Du kommer garanterat bli nöjd med Android, kör på den som du fastnar för, LG:s nya kanske blir en jätte hit :)

johan456 gillar detta.
  3. johan456

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tack för infon :)
    Och vad är då roms? hehe =P

sen så räcker mina nuvarande telefons batteri i kanske 2-3 dagar sen måste den laddas så jag kanske inte kommer märka så stor skillnad, fast det e klart kommer ju säkerligen använda den nya smartphonen ganska mkt nu i böran.

Och jag gillar LG har en LG platt tv som funkar perfekt och aldrig varit nåt fel, sen är jag lite förljust i Sydkorea så kanske har en liten förkärlek till just LG haha.
    Men ja Samsung Galaxy S2 kommer säkerligen locka oxå men den kommer ju inte komma nu om en månad ca utan det blir väl i sommar isåfall, vet inte om jag har tålamod tills dess, desutom verkar denna optimus x2 ha allt jag vill ha så varför inte köra på den :)

Och sen har jag en fråga angående betal apps, hur betalar man dessa apps, genom kontokort eller genom t ex kontantkortet i telefonen? hmmm..

Kan man göra egna spellistor på androids original Mp3 app?

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Du söker enligt din text egenskaperna:

1) mp3spelare
    2) ringa/sms/mms mycket
    3) surfa på nätet
    4) streama bilder och filmer på tvn
    5) Använda kamera mycket, även filma en del

Med dina krav på mobil tycker jag att de finns fler aktörer värda att kika på.

1) mp3spelare.
    Har Tegra2 strömsparfunktioner när telefonen idlar och bara spelar musik?
    SE Arc har presenterat möjlighet för drygt 30 timmars non-stop musikspelande.

2)
    Ringa/sms/mms mycket. Titta inte bara på telefonen utan provlyssna.
    Det finns MASSOR av telefoner som spelar upp mer brus än tal vid samtal.

3)
    Det har visat sig att luren du skriver om ska vara ganska bra på att surfa på nätet.
    Mina två lurar, bägge baserade på Hummingbird går rikigt trögt att surfa på.
    Vetifan varför. På min snapdragon i x10an flöt de myyycket mer.

4)
    Nokia N8, LG Optimus 2x och SonyEricsson ARC. Alla klarar detta.
    Men, 1080p?
    Jag förstår inte syftet med att den ska kunna streama film i 1080p.
    En högupplöst kvalitétsrulle på ett par timmar i 1080p tar kanske 10GB utrymme.

Först och främst, supportar filsystemet telefonen använder för minneskortet ens
    den storleken av fil? Fat12 supportar upp till 4GB stora filer. Tänk på det.
    Tänk även på hur MÅNGA du får in. Har du ett 32GB-kort (klass 2) så måste du:

1) Splitta filmen i flera delar.
    2) Vänta på att föra över filmen (5-10MB/s).

Mitt råd är: Ska du se på film primärt via hdmi, bekymra dig mer om vad telefonen
    ERBJUDER via hdmi, t.ex styrning via fjärrkontroll, bildförbättringsmetoder osv.
    Inte upplösningen. 720p kommer vara betydligt trevligare att hantera för telefonen
    då utrymmeskravet minskar, ofta problemen med splitta filer osv osv.

Hade även här valt SE Arc.

5)
    Av filmen jag sett från LG Optimus 2x är jag föga impad. Ser ut som något uppskalat från
    runt 6-800 pixlar bred bild. Färgerna verkar de klara sig på ett par tusen.
    Inte alls bra.

Återigen. Av nya telefoner som presenterats inom Androidvärlden tror jag att SE Arc återigen
    kommer att äga för dess kamera har visats spela in mycket fin kvalité i 720p samt bilderna
    den tar motsvarar kompaktkameror i 1000-1500:-klassen och ska enligt uppgift även ta
    väldigt fina bilder i sämre ljus pga större bländare (mer ljusinsläpp samt erbjuder mer
    kreativitet vid komponering av bilder på lite närmare avstånd).

http://www.youtube.com/watch?v=7RdNfff_-0g

Titta på denna film.

Jag vill inte övertala dig om att se efter andra mobiler.
    Det enda jag vill påpeka är att LG (som för övrigt jag alltid ser som ett halvfabrikat)
    troligtvis mest kommer sälja pga dual core men inte erbjuda speciellt häftig display,
    inte speciellt bra kamera (inte vad jag sett hittils).
    Inte sett siffror på dess idleprestanda osv. Hur mycket den drar vid mp3spelande osv.

Ta en kraftig funderare igen på dina prioriteringar.
    Det finns flera telefoner som är skitsnabba utan dual core. Men ger ett mervärde i form
    av betydligt bättre display (strömsnåla finns ju), bättre kamera osv.
    Sen eftersom du vill lyssna på musik - kolla så att telefonen har EQ. Det har ARC.

Jag kör själv Nexus S men är enormt sugen på att skaffa ARC istället. Har inte ens skänkt
    en tanke på LG Optimus x2. Framförallt inte när spekulationer visar på att qualcomms
    dualcore kommer åka 8or runt Tegran... iaf vad jag läst.

Tror inte ett dugg på Optimus 2x. Tyvärr.

// Anders

Last edited: 20 jan 2011
  5. Everwhite

Everwhite Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Enligt var du placerar tråden så är det i köpråd den ska ligga så vet du det tills nästa gång, lycka till med mobilvalet :)

6. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ytterligare en detalj:
    Ny hårdvara kräver nya features i OS:et.
    Modernare APIer och snabbare hantering.
    LG levererar med ett snart 1 år gammalt OS och har inte sagt när uppdatering ska ske.

För min del är det stopp redan där på en NY telefon som levereras med något gammalt.
    GB släpptes förra året.
    Då får man hoppas att mobiler som släpps nu släpps med iaf senaste version.

Annars är de ju som en GPS med gamla kartor så rondellen man ser framför sig inte
    finns representerad i maskin eller köra en ny fet speldator med 64bit hw och 16GB ram
    i Windows XP från 2001 32bit ;)

Get my point? :P Kanske lite stora skillnader men du förstår iaf.

7. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Håller med Holck faktist. Efter det du beskriver att du är ute efter så låter SE arc som ett bättre val. Har läst in mig lite på LG optimus x2 och det enda som lockar med den är tegra chipsettet annars tycker jag att resten inte har så mycket mer värde. De problem som finns med X2 idag är batteritiden är inte så bra. Telefonen blir seg efter 2-3 dagar och måste startas om. Detta är något som kan fixas med mjukvaro uppdateringarn. Men frågan är hur pass bra LG kommer att vara med att uppdatera telefonen.

Nu har inte SE vart de bästa på att uppdatera sina telefoner. Men de har lovat bättring och arc kommer med android 2.3 X2 kommer med android 2.2 och inget planerat datum om/när de kommer att gå över till 2.3.

8. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Konstigt då alla säger att dualcore kommer ge sååå bra batteritid....

Värt att notera.
    På alla min Androids (5-6st) så har alltid displayen varit högsta strömboven.
    På Arc visade de 6% efter ihärdigt användande. Hoppas de blri så också.
    Vore riktigt coolt om de grejjat sådan perfekt strömförbrukning på skärmen.

9. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

eller värdelös strömförbrukning på annat?;) 6% låter verkligen lite, min brukar ligga runt 30-60% o_O

SE Arc ser onekligen intressant ut.. men då jag är kär i samsungs smartphones gör ändå Galaxy S2 mig svettigast.

10. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är iaf vad SE har visat på sina Arcs när man gått in och tittat.
    Ganska imponerande. Vi får se när den hamnar i våra händer :)

11. Laplace

Laplace Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

ja detta ska följas med spänning! förväntar mig som vanligt att Swedroid gör nätets fetaste test på den så man slipper köpa ny lur igen! :cool:

12. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Desvärre är risken ganska stor, tror jag, att jag måste slänga min Nexus S
    och köpa mig en Arc :P

// A

13. johan456

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Japp lite fel sektion insåg jag nu borde varit i köpråd men d¨vet jag det tills nästa gång.

Tack för all denna här infon som ni ger mig, men jag har ändå fastnat för Optimus X2 :)
    Och många säger ju att batteritiden i alla filmer så är det inte den klara versionen som man sett utan då är oxå batteritiden sämre, men i den slutgiltiga versionen kommer ju såklart batteritiden vara bättre.

Men återigen jag har inga jättestora krav utan det är okej om jag måste ladda telefonen på kvällen om jag lyssnat på Mp3 och lekt lite med den hela dagen, men att man ändå kan lyssna på mp3 kanske 1-2 timmar + leker lite med den utan att den dör på 1 dag..det är ju klart att ju längre den räcker utan att laddas desto bättre men det är inte nån big deal för mig.

och inte heller att kameran ska vara superbra, bara den tar någorlunda bra bilder som jag har sett att den gör. annars använder jag min digitalkamera om jag ska ta bra bilder.

Sen var det lite fel att jag sa att jag ska ringa mycket utan det ska bara vara smsa/mmsa mycket..men att man ändå hör varandra när man ringer..och det du tycker är brusit kanske inte är brusigt för mig, du har säkert högre krav än jag som måste vägas in.

Sen kan man undra vilken film det var du såg när dom spelade upp en film via hdmi, alla filmer jag sett som dom spelat upp har varit i kanonkvalité, men återigen även där har vi väl olika krav och liknande på vad som är bra kvalité.
    T ex i denna video så tycker jag att kvalitén på filmen han visar är grym även spelet.
    Äve denna video ser det bra ut.

14. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Först berättar du dina krav.
    Sen berättar du att du inte har så höga krav.
    Du frågar om andra modeller men har redan beslutat dig för LGn..
    Vore det inte lika bra i så fall att du bara beställer den istället för att
    vi ska berätta om vad andra erbjuder som är bättre på flera punkter när du
    ändå bara vill ha den? :)

No offence.

Jag blandade vad jag skrev.
    Jag menade såklart i den dåliga bilden INSPELAT material med inbyggda kameran.

// A

15. johan456

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:

Vart frågar jag om andra modeller? hmm, har aldrig frågat om andra modeller.
    Och visst har jag krav att den ska vara bra på det jag sa men inte lika höga som vissa andra har, och det ända som jag egentligen frågade om är hur en smartphone fungerar och vilka appar som är bäst och är lättast att använda.
    Och om det blir nån skillnad på t ex batterinivån om man använder olika program..låt oss säga att det finns 4 olika Mp3 program om nån utav dom kanske har mindre batterianvändande eller så.

Och jag skriver att jag fastnat för LG:n inte beslutat mig för att köpa den, lite skillnad tycker jag.
    Och sen har jag kollat en del videos på Xperia Arc och det ända jag gillar med den på de filmer jag sett på you tube (vilket är typ 10 st videos) är att det är väääldigt tunn och väldigt lätt och ser snygg ut i designen, men annars ser det bara hackigt ut när man bläddrar i menyerna jämfört mot LG:n, visserligen ser den ut att ha en bra kamera, fast LG:n har oxå ganska bra kamera (om man jämför mellan mobiler). Och om jag jämför med mi nuvarande telefon SE W880i så är ju typ varje mobilkamera mkt bättre som är av hyffsad ny modell.

16. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag pratade om ena delen av ditt stycke.

Oavsett.

När de kommer. Kläm å känn. Är du nöjd med x2 så tycker jag du ska köpa den.
    Är den trams, köp annat.

Allt är ju såklart upp till dig. Man ska ju ha det som passar en själv bäst.
    För min del passar inte just LGn in och jag vill inte få det att låta som om att jag övertygar dig..

Det handlar mest om att sen Tegra 2 / dual core kom så tror folk att man kan flyga med mobilen också ;)

// A

17. johan456

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Hehe no hard feelings från mig bara så du vet.
    Och jo jag kommer förmodligen klämma o känna och ser hur den känns i handen innan jag köper, jag kommer nog flyga oavsett vilken telefon jag väljer då det blir första min smartphone så kommer troligen vara nöjd vilket fall som helst.

18. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Lycka till.

Skaffar du en LG tidigt som fan så kan du nog räkna med frågor från många här ;)