En timestamp bugg med Galaxy Nexus (kanske även andra Android modeller?)

Diskussion i 'Allmänt' startad av 4ndroid, 23 jun 2012.

1. 4ndroid

4ndroid Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Så nu har jag upptäckt en ny bugg som jag irriterar mig starkt på!
    Jag valde att först ta en backup på alla mina foton och videor och sedan radera dem från telefonen.

Sen när jag skulle lägga tillbaks allt så upptäckte jag denna bugg. Alla foton hamnade i rätt datum ordning men det gjorde inte videorna! Alla videoklipp hamnade först i listan i kamera galleriet. Alltså, timestampen har ändrats.

Vad jag nu testade var att först ändra timestampen i Windows på videoklippen till det rätta datumet. Sen provade jag att synkronisera videorna på nytt.

Alla videor hamnar först i listan ännu en gång. Alltså, timestampen ändras till synkroniseringsdatumet.

Jag stör mig på detta eftersom jag vill ha allt i rätt datumordning, och detta kan jag ju inte få genom att bara sortera mitt galleri efter datum, timestampsen är ju fel!

Jag har försökt att leta upp en app som jag kan ändra timestampsen med men jag har ej lyckats hitta någon. Har googlat runt lite men utan framgång.

Jag har provat att lägga ner videoklippet i en rar fil och sedan packa upp den i telefonen, men detta gick inte heller.

Tänkte testa att skicka klippet från datorn till telefonen via bluetooth, men fick inte igång datorns bluetooth.

Har även testat andra galleriprogram, men detta hjälpte knappast.

Har någon här ett tips på hur jag kan lösa mitt problem?

Kanske någon här kan testa om er telefon reagerar på liknande sett? Kanske andra Android modeller också beter sig såhär?
    För över ett gammalt klipp från telefonen till datorn och byt namn på det så att du kan ha dubblett och slipper ta bort det gamla klippet. För nu över ditt klipp och se om det hamnar först i listan med ny timestamp eller hamnar på rätt plats i listan.

Jag äger en Galaxy Nexus, kanske detta problem finns för andra modeller? Eller kanske för allt med ICS?

För er som inte vet vad en timestamp är så är det det datumet som man kan se om när filen blev skapad, senast ändrad eller senast använd.

Tack för mig.

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Den stora frågan måste väl ändå vara hur du gör för att föra över filerna?

Om jag ansluter min telefon till min linux-dator och kopierar en fil med:

cp /path/på/datorn/fil.txt /path/till/telefonens/sd-kort/fil.txt

...förväntar jag mig att tidstämpeln skall bli just vid tillfället då cp körs. Om jag däremot kopierar med:

cp -p /path/på/datorn/fil.txt /path/till/telefonens/sd-kort/fil.txt

...förväntar jag mig att filen på telefonen skall få samma tidstämpel som filen på datorn.

I Linux finns på kommandoraden ett kommando som heter "touch" som man kan modifiera tidstämplar med. Detta kommando saknas dock mig veterligen på kommandoraden i de flesta telefoner. Kanske ingår det i något busybox-paket.

m v h Henrik

3. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Drar in filerna till telefonen i Windows via "Den här datorn".

Drar jag filerna till en annan enhet, t.ex. en hårddisk, så får jag ingen ändring på timestampen.

4. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Kanske beror ditt problem på att Unix/Linux och Windows/DOS har olika default-beteende då man kopierar en fil.

I DOS/Windows får kopian normalt sett samma tidstämpel som orginalet då en fil kopieras.

I Unix/Linux får kopian normalt sett tidstämpel för den tid då kopian gjordes.

Om filen ligger på SD-kortet och SD-kortet har FAT-filsystem tycker jag dock spontant att du borde få samma tidstämpel som orginalet eftersom du använder Windows till att kopiera.

Hur set tidstämpeln ut i Windows filhanterare precis efter att du gjort kopian? Kan det vara så att Windows ger kopian samma tidstämpel som orginalet, men att du har någon app i telefonen som sedan går in och fipplar med filen och dess tidstämpel?

m v h Henrik

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kolla tidsstämpel i exifdatat.
    Bilderna på min Nexus har det.
    Video har jag inte kollat.

Kan inte Android hitta exif tar den creationdate som nästa (tidsstämpel på fil). Som tredje tar den filnamn i bokstavsordning

Eftersom videon kanske saknar datum i exif hamnar de sist eftersom deras creationdatum är nyast. Och sist är nyast vilket är senaste bild/video. :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Last edited: 25 jun 2012
  6. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Förlåt för sent svar.

Jag har kolalt upp detta nu. När jag spelar in filmen så hamnar det till att börja med på telefonen såklart med inspelningsdatum och tid.
    När jag sedan för över filmen till datorn så ligger alla datum kvar rätt.
    När jag sedan för över filen till mobilen igen så ändras inspelningsdatumet till nuvarande tid.
    När jag för över filen till datorn igen så behåller den denna "nuvarande tid" som den fick.

Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska sköta det här. Jag är säker på att det inte är en app som gör detta, det är Android.

Så du menar att jag ska testa med geotag? Är inte exif för geotag? Jag har iallafall inte haft geotag igång för varken videor eller bilder. Och ändå hamnar bilderna rätt.

7. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Exif skrives alltid. Geotag skrives även det i exif. Dock ej för film tror jag.

Därför de blir som de blir.

Om du kör Windows, ta en bild du tagit med mobilen, högerklicka och kolla properties.
    Läs under fliken "details" så ser du exifdatat.

Du kan ju alltid prova att montera enheten på en unixburk och ställa om datumet bakåt och toucha alla videos ;)

8. 4ndroid

Mottagna gillanden:
    25
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S22
    Jo jag hitta exifdata nu. Det var som du sa, alla bilder hade detta men inte foto. Det stod samma sak på vartenda foto.

En annan dator har jag inte men jag har testat att ändra timestampen i Windows och det gick. Men det ändras ju till nuvarande tid så fort jag drar över det till telefonen.