Är det någon som kan beskriva vilka inställningar som skall till för att få telefonen att ringa vid samtal men vibrera för alla andra notiser så som, appnotifikationer, sms med mera? Det hade varit önskvärt att hitta en central inställning för det utan att behöva hålla på och fippla med notiser för varje enskild app. Anledningen till detta är att jag konstant missar samtal när telefonen ligger i jackan/kavajen och jag har på vibrationsläge. Samtidigt vill jag enbart ha vibrationer på allt annat. Detta bör vara liknande på alla Android men jag har en Samsung S23 Ultra.
Jag har länge efterfrågat något liknande, med skillnaden att jag vill ha helt ljudlöst och vibrationslöst för alla notiser, med några få undantag såsom telefonsamtal och sms-appen, där de båda ska ljuda och vibrera som vanligt. Tyvärr har jag aldrig hittat något bra sätt. Istället har jag för varje enskild app behövt gå in och trycka "Silent" eller vad det står, dvs tysta varje enskild notifikationskanal. Som tur är så verkade notifikationsinställningar synkas via Google Drives molnbackup för en majoritet av apparna, så när jag bytte telefon var huvuddelen av jobbet redan gjort, om man väl har gjort det en gång. Men annars är det skitjobbigt, och något som Android verkligen borde förbättra. I ditt fall så skulle du istället för Silent kunna välja steget ovanför det, som jag tror heter Vibrate eller något snarlikt. Smidigaste lösningen är nog att långsamt och steg för steg göra jobbet för varje enskild notis man får, innan man swipar bort den. Det går nämligen att ändra till "Silent"/"Vibrate" direkt från notifikationsfältet om jag minns rätt, genom att hålla in notisen några sekunder (åtminstone på Pixel). Det går inte på en dag, men då sprider man ut jobbet under några veckor iaf, och det blir inte lika mycket. Ska följa tråden med förhoppning att någon känner till en "automagisk" lösning på problemet, men jag tror tyvärr inte det går att göra så enkelt som du hoppas. Möjligen med en tredjepartsapp, men jag skulle vara tveksam att ge en sån app en så djup behörighet, dvs tillgång till alla notifikationer (vilket bör inbegripa deras innehåll också).
Nu har jag en Pixel, men antar att det är ungefär likadant ut. Under menyn ljud och vibration Ställ in standardljud för aviseringar till Ingen Sen under menyn Vibration och haptik ställer du ner vibration för ringsignalen till lägsta läget.
Tack för bra inlägg. Om man gör som du gör och sedan tillfälligt väljer att sätta på vibration via huvudmenyn för att sedan återgå till att låta telefonen ringa igen, skriver man då samtidigt över alla individuella appinställningar man gjort? Eller behålls de oavsett huvudinställningen? Hoppas du förstår frågan.
Förhoppningsvis det du efterfrågar. Ringsignal låter, men vibrerar inte, aviseringar vibrerar, men låter inte. Det beror dock lite på hur mycket du har fipplat med dom olika apparnas individuella ljud för aviseringar, men alla som har standardljud som inställning blir nu tysta.
Sätter du telefonen på vibration så vibrerar den bara, oavsett vad apparna har för inställningar. När du sätter tillbaka den i ringläge så blir allt som det var innan du satte den på vibrera.
Jag har svårt att se hur man ska göra det enklare. Alla vill ju ha olika inställningar på allt, därför är det så bra med flexibiliteten som finns i Android gällande aviseringar. Då blir det automatiskt lite jobb första gången man ska fixa till alla inställningar som man vill ha det, men sedan följer det ju med.
Det finns ju ett otal sätt som det kunde ha blivit smidigare på, anser jag. Jag tycker nog flexibiliteten brister lite. Några exempel nedan. Jag menar inte nödvändigtvis att alla dessa grejer borde införas, några av dem hade räckt. Det kunde införts ett menyval där man kan ändra notifikationsbeteendet för många appar samtidigt, som en "batch operation", typ "Du har markerat 33 appar (126 notifikationskanaler) och valt att ändra notifikationsinställningarna till "Silent" för alla markerade - vill du fortsätta?". Man kunde ha fått välja ett standardbeteende som ska appliceras för alla framtida notifikationskanaler som skapas. Sen kunde man ha ett tydligt val "Återställ alla notifikationsinställningar" och "Återställ notifikationsinställningar för denna app", för de tillfällen där användaren lyckats skapa oreda. Sen tänker jag att det nog finns rätt många som - liksom jag - är trötta på en telefon som plingar hela tiden. Då kan jag tycka att ett dedikerat menyval i stil med "Notifikationsljud AV för alla appar, med undantag för.. xxx" borde skapas, där standardbeteendet blir ljudlöst och man själv kan ange några undantag. Idag är ju standardbeteendet "ljud på", vilket är ganska märkligt egentligen, varför skulle användaren inte kunna välja att "ljud av" ska vara standardbeteendet istället? Bakvänt att användaren ska störas med ljud som utgångspunkt. Samma sak med den där gräsliga funktionen "Pop over screen" eller vad den heter, där en notis lägger sig över hela toppen av skärmen och stör det man håller på med. Som tur är, om man väljer "Silent" som jag gör så försvinner även pop-funktionen per automatik, så jag slipper eländet. Men där borde det ju finns ett tydligt menyval, typ "Never use Pop over screen" eller liknande, för att säkerställa att man aldrig råkar ut för den. Eller förvisso, för inkommande telefonsamtal är den funktionen faktiskt vettig, så även där borde man kunna ha en huvudregel med möjlighet att ange undantag, såsom undantag för phone-appen i detta fall. Bara några exempel på vad jag hade funderat på, om jag var Google-programmerare.
Det är därför man har Inget som standardljud för aviseringar, alla appar är tysta, tills du själv går in och ändrar signal för just den appen. Väldigt smidigt tycker jag, då hör man dessutom på ljudet vilken app det är som har aviserat.