Fråga: Endast 8 gb utrymme. Problem?

Diskussion i 'Xperia V' startad av gregoff, 26 nov 2012.

  1. gregoff

    gregoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej alla!

    Är småsugen på en Xperia V men har förstått att den bara har 8 gb minne. Är detta ett problem egentligen? Säg att man lägger in ett sd-kort på 32/64 gb för content (musik, ev filmer etc) räcker då 8 gb för alla appar, widgets osv ?

    Har inte använt android sedan Htc Desire
     
  2. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

  3. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Låt mig säga så här.
    Vill du att det skall vara ett problem så kommer det att vara det. Annars inte.
    Kommer skaffa ett minneskort själv till min V och lägga Spotifys offlinelistor m.m där men att det inte skulle räcka till appar har jag svårt att tro.

    Sedan så är det partitionerat så du har 2GB till appar och 4GB som internlagring och resterande 2GB tas upp av systemet.
     
  4. gregoff

    gregoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Låter bökigt, men 2 GB till appar låter snålt, men man kanske kommer långt ändå? Tänkte på t.ex. att vissa 3d-spel kanske är ganska tunga (på x antal 100-meg) så då fylls 2 GB rätt snabbt?
     
  5. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    datan på apparna kan du ju många ggr lägga på sdkortet ist och på stora spel brukar det inte vara ett problem. Jag håller dock med med snålheten jag fullkomligt hatar den uppdelningen. nexus ftw..
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    När det gäller stora appar och spel så lägger dom oftast merparten på den partitionen som är till för lagring och inte apparna. Endast det mest nödvändiga ligger på partitionen för apparna.

    Navigations appar är en typ av app som oftast tar upp mycket plats. Själv kör jag med Navigon där och då ligger det 26MB på partitionen för appar och över 800MB på partitionen för lagring.
     
  7. gregoff

    gregoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bara "8" GB minne kanske inte är tok för lite, men känns ändå lite på gränsen.

    Men å andra sidan... Sist jag hade android var när jag hade en htc desire... då fanns det nog bara ett par hundra meg att installera appar på vilket man trots allt "överlevde" på.
     
    Last edited: 26 nov 2012
  8. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    På min gamla P så hade jag trots att jag fyllt den till bredden inte gjort åt hälften av de 2GB som fanns i "app partitionen" På den andra partitionen som låg runt 11GB om jag inte minns fel så hade jag hälften kvar och då hade jag 3GB Spotify, 1GB kartor plus en djävla massa bilder som jag tagit.

    Att jag kommer skaffa ett minneskort till min V råder det inget tvivel om, men om man får för sig att skippa telefonen för en sådan sak så letar man efter orsaker till att inte köpa.
     
  9. Fro

    Fro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Finns det alternativet i Spotify-appen, så man kan göra det utan rootande etc? Så vitt jag förstått så innebär 'Flytta till SD-kort' i app-inställningarna inte alls att man flyttar appen och dess data till SD-kortet (hur nu nån skulle kunna tro nåt så knasigt..), utan till data-lagringspartitionen på det inbygda minnet, 3,7 gb stor (liten) hos Xperia V?
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Enligt de uppgifter jag fått från välunderrättat håll så skall man kunna flytta över saker från interna minnet till minneskortet när det interna minnet börjar bli fullt genom en enkel knapptryckning. Denna funktion skall vara implementerad i den rls av JB som kommer till V. Dock finns den ej i dagsläget.
     
    DiscoBoy gillar detta.
  11. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    hur många appar hade du tänkt ha egentligen? :P 8 GB räcker till många appar så oroa dig inte
     
  12. gregoff

    gregoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hehe ingen aning. Det var ett tag sen jag sysslade med Android och ville egentligen bara få en bild om ungefär hur mycket 8 gb i androidvärlden egentligen är. Men det känns inte som att en gräns på 8 gb ska hindra mig om jag ändå tänkt att komplettera med ett sd-kort.
     
  13. Cornflakes

    Cornflakes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

  14. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Som det är nu med ICS, lägger sig all externt app-data på det interna minnet (4gb partitionen).
    Detta gör att jag inte får plats med mer än ett, kanske två "storspel" i telefonen. :-(
    Mitt 32gb kort är helt tomt, sånär som ett par foton där kameran skriver.

    Om JB löser sett, blir jag glad. Annars undrar jag om det finns något sätt att fixa det med root
     
  15. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kan du inte manuellt flytta dem till SDkortet?

    Skickat från min ST18i via Tapatalk 2
     
  16. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Inte vad jag kan se. Lyckas enbart flytta mellan telefonminne och intern mine.
    Spelet Bards Tale känner dock av externa minnet (sd-kortet) och låter mig installera där. Gäller bara ett fåtal spel tyvärr.
     
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    JB löser ev problem med att flytta till SD-kortet.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2
     
  18. Bo

    Bo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Vad händer när man sätter et 64GB SD kort i en Xperia V som bara er godkänd för 32GB, tänkte bara at nu när jag ska ut och käpa så ville ja hellre betala diffen och få 64GB så jag har det största kortet som Sony kommande top model kanske er godsänd til.
     
  19. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Kollar man på Xda och dom som har en T så funkar ett 64GB kort så länge som man formaterat det i rätt format. Formaterar men det i fat32 så kommer dock bara 32GB vara tillgängligt. Men om samma gäller på V vågar jag inte lova.

    Skickat från min Xperia V via Tapatalk 2
     
    Bo gillar detta.
  20. Bo

    Bo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Tak för svare Chopiz :-) Jag har ej nogon smart phone då min Xperia er till Rep. hoppas på att den får döds stöten och jag får en ny, eller betala mellan skilnaden til en Xperia V :-) Har du kunnat prova MiroCasting ?