En tråd om SSD'er.

Diskussion i 'Off Topic' startad av TazZy, 4 dec 2012.

1. TazZy

TazZy Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Skaffade min första SSD den 10'e April 2011, en Corsair SSD Force Series 120GB för 1889kr :D Uppföljare till min har dubbla read/write och kostar i dagsläget ca 830kr. Sjuk skillnad/progress imo. Då fick ut ca 250 skriv/läs efter en jävla massa pillande och jag kommer ihåg dagen jag bootade upp allt, vilken jävla skillnad alltså. Kommer aldrig gå tillbaka >:D Men i och med att min börjar sega ner och nyare/bättre/billigare/snabbare SSD'er kommer ut på marknaden känner jag återigen suget för att ge mig in i sökandet på en ny SSD.

I dagsläget får jag ut ~205/80 r/w.
    Använder mig utav CrystalDiskMark 3.0.2c när jag mäter.

Vad har du för SSD och vilka hastigheter uppnår du? Det sistnämnda verkar vara svår information att få tag på i dagsläget när man läser igenom användares erfarenheter med produkten. I mitt tycke är det väldigt viktigt då jag vet att man kan köpa SSD'er som har en read/write på 550+ men att man ändå inte får ut så mycket pga diverse faktorer. Det är en anledning till varför jag tycker en tråd om ssd'er skall existera, tipsa gärna om du har en grym ssd som levererar.

ps; Mods - detta är absolut INTE en e-penmätartråd.

2. Droid113

Droid113 Guest

3. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Damn, grymt jävla test :o Kluven mellan vilken jag vill ha/är bättre etc. Antar att det blir en clean installation av win8 på den nya men står mellan dessa;

Samsung 830 128gb / Intel 330 180gb

Read: 477/492 Intel
    Write: 308/464 Intel
    full random read: 477/481 Intel
    full random write: 309/200 Samsung
    4k random read: 73.3k/49.7k Samsung
    4k random write: 28k/82k Intel
    Game: 287/286 Tie
    Office: 189/169 Samsung
    Edit: 209/193 Samsung

Min egna lilla chart >:D

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

5. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

damm nice :D men vad har vi för faktorer när det kommer till att ssd'er inte levererar i read/write? Har man 6gb sata (standard i dagens läge) så ska man kunna få 600/600, men utöver det då? Enda jag kan komma på är vad du använder för kontroller i Windows, om du kör på Microsofts eller produltens egna? Vet att jag fick bättre hastigheter med Windows när jag höll på att fippla som mest. Enablade trim gjorde man också samt bytte i BIOS så att satakontrollerna gick på achi(felstavat, kommer ej ihåg förkortningen)

Last edited: 4 dec 2012
  6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Kör default Fw, minns inte vilken version men jag kör osx så det är lite krux att ställa in den och köra uppdateringar men borde ta en titt på det.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Typiskt SATA II resultat för mig, just nu en Intel 520, 180GB

För Intel-ägaren rekommenderas starkt Intels SSD Toolbox för att hålla koll på sin disk.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?ProductID=3042&DwnldID=18455&lang=eng&iid=dc_rss

--

8. TazZy

Mottagna gillanden:
    188

MINA ENHETER

Reinstallade windows 8 igår och hamnade på samma read/write, så förstår fortfarande inte varför den inte presterar. Helvete, min HDD skriver snabbare än min SSD ;'D Då vet man att det är illa. Antar att den blivit så med tiden men samtidigt har jag endast haft den i 1 ½ år, ska den verkligen ha dött ner med 2/3'e delars skrivhastighet? ._.

Iaf bestämt mig för en Intel 330 180gb då den presterar bäst i skriv/write och jag skall endast ha windows & diverse program på den så det vore det bästa valet.